انتقاد اردوغان از هتک حرمت مقدسات مسلمانان در اجلاس گروه 20
کد خبر: 4168010
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

انتقاد اردوغان از هتک حرمت مقدسات مسلمانان در اجلاس گروه 20

رجب طیب اردوغان، در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در هند تأکید کرد: نمی‌توان به بهانه آزادی بیان، به مقدسات دو میلیارد مسلمان توهین کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد: نمی‌توان اجازه داد تا مقدسات دو میلیارد انسان به بهانه آزادی بیان به صورت روزانه مورد حمله قرار گیرد.

این سخنان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس سران گروه 20 به میزبانی دهلی نو، پایتخت هند در جریان نشست سران گروه میتیکا شامل ترکیه، مکزیک، اندونزی، کره جنوبی و استرالیا بیان شد.

اردوغان گفت که به جای جنایات نفرت، تبعیض و خصومت با اسلام و همچنین بیگانه‌هراسی باید احترام متقابل و فرهنگ همزیستی حاکم شود.

وی افزود: این کاملاً غیرقابل قبول است که اجازه دهیم مقدس‌ترین ارزش‌های دو میلیارد انسان به صورت تقریباً روزانه به بهانه آزادی بیان مورد حمله قرار گیرد.

وی تأکید کرد: ترکیه به بیان موضع رد خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

در ماه‌های اخیر هتک حرمت قرآن کریم بارها از سوی راست‌گرایان افراطی و برخی چهره‌های مشکوک در مقابل سفارت شماری از کشورهای اسلامی در سوئد و دانمارک تکرار شده است. این هتک حرمت با واکنش گسترده کشورهای اسلامی مواجه شده است و بسیاری خواهان تحریم محصولات دانمارکی و سوئدی و قطع روابط با این دو کشور شده‌اند.

مقامات سوئد و دانمارک ضمن تأکید بر مخالفت خود با هتک حرمت و سوزاندن قرآن کریم، تصریح کرده‌اند به دلیل قوانین خود در حمایت از آزادی بیان نمی‌توانند مانع این اقدامات شوند. با این حال با افزایش تهدیدهای امنیتی در پی این اقدامات، سوئد و دانمارک از احتمال وضع قوانینی برای محدودیت توهین به مقدسات خبر داده‌اند. احزاب راست‌گرای افراطی در سوئد از مخالفان سرسخت وضع این قوانین هستند.

گروه ۲۰ یک مجمع چندملیتی است که در ابتدا ۱۹ کشور دارای بزرگترین اقتصاد جهان به اضافه اتحادیه اروپا بودند.

این گروه به عنوان یک پلتفرم جهانی که اقتصاد‌های توسعه یافته و نوظهور پیشرو در سراسر جهان را در بر می‌گیرد، عمل می‌کند.

این گروه متشکل از ۱۹ کشور عضو مجموعاً ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند، ۷۵ درصد تجارت بین‌المللی را مدیریت می‌کنند و دو سوم جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. 

انتهای پیام
captcha