تعزیه برای دوری از سطحی‌نگری نیازمند متولی است
کد خبر: 4167491
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
داود فتحعلی بیگی:

تعزیه برای دوری از سطحی‌نگری نیازمند متولی است

رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان به بیان فراز و فرودهای هنر تعزیه پرداخت و گفت: امروز تعزیه دچار سطحی‌نگری شده و بسیاری از تعزیه‌خوان‌ها تحلیلی از واقعیت و شخصیت و رویداد ندارند و هرآنچه به دستشان رسیده می‌خوانند و اجرا می‌کنند و از این رو نیازمند متولی است.

سوگواره هدفمند نسخه برون رفت تعزیه از آسیب استبه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، داود فتحعلی بیگی رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان ، با اشاره به برپایی نخستین سوگواره ملی عاشورا در خصوص نقش سوگواره‌ها در ارتقای این هنر و شناسایی ظرفیت‌های نوظهور در این عرصه سخن گفت و در پاسخ به این پرسش که سوگواره‌ها تا چه اندازه می‌توانند تلنگری باشد برای ورود مسئولان و ایجاد بسترهای حمایتی از فعالان این عرصه در ابعاد مختلفی هم چون آموزش و رفع آسیب های موجود،اظهارکرد: لازمه تحقق این مهم، ورود سازمانی است که چتر حمایتی خود را زیر نظر عده‌ای کارشناس و خبره بگشاید.

وی که به دلیل فعالیت‌هایی که در عرصه نمایش‌های سنتی و آیینی به ویژه تعزیه داشته به آقای نمایش‌های ایرانی لقب گرفته است، نقش سوگواره‌ها را در حفظ ویژگی مردمی بودن این هنر بسیار مهم برشمرد و تحقق آن را منوط به برگزاری سوگواره در قالب تبیین اهداف معین و تحت نظر کارشناسان خبره دانست.

این هنرمند برجسته از این که صرف برگزاری سوگواره در کاهش آسیب‌های موجود در تعزیه موثر نیست، سخن گفت و اضافه کرد: در صورت هدفمند عمل کردن گردانندگان سوگواره و با ارزیابی درست از گروه‌های شرکت‌کننده، در کنار غربالگری درست و اصولی، سبب می‌شود تا با ورود گروه‌های حرفه‌ای، شاهد کاهش آسیب‌ها در هنر تعزیه باشیم و این هنر رنگ حرفه‌ای به خود بگیرد.

 فتحعلی بیگی داور بخش تعزیه نخستین سوگواره ملی عاشورا، با بیان این که بخش‌های مربوط به پژوهش و آموزش در مفهوم عام کلمه نیازمند متولی است، اضافه کرد: هر چند گروه‌های تعزیه در اغلب موارد و در گروه خود آموزش‌هایی در قالب جلسات هفتگی و یا هیئت‌های تعزیه دارند، اما برگزاری جلسات هفتگی یکی از مهم‌ترین عواملی است که به ماندگاری این هنر و مداومت در تمرین و تجربه کمک می‌کند.

وی در خصوص گنجاندن هنر تعزیه در سبد فرهنگی خانواده از بستر سوگواره گفت: این مقوله به نوع برنامه‌ریزی متولیان فرهنگی برمی‌گردد و نیاز است تا فضایی را به اجرای هفتگی اختصاص دهند و از سوی دیگر اگر سوگواره‌ها هدفمند برگزار و از آنها حمایت شود و در کنار آن هنرمندانی گروه‌سازی کرده و ارائه اثر دهند به طور قطع تاثیرگذار است و سبب می‌شود تا در طول سال شاهد اجرای تعزیه باشیم و علاقه‌مندان نیز آن را در سبد فرهنگی خود قرار دهند.

فتحعلی بیگی در بخش دیگری از سخنانش صرف برگزاری سوگواره‌ها را در کاهش آسیب‌های موجود در تعزیه موثر ندانست و افزود: این امر با هدفمند عمل کردن گردانندگان سوگواره و با ارزیابی درست از گروه‌های شرکت کننده، غربالگری درست و اصولی و ورود گروه‌های حرفه‌ای محقق می‌شود.

وی به فراهم بودن بسترهای آموزشی در مراکز هنری و دانشگاه‌ها در مقوله تئاتر اشاره و تاکید کرد: ضعف آموزش در تعزیه به نبود متولی برمی‌گردد، بنابراین تعزیه باید بانی و حامی داشته باشد و حداقل آموزش‌ها در قالب صوتی ارائه و روش خواندن درست و اصولی به علاقه‌مندان و فعالان این عرصه ارائه شود.

فعال هنرهای نمایشی آیینی، سنتی در ایران خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه موقوفه‌های بسیاری در رابطه با تعزیه دارد و با ورود اوقاف به عنوان سرمایه‌گذار و چاپ تعدادی از مجالس عاشورایی زیر نظر کارشناس زبده می‌توان گام‌هایی در راستای ارتقاء این هنر و رفع آسیب‌ها برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش، یکی از آسیب‌های موجود در هنر تعزیه را عوامزدگی عنوان و نسبت به خوانش اشعار عوامانه از سوی هنرمندان تعزیه اظهار تاسف کرد و گفت: امروز تعزیه دچار سطحی‌نگری شده و بسیاری از تعزیه‌خوان‌ها تحلیلی از واقعیت و شخصیت و رویداد ندارند و هرآنچه به دستشان رسیده می‌خوانند و اجرا می‌کنند و از این رو نیازمند متولی است.

 این هنرمند که کارنامه پرباری در عرصه هنرهای نمایشی، سینما و تلویزیون دارد، با اشاره به این که انجمن تعزیه ایرانیان، سازمان مردم نهادی است که به همت تعزیه‌خوان‌ها تشکیل شد و به واسطه این که هیچ گونه حمایت مالی از انجمن نشد اهداف موجود در اساسنامه انجمن محقق نشد، از این روی نمی‌تواند حمایتی از گروه‌های تعزیه داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه بر خلاف ادعا، خیلی از متولیان به تعزیه تعلق خاطری ندارند و اگر حمایت مردم نبود این هنر به فراموشی سپرده می‌شد.

انتهای پیام
captcha