تجربه ثبت عکس عاشورایی
کد خبر: 4167541
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

تجربه ثبت عکس عاشورایی

عضو انجمن عکاسان ایران گفت: عکاسی عاشورایی به واسطه تکرار هر ساله این رویداد، بسیار سخت است و گرفتن عکس تازه و متفاوت که نگاه بیننده را به خود جلب کند کار آسانی نیست.

پرهیز از نگاه سطحی، رمز خلق اثر ماندگار است به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از ستادخبری سوگواره ملی عاشورا در خراسان‌شمالی حمید سبحانی، عضو انجمن عکاسان ایران با اشاره به استقبال خوب هنرمندان از این بخش سوگواره، پرداختن به اتفاق‌های خوبی همانند به تصویر کشیدن آیین‌های متعدد از اقوام مختلف کشو را حسن آثار رسیده برشمرد،گفت: با این وجود نباید از این مسئله غافل شد که عکاسی عاشورایی به واسطه تکرار هر ساله این رویداد، بسیار سخت است و گرفتن عکس تازه و متفاوت که نگاه بیننده را به خود جلب کند کار آسانی نیست.

سبحانی اضافه کرد: با این تعاریف، در بخش تک عکس آثار رسیده کیفیت مطلوبی داشت.

 وی راه برون رفت از تکرار در عکاسی عاشورایی را گذر از سطح و رسیدن به عمق عنوان، تصریح کرد: عکاسان باید لایه‌های رویی ماجرا را کنار بزنند و با آگاهی نسبت به زوایای مختلف این آیین همانند چرایی پوشش، ابزارها و ادوات و رنگ‌ها و توجه به تفاوت‌های موجود در اجرای مناطق مختلف و آیین‌ها به قصه برسند و اثری تاثیرگذار خلق کنند.

 وی که کسب نشان عکس سال مطبوعاتی ایران را در کارنامه هنری‌اش دارد، با اشاره به این که متاسفانه در بخش اعظم آثار رسیده با وجود زیبایی شنایی بصری آگاهی کم‌تر بود و این به هنرمندان عکاس شرکت کننده در سوگواره برمی‌گردد نه رویداد ملی سوگواره، گفت: لازمه رفع این مشکل عکاسان، در دوره‌های بعد جهت دهی به هنرمندان است و می‌توان در قالب تعریف پروژه عکاسان را عمیق تر درگیر کرد.

سبحانی عکاسی را سریع ترین رسانه موجود به لحاظ بصری در میان هنرهای بصری، فیلم، گرافیک، نقاشی و طراحی برشمرد و نقش رویدادهایی از این دست را در معرفی ظرفیت‌ها در حوزه عکاسی مذهبی بسیار موثر دانست.

سبحانی خاطرنشان کرد: جلوه‌های بصری بسیاری در آیین‌های عاشورایی داریم که اگر عکاسی، به خوبی از پس آن برآید سوگواره‌های بزرگ می‌توانند بستری برای نمایش چنین آثاری به ویژه برای مخاطبان عام باشند.

 داور بخش عکس نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا، در این خصوص که عکس صرفا هنر نیست و یک رسانه است، به این پرسش که آثار ارائه شده در سوگواره تا چه اندازه به عنوان یک رسانه تاثیرگذار بیانگر تبیین مفاهیم دینی اثرگذار هستند، گستردگی و تنوع آثار ارائه شده از اقلیم‌های مختلف را بیانگر همین مسئله دانست.

این هنرمند البته پیشنهادی هم در صورت تداوم این رویداد در خراسان‌شمالی ارائه داد و گفت: به نظر می رسد خراسان‌شمالی این ظرفیت را دارد تا در بخشی از سوگواره به آیین‌های عزاداری در خراسان‌شمالی پرداخته شود.

براساس این گزارش، نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا از شانزدهم تا نوزدهم ماه جاری به میزبانی خراسان‌شمالی و با حضور ۲۱ اثر راه یافته به مرحله نهایی در بخش تعزیه برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha