کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین رحمه‌الله در لکهنو هند
کد خبر: 4168245
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶

کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین رحمه‌الله در لکهنو هند

نماینده ولی فقیه در هند گفت: در بهمن ماه امسال بزرگداشت علامه میرحامدحسین موسوی نیشابوری، صاحب کتاب عبقات‌الانوار، به لطف الهی با مشارکت مؤسسات مختلف از ایران و هندوستان، برگزار شده و کتاب عبقات‌الانوار که در دست انتشار است در این کنگره رونمایی خواهدشد.

مهدی مهدوی پوربه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد بین‌المللی امامت، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند در سخنانی با بیان اینکه از افتخارات بزرگ شیعیان هندوستان، حضور علما و اندیشمندان بزرگی است که در طول تاریخ در هندستان توانستند در تمدن‌سازی و  ترویج و تعمیق مذهب اهل‌ بیت(ع) نقش ایفا کنند، گفت: ایشان چه در جنوب و چه در شمال هندوستان و چه در مسائل کلامی، فقهی و تفسیری، صاحب آثار بسیار زیادی بودند.

وی افزود: شاید بتوان گفت که بیش از ۳۰۰۰ کتاب ارزشمند، حاصل زحمات علمای هندوستان است که این آثار باید احیا و به حوزه‌های علمیه معرفی شود تا مورد استفاده قرار گیرد؛ مخصوصا در علم کلام که علمای هندوستان در آن پیشگام بودند، یعنی بعد از نوشته شدن کتاب تحفه اثناعشریه توسط شاه عبدالعزیز دهلوی علیه تشیع، علمای هندوستان ردیه نوشتند که جامع‌ترین آنها کتاب عبقات‌الانوار است که توسط علامه میرحامدحسین تدوین شده است.

مهدوی‌پور بیان کرد: عبقات یک اثر علمی، تحقیقی و مرجع است که در 10 سال گذشته از سوی مؤسسات مختلف کارهای علمی و فاخری روی این کتب صورت گرفته و بیش از ۱۲۰ کتاب، احیا شده که به تدریج در کنگره‌های مختلف می‌توان از آنها رونمایی کرد؛ در حدود پنج سال قبل، اولین کنگره به عنوان بزرگداشت علامه سید دلدارعلی غفران مآب در شهر لکهنو برگزار شد که کتاب‌هایی در آنجا رونمایی شد و مورد استقبال علمای هندوستان قرار گرفت؛ و علاوه بر آن  پیش نشست‌هایی هم در هندوستان و ایران برگزار شد. 

وی ادامه داد: دومین کنگره نیز در بهمن ماه امسال، با عنوان بزرگداشت علامه میرحامدحسین موسوی نیشابوری، صاحب کتاب عبقات‌الانوار، به لطف الهی با مشارکت مؤسسات مختلف از ایران و هندوستان، برگزار و کتاب عبقات‌الانوار که در دست انتشار است در این کنگره رونمایی خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در هند تصریح کرد: قطعا برگزاری این نوع کنگره‌ها می‌تواند نقش مهمی در ترویج مذهب اهل‌ بیت(ع) و معرفی علما و شخصیت‌های هندوستان و آثار گرانسنگ ایشان ایفا کند و به لطف الهی بعد از این کنگره، نسبت به علمای لکهنو و علمای دیگر شهرهای هندوستان نیز برگزار خواهدشد. 

وی افزود: بعد از این کنگره‌ که در لکهنو در بهمن ماه امسال برگزار می‌شود، در شهر مقدس قم کنگره‌ای وسیع‌تر با حضور علمای عراق و سرتاسر ایران برگزار خواهدشد که حوزه‌های علمیه عراق و ایران، آشنایی بیشتری نسبت به آثار علمای هند پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha