روحیه شهادت‌طلبی کودکان فلسطینی رژیم صهیونیستی را به استیصال کشانده است
کد خبر: 4172150
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۰
عضو جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با ایکنا:

روحیه شهادت‌طلبی کودکان فلسطینی رژیم صهیونیستی را به استیصال کشانده است

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سوریه کودکان فلسطینی را هسته‌های انتفاضه آتی توصیف کرد و گفت: کودکان فلسطینی هیزم انتفاضه سوم فلسطینیان و رهبران آینده فلسطین هستند و دشمن اذعان دارد که آنها از اسلاف خودشان هم جسورتر هستند و از رویارویی با اشغالگران هراسی به دل راه نمی‌دهند و آرزوی آنها شهادت در راه خداست.

اسماعیل السنداوی، نماینده جنبش جهاد اسلامی در سوریه

امروز، نهم مهر در تقویم ایران اسلامی، به عنوان روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی نام‌گذاری شده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی و در چنین روزی که دومین روز از انتفاضه دوم فلسطین بوده است، «محمد الدُرّه» نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی به گونه‌ای فجیع به دست نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. رسانه‌های گوناگون خبری در جهان، خبر شهادت این نوجوان را منعکس کردند.

از همین رو خبرگزاری ایکنا در گفت‌وگو با اسماعیل السنداوی(ابومجاهد)، هماهنگ کننده جنبش جهاد اسلامی در دمشق به بررسی وضعیت کودکان فلسطینی در سایه تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی پرداخت.

اسماعیل السنداوی ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران برای نام‌گذاری روزی در تاریخ این کشور به عنوان روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی گفت: در جریان انتفاضه دوم یا همان انتفاضه الاقصی که به دنبال یورش آریل شارون به مسجد الاقصی به وقوع پیوست، دشمن صهیونیستی جرایم بسیاری را علیه کودکان، زنان و جوانان فلسطینی مرتکب شد.

اسماعیل السنداوی(ابومجاهد)، هماهنگ کننده جنبش جهاد اسلامی در دمشق

وی با اشاره به سیاست شارون در توسل به زور برای متوقف کردن انتفاضه دوم فلسطینیان گفت:  در سال 2000 و در جریان انتفاضه دوم فلسطینیان جنایت صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن محمد الدره در برابر دوربین‌های جهانی و همچنین شهادت فارس عوده، نوجوان 14 ساله فلسطینی در حال پرتاب سنگ به سوی تانک اسرائیلی، صحنه‌هایی را خلق کرد که ارکان دشمن صهیونیستی را به لرزه درآورد و سیاست‌های جنایتکارانه آن را برملا کرد.

این مقام جنبش جهاد اسلامی بر لزوم یادآوری این جرایم پلید رژیم اشغالگر قدس برای جهانیان گفت: آمریکا و اروپا ادعا می‌کنند تنها کشور دموکراتیک در خاورمیانه همین رژیم جعلی صهیونیستی است اما ما باید مسئله جنایات این دشمن در حق کودکان فلسطینی را برجسته کنیم.

آمریکا مانع مجازات کودک‌کشان صهیونیست می‌شود

السنداوی درباره اینکه چرا جامعه بین‌المللی رژیم صهیونیستی را به دلیل کشتار کودکان بی‌گناه مجازات نمی‌کند، گفت: جامعه بین‌المللی تحت سیطره دولت آمریکاست که از رژیم اسرائیل در برابر هر گونه قطعنامه شورای امنیت با وتو کردن آن حمایت می‌کند و با وجود اینکه مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌های زیادی در محکومیت این رژیم اشغالگر صادر می‌کند، اما این قطعنامه‌ها غیر الزام‌آور هستند و بر رژیم صهیونیستی هیچ تأثیری ندارند.

وی افزود: دنیا (در ادیبهشت ماه 1402) صحنه‌های موشک‌باران خانه‌های فرماندهان گروه سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و نیز به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان بی‌گناه را شاهد بود، اما آمریکا بار دیگر مدعی شد که اسرائیل در حال دفاع از خویشتن است. در این تجاوز هاجر، فرزند خردسال خلیل البهتینی و میار و علی فرزندان طارق محمد عزالدین نیز به شهادت رسیدند.

شهادت 2500 کودک فلسطینی طی 23 سال

این مقام جهاد اسلامی با اشاره به اینکه از زمان آغاز انتفاضه دوم فلسطینیان و شهادت محمد الدره در سال 2000 شمار کودکان شهید تا سال جاری 2023 به 2 هزار و 500 نفر رسیده است، گفت: دیده‌بان حقوق بشر کودکان فلسطینی را به قتل رسانده و از مجازات فرار می‌کند. در همین سال 34 کودک فلسطینی در کرانه باختری به شهادت رسیدند، بدون اینکه توجهات جامعه بین‌المللی به سمت این موضوع معطوف شود.

