ایران منافع ملی را خط قرمز خود می‌داند
کد خبر: 4170462
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
امام جمعه تبریز:

ایران منافع ملی را خط قرمز خود می‌داند

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، به مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: تاکید ما همیشه بر تمامیت ارضی آذربایجان بوده و بار دیگر اعلام می‌کنیم که قره باغ بخشی از آذربایجان است.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، امروز، 31 شهریورماه در خطبه‌های این هفته نمازجمعه تبریز اظهار کرد: در خصوص قره‌باغ تاکید ما همیشه این بوده و هست که تمامیت ارضی آذربایجان حفط شود؛ زیرا قره‌باغ بخشی از آذربایجان است و ما از توافق دولت آذربایجان و نمایندگان ارامنه برای توقف درگیری‌ها استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: احترام کامل به تمامیت ارضی و مرزهای شناخته شده هر کشور حق همه است و در این خصوص هم امنیت ساکنان قره‌باغ هم محترم است از این‌رو آمادگی کشورمان برای کمک به روند صلح دائمی و پایدار با حضور کشورهای منطقه مطرح است.

آل‌هاشم، متذکر شد:  ایران در اختلافات و درگیری‌های بین دو کشور در وهله اول حق مسلم هر کشور را به رسمیت می‌شناسد و به آن تاکید دارد. در وهله دوم ابزار مذاکره و گفت‌وگو را بهترین و مهم‌ترین راه‌حل برای رفع مشکلات می‌دانیم و همیشه طرفین را برای اجتناب از هر درگیری دعوت می‌کنیم.

خطیب جمعه تبریز، در ادامه با اشاره بر اینکه در آستانه سال‌تحصیلی جدید قرار داریم به همین منظور از ویژگی‌های سال جدید یکسری نگرانی از وضعیت فرهنگی متاثر از فتنه سال گذشته زن، زندگی، آزادی وجود دارد، توضیح داد: اولا این نگرانی باید باشد و باید واقع‌بین بود و از خوش خیالی دوری کرد زیرا از اقتضاهای این واقع‌بینی این است که باید برای این نگرانی چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی کرد که در راهکارها باید به دو شاخصه کار و ابتکار توجه جدی کرد.

وی ادامه داد: این برنامه‌ریزی جهادی باید قرارگاهی و تعامل محور باشد یعنی تمام نهادهای ذیربط با همدیگر هماهنگ، هم‌افزا باشند و با ورود جدی و متعهدانه و مسوولانه مشکلات را حل کنند.

آل‌هاشم، با درخواست از والدین گفت: از آنها می‌خواهم تا همکاری صمیمانه با مدیران مدارس داشته باشند و مدیران مدارس نیز باید احساس مسئولیت بیشتری کنند و همچنین قشر زحمتکش معلمین هم با احساس مسوولیت بیشتر سال تحصیلی خوبی را رقم بزنند.

امام جمعه تبریز، همچنین به آغاز هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت؛ امروز اولین روز آغاز هفته دفاع مقدس است به راستی این سالروز درخشش اصحاب عاشوراست؛ هفته دفاع مقدس یادآور رشادت دلیرمردانی است که یادشان در تاریخ ماندگار است که برای ما همراه با اعتبار و افتخار و احترام گرامی است که گرامی میداریم.

وی خاطرنشان کرد: هفته دفاع مقدس مکرراً به ما یادآوری می‌شود که قهرمانان جهاد هرگز نخواهد مرد و شناسنامه آنها هرگز باطل نمی‌شود، دفاع مقدس یک تصویر بزرگ درباره این کلام الهام‌بخش است که جهاد "حقیقت" جاری بر نسل‌های آینده است.

آل‌هاشم افزود: همه در خوزستان ملاحظه کردند ایثارگری رزمندگان عاشورا؛ رزمندگانی که با وحدت کامل با همه مردم دست در دست هم گذاشتند و پیروزی رقم زدند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ایشان با رزمندگان و همسران شهدا در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود فرمودند ما در دفاع مقدس تنها با صدام با نمی‌جنگیدیم بلکه همه کشورهای غربی و حتی برخی در شرق با ما وارد جنگ شده بودند.

وی گفت: در دفاع مقدس شوروی سابق امکانات مختلف از جمله امکانات زرهی را به صدام می‌داد، فرانسوی‌ها با هواپیماهای پیشرفته فرانسوی صدام را تامین می‌کردند،آلمانی‌ها با تجهیزات شیمیایی که در اختیار صدام گذاشتند، با ما وارد جنگ شده بودند و آمریکایی‌ها هم کمک‌های اطلاعاتی را در اختیار صدام قرار داده بودند، برخی اعراب منطقه نیز با پول‌هایشان به صدام کمک کرده بودند ولی چه شد؟ ما پیروز شدیم.

آل‌هاشم، ادامه داد: آنها هدف‌شان براندازی انقلاب و تجزیه کشور مخصوصاً در استان حساسی نظیر خوزستان بود اما ما دشمن را بیرون کردیم از این‌رو باید همه ساله فاع مقدس پررنگ‌تر از سال قبل گرامی داشته شود.

امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به حضور پیروزمندانه نماینده مردم ایران در سازمان ملل گفت: حجت الاسلام رئیسی برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد و صبح دوشنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد؛ رئیس‌جمعور علاوه بر سخنرانی در مجمع سازمان ملل متحد با سران برخی کشورها دیدار و گفتگو کرد که البته با دست پر و ده‌ها برگ برنده در زمینه‌های مختلف در این میدان حضور پیدا کرده‌ بودند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور به اعتراف غرب به شکست پروژه منزوی ساختن ایران، اشاره کرد که البته کاملا محسوس بود زیرا برخورد سران شرکت کننده سازمان ملل به شکست غرب در این پروژه اعتراف دارد.

انتهای پیام
captcha