تجلی وحدت مسلمین حول قرآن در بین‌الحرمین حسینی
کد خبر: 4167523
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
اهم رویدادهای قرآنی هفته

تجلی وحدت مسلمین حول قرآن در بین‌الحرمین حسینی

انتشار خبر واگذاری دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی و واکنش‌ها به این خبر، موفقیت سیدمصطفی حسینی از استان قزوین در مسابقات بین‌المللی کشورهای عضو آ سه آن، درگذشت رحیم آهور، پیشکسوت قرآنی و ادامه فعالیت‌های قاریان و فعالان قرآنی کشورمان در مسیر پیاده‌روی اربعین در کشور عراق طی این هفته 11 تا 17 شهریورماه 1402، از مهمترین اخبار بود.

تجلی وحدت مسلمین حول قرآن در بین‌الحرمین حسینیبه گزارش ایکنا، ۱۱ شهریور، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، خبر از واگذاری دبیرخانه این شورا به سازمان تبلیغات اسلامی داد؛ خبری که پیش از این نیز جسته و گریخته زمزمه آن به گوش می‌رسید. این پیشنهاد در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با استدلالی همچون چابکسازی و ایجاد تحول در امور قرآنی دبیرخانه شورا، مطرح شده و نظر مساعد اعضای شورا را هم جلب کرده است. اما اینکه این موضوع در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و چه بازخوردی داشته است، هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست.

طی روزهای اخیر خبر انتقال دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی به پربحث‌ترین خبر حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور تبدیل شده و مخالفت‌هایی را در پی داشته است. بیش از همه این موافقان و مخالفان، مدیران نهادهای قرآنی کشور و آنهایی که مراودات بیشتری با دبیرخانه شورای توسعه دارند، در صف اول واکنش نسبت به این موضوع قرار گرفته‌اند.

واگذاری دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات

سیدمحمدجواد آل‌احمد، در خصوص واگذاری یا انحلال شورای توسعه فرهنگ قرآنی و خبر‌هایی که به تازگی در این خصوص مطرح شده است، گفت: مقام معظم رهبری تکلیفی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص چابک‌سازی داشتند؛ به این معنا که تحولی در شورا‌های اقماری ایجاد شود و خود شورای عالی هم چابک شود تا بتواند نقش قرارگاه فرهنگی را داشته باشد. یکی از شورا‌های اقماری که در دستور کار قرار گرفته، شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود. نظرات مختلفی در این خصوص مطرح شد که اگر بخواهیم این مجموعه را واگذار کنیم، کدام مجموعه اولاً هست.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ادامه داد: در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهیم هم در شورای عالی به دلیل چابک‌سازی و هم در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تحول ایجاد شود که به مرحله عملیات برسد، باید به مجموعه‌ای واگذار شود که در آن کار قرآنی انجام می‌شود؛ لذا آن مجموعه هم باید استعدادش را داشته باشد و هم از لحاظ عِده و عُده کارش قرآن باشد و امکانات فراوانی داشته باشد. امروز مجموعه‌های موفقی همچون معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی را در این عرصه داریم که کار قرآنی انجام می‌دهند و لذا این دو گزینه مطرح است. البته قرار نیست چیزی هم از اعتبار این شورا کاسته شود، بلکه قرار است محکم در این میدان قرار گیرد. اما در جمع‌بندی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم سازمان تبلیغات اسلامی به جهت اینکه سازمان دارالقرآن را دارد می‌تواند مؤثرتر باشد.

نقش سیاستگذارانه شورای توسعه قرآنی با دبیری سازمان تبلیغات با قوت ادامه پیدا کند 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پی انتشار خبر فوق در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری قرارگاهی است برای مدیریت فضای فرهنگی کشور و این حیثیت قرارگاهی شورای عالی، یک ساختار چابک را ایجاب می‌کند. بنابراین باید مجموعه‌های تخصصی وزین، امور تخصصی را برعهده گیرند. بر همین اساس در راستای چابک‌سازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رأی اکثریت اعضای حقیقی و حقوقی تصویب شد تا دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی منتقل شود.

واگذاری دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی چه مبنایی دارد؟ 

محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان یکی از مخالفان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، نسبت به این تصمیم صورت گرفته واکنش نشان داد و گفت: از شنیدن این خبر شوکه‌ شدم و نشان از آن دارد که ما هر چه قدر با مسائل قرآنی به شکل سکولار عمل کنیم و بحث احیای همه‌جانبه قرآن را که وظیفه همه دستگاه‌ها هست، مطالبه نکنیم، این امر پیامدهای منفی و خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

اختلال در همدلی‌ نهادهای قرآنی خطایی راهبردی است

سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در کشور ممکن است در حوزه پشتیبانی و اجراییِ مأموریت‌های خود موفق عمل کنند (که البته ارزیابی‌های کلی صورت گرفته بیانگر وضعیتی غیرازآن است و ما به دلیل برخی چالش‌ها و موانع رضایت کامل از کارهای قرآنی نداریم) اما این به آن معنا نیست که یک نهاد که باید پاسخگوی برنامه‌های خود باشد بتواند ۵ وزارتخانه و ۱۴ نهاد و سازمان فرهنگی در کشور را بدون حمایت مالی و نیروی انسانی کافی، راهبری، هماهنگی و ارزیابی نماید و هم‌زمان دو شأن اجرا و نظارت را بر عهده داشته باشد. 

