لزوم همکاری کشورها در مقابله با تهدید تروریسم برای امنیت جمعی منطقه
کد خبر: 4172004
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
در محکومیت حملات تروریستی پاکستان تأکید شد

لزوم همکاری کشورها در مقابله با تهدید تروریسم برای امنیت جمعی منطقه

کشورها و جنبش‌های اسلامی در منطقه ضمن محکوم کردن حملات تروریستی خونبار در پاکستان بر نقش علما برای مبارزه با تکفیر و بر همکاری دولت‌ها برای مقابله با تهدید گروه‌های تروریستی تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد،  انفجار انتحاری دیروز جمعه، 7 مهر در شهر مستونگ واقع در ایالت بلوچستان پاکستان و در جمع مردمی که به مناسبت جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) شرکت کرده بودند، دست کم 52 کشته برجای گذاشت.

دیروز همچنین یک پاسگاه پلیس و مسجد در شهر هنگو واقع در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان هدف حمله مهاجمان انتحاری قرار گرفت.

محمد اچکزی، وزیر اطلاعات منطقه بلوچستان پاکستان هم اعلام کرد که به دنبال این حادثه جانکاه انفجار تروریستی که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته سه روز عزای عمومی در سراسر این منطقه اعلام می‌شود.

وی همچنین از شهروندان پاکستانی خواسته بود برای نجات جان  بیش از 50 نفر از زخمی‌ها که حال خیلی از آنها وخیم گزارش شده است، هر چه سریع‌تر به مراکز اهدای خون در بلوچستان مراجعه کنند.

در همین حال موج واکنش‌ها از سوی کشورهای مختلف منطقه به این حادثه خونبار تروریستی متوقف نشده و همگان خواستار همکاری منطقه‌ای برای مقابله با تروریسم شدند.

تروریسم ثبات امت اسلامی را هدف گرفته است

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی دیروز در بلوچستان و خیبرپختونخوا پاکستان را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه حماس آمده است: این اقدام جنایتکارانه، ثبات پاکستان و امت اسلامی را هدف قرار داده و تنها در خدمت دشمنان آن است. ما در جنبش حماس تسلیت و همدردی عمیق خود را به خانواده قربانیان و رهبری و مردم پاکستان ابراز می کنیم و برای مجروحان شفای عاجل و برای پاکستان و مردم برادرش آرزوی سلامتی و امنیت داریم.

ارعاب شهروندان محکوم است

وزارت خارجه مصر نیز بر موضع قاطع خود در رد هر گونه خشونت، تروریسم و ​​ارعاب شهروندان تاکید و بر همبستگی کامل خود با پاکستان در مقابله با این پدیده ها تاکید کرد.

شورای حکمای مسلمان مصر به ریاست احمد الطیب، شیخ الازهر هم ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با چنین رفتارهای تروریستی مغایر با آموزه‌های ادیان آسمانی گفت: قوانین و منشورهای بین المللی حمله به غیرنظامیان بی گناه و اماکن عبادی را جرم می‌شمرد.

این شورا بر لزوم مقابله قاطعانه با این تروریسم سیاه و ریشه کن کردن آن تأکید کرد و ضمن عرض تسلیت به کشور، رهبر و دولت و ملت و خانواده‌های قربانیان برای مجروحین شفای عاجل طلب کرد.

لزوم همکاری کشورها در مقابله با تهدید تروریسم برای امنیت جمعی منطقه/آماده

لزوم همکاری در مقابله با تهدید امنیت جمعی کشورها از سوی گروه‌های تروریستی

وزارت خارجه عراق هم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن دو حمله تروریستی دیروز پاکستان تأکید کرد: ما با دولت پاکستان در مقابله با همه تلاش‌های گروه‌های تروریستی و تکفیری تندرو برای برهم زدن امنیت و ثبات این کشور اعلام همبستگی می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: هدف قرار دادن نمازگزاران بی‌گناه در مساجد، گواه روشنی بر زشتی ایدئولوژی این گروه‌های تروریستی افراطی است که نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر برای مقابله با آنچه امنیت جمعی کشورها را تهدید می‌کند، است.

نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز با صدور پیام تسلیت به عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان مراتب همدردی صمیمانه خود را بابت این حادثه مرگبار ابراز داشت.

به گزارش خبرگزاری کویت(کونا)، الصباح با تأکید بر محکومیت شدید این اقدام تروریستی شنیع که جان مردم بیگناه را هدف قرار داده و مغایر با تمام قوانین و ارزش‌های انسانی است، از خداوند متعال خواست که قربانیان را  مورد رحمت و مغفرت واسعه خود قرار داده و به مجروحین این حادثه نیز شفای عاجل عنایت فرماید.

وزارت خارجه یمن نیز تاکید کرد چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای بخشی از توطئه حمله به اسلام و انسجام و همبستگی امت اسلامی حول محور دین و پیامبر اکرم(ص) است که برای قدرت‌های در سایه خطرناک است.

صنعاء همچنین تأکید کرد موضع این کشور در قبال تمام اشکال تروریسم ثابت و یمن با افراط‌گرایی و تروریسم مخالف است.

وزارت خارجه امارات هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: امارات متحده عربی این اقدامات جنایتکارانه را به شدت محکوم و تمام اشکال خشونت و تروریسم را که با هدف بی‌ثبات کردن امنیت و ثبات و مغایر با ارزش ها و اصول بشردوستانه است، رد می‌کند.

لزوم همکاری کشورها در مقابله با تهدید تروریسم برای امنیت جمعی منطقه/آماده

سفیان القضاة، سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن هم ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی دیروز در پاکستان تأکید کرد: اردن دو حمله تروریستی دیروز جمعه پاکستان را محکوم و بر موضع خود در مخالفت با همه اشکال خشونت و تروریسم تأکید می‌کند.

وی مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه خود را به دولت و مردم پاکستان و خانواده‌های قربانیان ابراز و برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرد.

کشور عمان هم ضمن عرض تسلیت به دولت و ملت پاکستان تأکید کرد: موضع عمان در محکومیت خشونت و تروریسم با همه اشکال آن ثابت است.

تأکید بر نقش علما در مقابله با ایدئولوژی تکفیر

حزب الله لبنان هم ضمن محکوم کردن حملات تروریستی دیروز پاکستان تأکید کرد: ما مجدداً از علما و اندیشمندان برای مقابله با این ایدئولوژی نادرست و اشاره به خطر آن تأکید می‌کنیم و همچنین از کشورهای منطقه، نهادهای مدنی و مذهبی و همه نیروهای سیاسی و مردمی می‌خواهیم در مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی همکاری مشترک داشته باشند.

حزب الله لبنان افزود: ما همچنین بر لزوم تلاش دولت پاکستان برای تعقیب قاتلان و جلوگیری از تکرار این جنایات تأکید می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha