دانشگاه محلی برای نقد و تبیین است
کد خبر: 4171520
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵
معاون فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی دانشگاه فردوسی:

دانشگاه محلی برای نقد و تبیین است

ابوالفضل غفاری گفت: دانشگاهی که به گفت‌وگو اعتقاد نداشته باشد دانشگاه نیست، زیرا دانشگاه محل گفت‌گو، نقد و تبیین است و اگر این اتفاق در دانشگاه صورت نگیرد، هیچ جای دیگری هم این اتفاق شکل نخواهد گرفت.

ابوالفضل غفاری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسیابوالفضل غفاری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی به‌مناسبت بازگشایی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی شور و اشتیاق خاصی دارد که شادابی مسئولان را نیز به همراه می‌آورد، البته دانشگاه فردوسی مشهد به‌علت اینکه محور بسیاری از برنامه‌های تابستانه در کشور است هیچگاه تعطیلی ندارد و در تابستان هم برنامه‌های مخصوصی را اعم از طرح‌های «ولایت»، «ضیافت» و «حامیم» اجرا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: فعالیت فرهنگی دانشگاه فردوسی در طول سال امر مهمی است که البته مشکلاتی را هم به همراه می‌آورد، یعنی فعالیت‌های هر روزه در دانشگاه فردوسی فرصت بازیابی و بازتوانی دانشگاه را محدود می‌کند.

افتتاح سرای دانشجویی، مخصوص استعدادهای درخشان

غفاری در خصوص خوابگاه‌ یا سرای دانشجویی دانشگاه فردوسی گفت: خوابگاه‌های پسران در دانشگاه فردوسی با عنوان فجر و خوابگاه‌های دختران با عنوان پردیس نام‌گذاری شده است. امسال برای پسران یک سرای آموزشی در قالب فجر و برای دانشجویان دختر یک پردیس اضافه می‌شود، همچنین امسال برای دانشجویان استعدادهای درخشان خوابگاهی افتتاح خواهد شد که فقط مخصوص آنها خواهد بود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی در خصوص تجهیز و به‌روزرسانی سراهای دانشجویی تصریح کرد: سراهای دانشجویی قدیمی‌تر را تاحدودی تجهیز و به‌روزرسانی کرده‌ایم و این امر همچنان برای سراهای دیگر ادامه دارد، همچنین شبکه گازرسانی سراهای متأهلی را تقویت و برخی از آنان را مجهز کرده‌ایم.

وی در خصوص اقدامات دانشگاه برای بازگشایی سراهای دانشجویی اظهار کرد: برای آسایش و رفاه دانشجویان در سراهای دانشجویی اقداماتی را اعم از افتتاح فضاهای ورزشی در سراهای دانشجویی، تقویت اتاق‌های مشاوره در سراهای دانشجویی، ایجاد فضاهای سرگرمی، ساخت فروشگاه‌ها و آلاچیق‌های جدید برای اوقات فراغت و مجهزسازی یکی از پردیس‌ها برای نصب آسانسور انجام داده‌ایم.

حضور بیش از 5000 دانشجو در سراهای دانشجویی دانشگاه فردوسی

معاون فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی دانشگاه فردوسی گفت: بیش از 5000 نفر دانشجو در سراهای دانشجویی حضور دارند که بخشی از آنها را دختران و بخشی را پسران تشکیل می‌دهند و سه خوابگاه برای دانشجویان متأهل با ظرفیت 120 زوج موجود است، یعنی یک چهارم از دانشجویان دانشگاه فردوسی در خوابگاه‌ها مستقر هستند، البته نقشه و طراحی ساخت سرای متأهلی در دانشگاه هم در حال اجراسازی است و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، این پروژه گنجایش ساخت 1000 واحد متأهلی را دارد.

غفاری بیان کرد: ظرفیت سراهای دانشجویی دانشگاه فردوسی به‌اندازه‌ای است که تمامی دانشجویان متقاضی در دوره روزانه اعم از دختران و پسران، خوابگاه دریافت می‌کنند و برای دختران متقاضی در دوره دوم یا همان شبانه هم دارای ظرفیت هستیم و آنها هم داخل خوابگاه اسکان دارند. این دانشجویان تا اتمام تحصیل خود می‌توانند از این امکانات اسکان استفاده کنند و بعد از تعداد ترم‌های مجاز سنوات به آنان تعلق می‌گیرد و مبلغ دریافتی از آنها متفاوت می‌شود.

دانشگاه محلی برای گفت‌وگو است

حداکثر قیمت غذای دانشجویی؛ 10 هزارتومان

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: نرخ‌های جدید برای غذاهای دانشجویی در سال تحصیلی 1402-1403 حداکثر 10 هزارتومان است که با توجه به نوع غذا این قیمت تعیین می‌شود، اما باز هم برای افرادی که سنوات مجاز ندارند و سنواتی هستند این قیمت‌ها به مراتب افزایش می‌یابد، البته این قیمت‌ها با توجه به نرخ غذا درصد محدودی است که به عهده دانشجو گذاشته شده است.

