راهکارهای اساسی تقویت باور به فرزندآوری اندیشیده شود
کد خبر: 4170227
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳

راهکارهای اساسی تقویت باور به فرزندآوری اندیشیده شود

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری ارائه طرح‌های جدید، خلاقانه و راهکارهای اساسی را در تقویت باور به فرزندآوری مهم خواند و ادامه داد: در بحث جوانی جمعیت با 2 عرصه روبه‌رو هستیم، نخست موضوع اقناع عمومی است، به‌ اندازه‌ای که مسئولان اجرایی هم بدانند که این قانون باید اجرا شود و دیگری توجه به ظرفیت خانواده‌هایی است که توان فرزندآوری را دارند.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری عصر روز گذشته 29 شهریورماه در پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان اظهار کرد: لازم است کارگروه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در چهارمحال و بختیاری با کمک دستگاه‌های نظارتی، مسئله اجرایی شدن این قانون را به صورت جدی بررسی کند تا نواقص و ضعف‌ها مشخص شود و اگر دستگاهی نیز در انجام وظیفه خود تعلل کرده است، تذکر بگیرد.

وی آمارهای ارائه‌شده در خصوص نرخ رشد جمعیت کشور و کاهش این نرخ در چهارمحال و بختیاری را ناخوشایند خواند و تصریح کرد: با توجه به فرآیند کنونی باید همگان وظیفه خود را نسبت به آینده نظام جمهوری اسلامی و تاریخ انقلاب به‌ درستی انجام دهند و هر آنچه می‌توانند در بحث جوانی جمعیت با جدیت ورود کرده و اقدامات عملی و نه شعاری را به پیش ببرند.

نکونام با تأکید بر برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، فرهنگ‌سازی، اقناعی و باورپذیری درباره این ضرورت مهم کشوری یادآور شد: موضوع آن است که بر اساس بررسی‌های انجام شده، کشور و استان از کودکی و جوانی جمعیت به سرعت عبور کرده و در شرایط میانسالی جمعیت قرار گرفته است و فاصله اندکی با کهنسالی دارد که این موضوع توجه جدی و اقدام سریع و اثرگذار را می‌طلبد.

امام‌جمعه شهرکرد افزود: لازم است کارگروه استانی با انگیزه مضاعف، پیگیری‌های لازم را انجام دهد و بررسی کند که چگونه و با چه اقدامات عملی می‌توان باور به فرزند آوری را میان کسانی که ظرفیت فرزند آوری دارند، تقویت کرد.

وی تصریح کرد: باید این باور به وجود بیاید که نه اقتصاد و نه معیشت و نه مشکلات دیگر نمی‌تواند مانع فرزند آوری شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری ارائه طرح‌های جدید، خلاقانه و راهکارهای اساسی را در تقویت باور به فرزندآوری مهم خواند و ادامه داد: در بحث جوانی جمعیت با 2 عرصه روبه‌رو هستیم، نخست موضوع اقناع عمومی است، به‌ اندازه‌ای که مسئولان اجرایی هم بدانند که این قانون باید اجرا شود و دیگری توجه به ظرفیت خانواده‌هایی است که توان فرزند آوری را دارند.

نکونام با بیان اینکه در اعطای مشوق‌های طرح جوانی جمعیت همچنان مشکلاتی وجود دارد، گفت: این مسئله ناشی از این است که برخی هنوز اهمیت موضوع را به‌درستی درک نکرده‌اند و کار اقناعی در این رابطه لازم است.

وی اظهار داشت: بحث مهم در رابطه با اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کار میدانی و عملی است و باید این باور میان خانواده‌ها تقویت شود که فرزند آوری یک تکلیف شرعی و یک وظیفه اجتماعی است.

مشکلات شهرک منظریه محل گلایه است

امام‌جمعه شهرکرد در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات شهرک منظریه شهرکرد نیز اشاره کرد و گفت: گلایه‌های مردمی از وضعیت موجود و درخواست‌ها و مطالبات آن‌ها برای رسیدگی به مشکلات به‌طور مرتب مطرح می‌شود ازاین‌رو از استانداری خواسته می‌شود به صورت جدی به این مسئله ورود کرده و راهکارها را با همکاری دستگاه‌های اجرایی به پیش ببرد.

نکونام استمرار در اقدامات انجام شده برای ساماندهی منطقه منظریه را مهم دانست و افزود: مسئله جانمایی اماکن مذهبی، فرهنگی و آموزشی در مناطق مسکونی نیز بارها مطرح‌ شده است ولی در عمل توجهی به آن نمی‌شود که امید می‌رود در نهضت ملی مسکن و در دولت سیزدهم این موضوع موردتوجه قرار گیرد و بهترین زمین در مناسب‌ترین موقعیت برای ایجاد فضاهای عمومی اختصاص یاید.

وی همچنین یادآور شد: با وجود اقدامات مناسب شهرداری شهرکرد در شهرک منظریه اما کار در آنجا بار سنگینی است و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا مشکلات این منطقه رفع و رضایت‌مندی مردم فراهم شود.

اعضای شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در پنجمین نشست خود علاوه بر بررسی ابعاد برنامه‌ها و مسائل مختلف مرتبط با موضوع جوانی جمعیت، درباره ضرورت اطلاع‌رسانی عمومی درباره مشوق‌های طرح جوانی جمعیت، لزوم حضور شورای بانک‌های استان در جلسات شورای فرهنگ عمومی و ارائه گزارش از اعطای مشوق‌های طرح جوانی جمعیت، حمایت از مرکز درمان ناباروری استان، توجه به بالا رفتن سن ازدواج دختران و اولویت پرداختن به مقوله ازدواج، تدوین میثاق نامه بزرگان بختیاری در کوهرنگ برای منع استفاده از سلاح در مراسم ازدواج و عزاداری و ارائه گزارش اقدامات اجتماعی و فرهنگی انجام شده در شهرک منظریه، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام
captcha