طرح دو کشوری بخشی از توافق عادی‌سازی روابط با عربستان است
کد خبر: 4171846
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
ادعای رسانه‌های صهیونیست:

طرح دو کشوری بخشی از توافق عادی‌سازی روابط با عربستان است

براساس ادعای رسانه‌های رژیم صهیونیستی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توافق کرده‌اند که طرح موسوم به دو کشوری بخشی از توافق عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، کاخ سفید به دولت رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که باید در موضوع عادی سازی روابط با عربستان سعودی بپذیرد که امتیازاتی به فلسطینیان بدهد.

در همین رابطه وبسایت اسرائیلی « i24 news» به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی اعلام کرد که بایدن و نتانیاهو در دیدار هفته گذشته خود در نیویورک بر سر توجه به موضوع توافق عادی سازی با عربستان سعودی به توافق رسیدند و هر گونه توافقی با ریاض به توانایی دستیابی به توافق صلح بین اسرائیل و فلسطین بستگی خواهد داشت.

این وب‌سایت اسرائیلی تأکید کرد که بایدن فهرستی از خواسته‌های خاص آمریکا در مورد فلسطینی‌ها را به نتانیاهو ارائه نکرده است، اما او به‌ صورت ویژه اصرار داشته است که اسرائیل امکان دستیابی به راه‌حل دو کشوری را حفظ کند.

برخی از مقامات ارشد اسرائیلی و منابع آگاه درباره جزئیات دیدار رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شدند که نتانیاهو به طور کلی با این موضوع موافق است. این در حالی است که کابینه افراطی نتانیاهو بیش از پیش به ساخت شهرک‌های مسکونی در اراضی اشغالی ادامه می‌دهد و ناظران معتدند همین امر احتمال هر گونه توافق با فلسطینیان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. 

منابع صهیونیست در عین حال مدعی هستند که در عادی‌سازی روابط با عربستان، موضوع فلسطین و مذاکرات مرتبط با آن در ابتدای راه است و مساله اصلی این است که آنچه بایدن و نتانیاهو درباره آن گفت‌وگو کرده‌اند در عمل چگونه پیاده شود.

براساس اعلام وبگاه اسرائیلی i24 news کاخ سفید از اسرائیل می‌خواهد به فلسطینی‌ها امتیاز بدهد تا حمایت سناتورهای دموکرات از توافقی حاصل شود که می‌تواند یک ائتلاف دفاعی بین آمریکا و عربستان سعودی باشد.

از سوی دیگر، این وب‌سایت افزود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی امیدوار است از طریق این توافق، حمایت افکار عمومی عربستان و جهان عرب و اسلام را به نفع عادی‌سازی با اسرائیل به دست آورد.

این وب سایت اسرائیلی در عین حال تأکید کرد مخالفت شدید احزاب راست عضو دولت فعلی و حزب لیکود با چنین توافقی باعث شده است تا در صورتی که نتانیاهو در این مسیر حرکتی انجام دهد، ائتلاف تشکیل‌دهنده کابینه او با خطر انحلال روبرو شود.

انتهای پیام
captcha