به نظر می‌رسد انتقال یک نهاد بالادستی به یک نهاد زیرمجموعه، خطای راهبردی است، همان‌طور که اداره نهاد ریاست جمهوری را نمی‌توان به یکی از استانداری‌ها واگذار کرد، به همین اندازه هم این انتقال خطاست و نیاز به در نظر گفتن تمام ابعاد و پیامدهای این موضوع دارد.

به گزارش ایکنا، پیش‌بینی می‌شود، با پایان مراسم اربعین حسینی و بازگشت فعالان قرآنی به کشورمان، اظهار نظرات درباره این موضوع مهم طی هفته پیش رو به اوج خود برسد.

کسب رتبه نخست مسابقات قرآن اندونزی

سیدمصطفی حسینی از استان قزوین در نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای عضو سازمان آسه‌آن، حائز رتبه نخست شد.
این مسابقات با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور و در رشته قرائت تحقیق طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ شهریور در شهر جاکارتا برگزار شد.
این مسابقات با حضور قاریانی از کشورهای عضو سازمان آسه‌آن (کشورهای جنوب شرق آسیا) و از سوی این سازمان به میزبانی کشور اندونزی برگزار می‌شود، اما در این دوره با پیگیری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته اعزام و نیز محمدرضا ابراهیمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی از نماینده کشورمان نیز دعوت به عمل آمده است.

«رحیم آهور» دعوت حق را لبیک گفت 

رحیم آهور پیشکسوت و مدرس قرآن و ‌والد ابراهیم آهور ۱۴ شهریورماه دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع و خاکسپاری این چهره قرآنی ۱۵ شهریورماه در بهشت زهرای تهران صورت می‌گیرد.
مراسم ترحیم نیز امروز جمعه، ۱۷ شهریور از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۲ در مسجد حجت ابن الحسن واقع در خیابان سهروردی برپا می‌شود. 

انتصابات قرآنی در وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش طی احکامی جداگانه حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی را به‌عنوان رئیس کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور و سعید غیاثی‌ندوشن را به عنوان رئیس کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور منصوب کرد.

با قرآن در مسیر بهشت

امسال کاروان قرآنی نور به سرپرستی سیدمحمد موجانی با حضور قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح در دو گروه بانوان و آقایان در موسم اربعین ۱۴۰۲ حضور پیدا کرده‌اند و به اجرای برنامه در مواکب و محل‌های تجمع زائران ‌پرداختند.
در بخش آقایان قاریانی ازجمله حمیدرضا احمدی وفا(تهران)، حامد علیزاده(خراسان رضوی)، مهدی غلام‌نژاد(تهران)، مسعود نوری(تهران)، سیداحمد مقیمی(تهران)، جواد سلیمانی(خراسان رضوی)،‌ محمد زاهدی(قم)، سجاد پروینی‌نژاد(کرمانشاه)، محسن حسین‌خو(خراسان جنوبی)، ابراهیم عمارلو‌(خراسان رضوی) و مسعود خاتمی(اصفهان) حضور داشتند.
موجانی پیش از اعزام به عراق اعلام کرده بود که از ۶ تا ۱۱ شهریور بیش از ۳۵۰ محفل و کرسی تلاوت در موکب‌ها و مراکز تجمع زائران برگزار می‎‌شود.

راهپیمایی زائران اربعین حسینی در اعلان برائت از توهین‌کنندگان به قرآن 

قرارگاه مردمی قرآنی اربعین به سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی در اعلان برائت از توهین‌کنندگان به قرآن کریم در مسیر نجف به کربلا مراسم راهپیمایی زائران اربعین حسینی را برگزار کرد.
این مراسم دوشنبه ۱۳ شهریور از ساعت ۱۷ و در عمود ۱۲۱۲ برگزار شد و تا پایان عمود ۱۲۲۲ ادامه پیدا کرد.
در کنار این مراسم، برنامه قرآنی چندملیتی در خیمه قرآنی مسیر نجف به کربلا انجام شد.
این مراسم به صورت زنده با اجرای سیدوحید مرتضوی و حجت‌الاسلام حسینی از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

کاروان قرآنی «بُرَیر» در مسیر اربعین

مهدی سیفی، دبیر اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران که به همراه کاروان قرآنی شهرداری تهران به عتبات اعزام شده بود، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به بخشی از برنامه‌های این کاروان گفت: کاروان قرآنی «بُرَیر بن خُضَیر هَمْدانی مِشْرَقی» در اولین روز سفر و همراهی با خیل عاشقان ابا عبدالله‌(ع)، وارد نجف اشرف شد و به اجرای برنامه‌های قرآنی پرداخت.

وی افزود: برهمین اساس کرسی تلاوت قرآن کریم و محافل انس با قرآن در جمع خادمان عتبه امام علی(ع) و جمعی از خادمان ایرانی در عراق و همچنین کارکنان خدمات شهری و پاکبانان شهرداری تهران که در مسیر نجف به کربلا به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، برگزار شد.

نمایش باشکوه قرآنی عزاداران اربعین در بین‌الحرمین

هیئت عزاداری بنی عامر هنگام ورود به شهر کربلا و بین‌الحرمین تصاویری بزرگ از قرآن کریم را به نمایش گذاشت.
بر اساس عکس‌ها و کلیپ‌های موکب منتشر شده از دسته بنی عامر از استان بصره، این موکب فعالیت ویژه‌ای را برای اعتلای نام قرآن کریم در کربلا تدارک دیده است.
عزاداران طرح موزائیکی قرآنی را که تجسم پیروزی و حرمت قرآن کریم است، به نمایش گذاشتند.

دسته سفیدپوش بنی‌عامر هر ساله در آستانه اربعین حسینی حرکت خود را از بصره آغاز می‌کند و در روز ۱۹ صفر به کربلای معلی می‌رسد و سپس لبیک‌گویان به حرم امام حسین (ع) مشرف می‌شود.

سال گذشته، کاروان پیاده بنی عامر، با لباس‌های سفید و‌ متحدالشکل، پس از حضور در بین‌الحرمین، بر لزوم اتحاد مسلمانان تأکید کردند و آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» را در بین‌الحرمین به نمایش گذاشتند.

برگزیدگان دوره‌های ارتقای قاریان و دعاخوانان معرفی شدند 

در سال جاری پس از فراخوان ثبت‌نام از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری، بیش‌از ۶۰۰ نفر از قاریان و دعاخوانان با ثبت نام در سایت شورای عالی قرآن و سایت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، درخواست حضور در این دوره‌ها را ثبت کردند که پس از بررسی و ارزیابی آثار، ۱۸۰ قاری و ۴۰ دعاخوان، نصاب لازم را جهت عضویت در پانزدهمین دوره ارتقای قاریان و هفتمین دوره ارتقاء دعاخوانان کسب کردند.

در این دوره، سعید رحمانی، سیدعباس انجام، رضا محمدپور، نصرت‌الله حسینی، مسعود نوری، سعید بیژنی، علی قاسم‌آبادی، حسن مختاری، علی‌اکبر کاظمی و رضا روانبخش به عنوان مدرس و کارشناس حضور دارند.

برهمین اساس در چهارمین جلسه این دوره که در روز‌های گذشته برگزار شد، هادی حافظ آبادی و محسن شجاع الدینی از کرمان، ابوالفضل قدرتی از خراسان شمالی، بابک اشرافی از آذربایجان غربی، صادق طویرسیاری از مازندران، سیدیوسف حسینی از سمنان، علی حزبیان از خوزستان، رضا صادقی از گیلان، زین العابدین مظفری از ایلام و علیرضا امانی از تهران به عنوان قاریان برگزیده و مهدی محمدزاده از آذربایجان شرقی، مهدی ضیافتی از یزد و مجید عنان‌پور از تهران به‌عنوان دعاخوانان برگزیده در مردادماه ۱۴۰۲ تعیین شدند.

قرآن یک درس ساده دانشگاهی نیست

چندی پیش خبرگزاری ایکنا در رابطه با فراخوان‌های جذب مدرس انس با قرآن و جزئیات چگونگی به کارگیری افرادی که توسط این فراخوان از سوی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی جذب می‌شوند، گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت، مدیر‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی انجام داد. پس از انتشار این گفت‌وگو، اواخر مرداد‌ماه حجت‌الاسلام سعید همایون، با سابقه تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، نقدی را به بخشی از این گفت‌وگو وارد دانست و متنی را در اختیار خبرگزاری قرار داد. بر همین اساس اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به یادداشت منتشر شده جوابیه‌ای را به این خبرگزاری ارسال کرد.
با توجه به رسالت ایکنا در انتشار دقیق و بدون غرض‌ورزی اخبار، متن پاسخ اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به نقد منتشر شده در خبرگزاری ایکنا، عینا و بدون کم و کاستی منتشر شد.

انتهای پیام
captcha