واکاوی و تفهیم موضوعات جشنواره و سوگواره لازمه پرهیز از تکرار آثار است
کد خبر: 4167547
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
داور بخش طراحی لباس نخستین سوگواره ملی عاشورا خواستار شد؛

واکاوی و تفهیم موضوعات جشنواره و سوگواره لازمه پرهیز از تکرار آثار است

داور بخش طراحی لباس نخستین سوگواره ملی عاشورا گفت: متاسفانه بسیاری از آثار رصد شده به سختی با موضوع جشنواره ارتباط برقرار کرده‌اند. این بدان معنا است که نتوانستیم موضوع جشنواره را به خوبی تفهیم کنیم. تنها راه برون رفت از این خلاء واکاوی موضوعات و تعاریف است،

واکاوی موضوعات لازمه پرهیز از تکرار آثاربه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از ستاد خبری سوگواره ملی هنری عاشورا، یاسر نیکنام داور بخش طراحی لباس نخستین سوگواره ملی عاشورا در بررسی آثار رسیده به این مهم پرداخت که اولین مسئله‌ای که از نگاه من وجود داشت و در مورد تمامی مسئله‌ها نیز صدق می‌کند، اقناع نکردن شرکت کنندگان و مخاطبانمان درباره موضوع است بدان معنا که درک کاملی درباره موضوع سوگواره به آن‌ها نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: در واقع وقتی موضوع سوگواره است اما لباس‌ها هیچ نسبت و سنخیتی با موضوع جشنواره برقرار نمی‌کنند، این بدان معناست که نتوانستیم موضوع جشنواره را به خوبی تفهیم کنیم و این مسئله در مورد تمامی جشنواره‌های مد و لباس حتی جشنواره مد و لباس فجر هم صد می‌کند.

وی که طراحی صحنه و لباس تئاتر برای نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر فجر را در کارنامه هنری خود دارد، با بیان این که متاسفانه بسیاری از آثا رصد شده به سختی با موضوع جشنواره ارتباط برقرار کردند، گفت: راه برون رفت از این خلاء واکاوی موضوعات و تعاریف است.

نیکنام پژوهشگر لباس بومی ادامه داد: نکته دیگری که حائز اهمیت، این است که به نظر می‌رسد هنوز طراحانی که دست به طراحی می‌زنند نمی‌دانند لباس در روایت گری آیینی چگونه است و صرفا به پیاده سازی چند طرح و موتیف روی لباس بسنده می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حقیقت قراردادن طرح‌ها و موتیف ها روی لباس طراحانه نیست و به نوعی در آن‌ها عناصر بصری درستی نمی‌بینیم.

مدرس کارگاه «بررسی نقش لباس در روایتگری آیینی» در این سوگواره، بزرگ ترین مسئله پیش رو در رویدادهایی از این دست را رسیدن به چیستی رویداد عنوان کرد،گفت: آیا صرفا قرار است جشنواره‌ای برگزار شود یا روح جشنواره برای ما مهم است و در نظر داریم با برگزاری این رویداد قدمی رو به جلو برداریم، این ضعف و خلائی است که وجود دارد و باید فکری به حال آن کرد.

از نگاه این هنرمند عنوان سوگواره محدویت هایی را برای هنرمند ایجاد می‌کند و با توجه به این که هدف تولید یک کار آیینی است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد خرد کردن موضوع در مبحثی به نام سوگواره ظلم به موضوع است در حالی که می‌توانیم به عاشورا فکر کنیم.

مسئله دیگری که از نگاه این هنرمند باید حائز اهمیت باشد، زدن چند پیوست توضیحی در مرحله انتشار فراخوان در کنار برگزاری کارگاه آزاد برای شرکت کنندگان و عموم است، تا مشخص شود که به دنبال چه چیزی هستیم و به تکرار در آثار نرسیم.

بر اساس این گزارش، نخستین سوگواره ملی عاشورا به میزبانی خراسان‌شمالی از امروز آغاز و تا نوزدهم ماه جاری در بخش‌های تعزیه، عکس عاشورا، طراحی لباس، پرچم و کتیبه و با اجرا و رقابت ۷ اثر تعزیه در بخش انفرادی، و ۱۴ اثر در بخش گروهی در تماشاخانه شمس و ترنج میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام
captcha