وی در خصوص فضاهای ورزشی دانشگاه فردوسی بیان کرد: دانشگاه فردوسی جزء بهترین دانشگاه‌های ایران از لحاظ فضاهای ورزشی است، زیرا تعداد و تنوع چشمگیری دارد. فضاهای ورزشی موجود در دانشگاه اعم از زمین‌های چمن، سالن‌های بدنسازی، سالن‌های تنیس، استخر، سوارکاری و ... بی‌نظیر است و هیچ دانشگاهی چنین تنوع و تعدادی در این حوزه ندارد.

معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی افزود: بعد از چندین سال، انتخابات واحد صنفی در سال گذشته برگزار شد و از بین 15 واحد که می‌توانستند در این امر مشارکت کنند، استقبال کافی صورت نگرفت و سه واحد شورای صنفی برای سه دانشکده تشکیل شد که این سه دانشکده شامل دانشکده‌های معماری و شهرسازی، منابع طبیعی ومحیط زیست و همچنین دانشکده علوم اداری و اقتصاد می‌شوند و در سال جدید هم این انتخابات برگزار خواهد شد

غفاری در خصوص فعالیت‌های قرآنی دانشگاه اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی تنوع زیادی دارد. بخشی از فعالیت‌های فرهنگی با توجه به سبقه‌ فرهنگی کشور، فعالیت‌های دینی و مذهبی است  که در تمامی اینها محوریت قرآن است، زیرا قرآن در زبان انگلیسی هم جزء بزرگ‌ترین کتاب‌ها قرار می‌گیرد، پس در واقع بزرگ‌ترین کتاب بشریت، قرآن کریم است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی در خصوص ارتباط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و نهاد فرهنگی تصریح کرد: نقش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری همان نقش راهنمایی، سیاست‌گذاری، نظارت و هدایت است و نقش تصدی‌گری برای نهاد مشخص نمی‌شود، یعنی عمده‌ترین نقش نهاد همان راهبری فرهنگی دانشگاه است که در راستای رسیدن به سند دانشگاه اسلامی فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم.

مقررات پوشش، هیچ تغییری نکرده است

وی بیان کرد: پوشش و حجاب اسلامی هم بخشی از فرهنگ دیرینه کشور ایران است که برای سال تحصیلی جدید تغییری نکرده است. حجاب از فضایل اصلی یونان باستان و ارزش‌های جهانی است که از گذشته موجود بوده و هیچ تغییری نکرده است و همچنان پابرجاست. حجاب یکی از چهار فضیلت اصلی است که از یونان باستان مطرح شده است و عناصر دیگر این فضیلت‌ها عدالت، حکمت، شجاعت و همان حجاب و عفاف را شامل می‌شود و از تمامی افرادی که در دانشگاه فعالیت دارند، شامل استادان، کارمندان، دانشجویان و دیگر اقشار دانشگاه انتظار می‌رود که به این امر مهم توجه کنند و پایبند باشند.

این استادیار علوم آموزشی مبانی تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی افزود: برای استقبال از دانشجویان نوورود ستاد استقبالی وجود دارد که در تابستان شکل می‌گیرد و در این باره فعالیت می‌کنند. امر استقبال موضوع مهمی است که با برنامه‌های خاص و روی گشوده از آنان پذیرایی و استقبال می‌کنیم. این برنامه‌ها در سه سطح صورت می‌گیرد، سطح اول برنامه استقبال از دانشجویان سطح شهر مشهد است که به آن طرح «میثاق مهر» گفته و در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، سطح دوم برنامه برای نوورودهایی است که در اردوگاه برگزار می‌شود و سطح سوم استقبال هم مربوط به سطح دانشکده‌ای است.

دانشگاهی که به گفت‌وگو اعتقاد نداشته باشد، دانشگاه نیست

غفاری در خصوص آزادی‌ بیان و نقادی در دانشگاه تصریح کرد: دانشگاهی که به گفت‌وگو اعتقاد نداشته باشد دانشگاه نیست، زیرا دانشگاه محل گفت‌گو، نقد و تبیین است و اگر این اتفاق در دانشگاه صورت نگیرد هیچ جای دیگری هم مناسب گفت‌وگو نخواهد بود، در واقع دانشگاه محلی برای گفت‌وگو است.

معاون فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی دانشگاه فردوسی گفت: مرام‌نامه‌ای برای کرسی‌های گفت‌وگو نوشته شده که مورد استقبال وزارتخانه هم قرار گرفته است، یعنی افرادی که در گفت‌وگوهای دانشگاهی شرکت می‌کنند باید این مرام‌نامه را رعایت کنند.

انتهای پیام
captcha