کارشکنی اسرائیل برای بازسازی مدارس بمباران شده

السنداوی در خصوص مشکلات دانش‌آموزان فلسطینی همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید گفت: اسرائیل در هر مرتبه تجاوز نظامی به غزه و کرانه باختری زیرساخت‌ها و از جمله مدارس فلسطینی را هدف می‌گیرد که این امر روند آموزش را مختل می‌کند؛ زیرا ترمیم مدارس و بازسازی آن خود وقت‌گیر است آن هم در شرایطی که نوار غزه کماکان تحت محاصره و تحریم‌های ظالمانه است و رژیم اشغالگر حتی مانع ورود مصالح ساختمانی اعم از آهن و سیمان به این منطقه می‌شود.

وی افزود: صحنه‌های بازگشت دانش‌آموزان فلسطینی به مدارس در حالی که دوستانشان را در بمباران‌های رژیم صهیونیستی به خانه‌ها و خیابان‌های شهرها و روستاهای خود از دست داده‌اند و جای خالی آنها را در نیمکت‌هایشان احساس می‌کنند، به قدری دردناک است که محکومیت صرف جامعه بین‌المللی هم دردی از آن دوا نمی‌کند.

این مسئول جهاد اسلامی گفت: توقف حمایت‌های کشورهای عربی و آمریکا از آنروا(آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) که مسئول مدارس کرانه باختری و غزه و اردوگاه‌های فلسطینی است، خود بر روند تحصیل دانش‌آموزان فلسطینی تأثیر گذاشته بخصوص که آنروا از کسری بودجه شدید رنج می‌برد.

کودکان فلسطینی، هسته‌های انتفاضه آتی

السندوای کودکان فلسطینی را هسته‌های انتفاضه آتی توصیف کرد و گفت: کودکان فلسطینی هیزم انتفاضه سوم فلسطینیان و رهبران آینده فلسطین هستند و دشمن اذعان دارد که آنها از اسلاف خودشان هم جسورتر هستند و از رویارویی با اشغالگران هراسی به دل راه نمی‌دهند و آرزوی آنها شهادت در راه خداست و از همین رو وصیت نامه‌های خود را می‌نویستند و از مادرانشان می‌خواهند پس از شهادتشان برایشان گریه نکنند و پیکرهایشان را هلهله‌کنان تشییع کنند. این نسل، نسل پیروزی و آزادسازی است.

اسماعیل السنداوی(ابومجاهد)، هماهنگ کننده جنبش جهاد اسلامی در دمشق

این مقام جهاد اسلامی درباره راه پیش روی جهان اسلام برای حمایت از کودکان مظلوم فلسطینی گفت: جهان اسلام نباید مسئولیت خود را در قبال فرزندان فلسطین رها کند و از تجربه جمهوری اسلامی ایران که ایستاده و حامی مقاومت فلسطین است، استفاده کند؛ مقاومتی که کرانه باختری را  به آتشفشانی زیر پای دشمن صهیونیستی تبدیل کرده است.

لزوم مراقبت روانی از کودکان فلسطینی

این مسئول جنبش جهاد اسلامی با تأکید بر اینکه همه امت اسلامی در قبال شهدا و اسرای فلسطینی مسئول هستند، گفت: نباید اجازه دهیم کودکان فلسطینی شکار رژیم اشغالگر و مزدوران آن شوند. آنها به حمایت جهان اسلام نیاز دارند، زیرا جنگ‌ها و یورش‌های شبانه و هر روز نظامیان صهیونیست به خانه‌های فلسطینیان خطر بزرگی برای سلامت روان کودکان فلسطینی است و آنها به حمایت مؤسسات و انجمن‌های مراقبت از روان کودکان نیازمندند.

روحیه شهادت‌طلبی کودکان فلسطینی

السندوای با تأکید بر اینکه همه ملت‌ها با مقاومت به آزادی و استقلال رسیده‌اند، گفت: خداوند متعال به ما فرمان بیرون کردن یهودیان از سرزمین و خانه‌هایمان را داده است امروز کسانی انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری را رهبری می‌کنند که نسلی هستند که در سایه پیمان شوم اسلو به سر بردند؛ پیمانی که در آن جامعه بین‌المللی به سازمان آزادی‌بخش فلسطین وعده تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 را داد؛ اما با گذشت 30 سال از مذاکرات، بر تعداد شهرک‌نشینان و پست‌های ایست و بازرسی در کرانه باختری افزوده شد و این انتفاضه بود که روحیه مبارزه‌طلبی و مقاومت را به کودکان و جامعه فلسطینی بازگرداند و شهدا و اسرای فلسطینی الگوی کودکان شدند و رؤیاهایشان این است که همان راه آنها را پیش بگیرند.

وی با اشاره به نقش برجسته کودکان کرانه باختری در حمایت از مقاومت گفت: آنها از طریق شناسایی اوضاع و هشدار به نیروهای مقاومت درباره تحرکات نظامیان صهیونیست هنگام یورش آنها به اردوگاه‌ها در کرانه باختری، شریک برادرانشان در گردان‌های مقاومت هستند؛ برای مثال شهید نوجوان امجد الفاید را نگهبان اردوگاه جنین می‌خواندند و محمد علیوات هم که نوجوان 13 ساله فلسطینی بود که عملیات استشهادی در حی سلوان را انجام داد که به جرئت یک نظامی ارتش رژیم صهیونیستی منجر شد.

این مسئول جهاد اسلامی با اشاره به حضور بیش از 180 کودک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی گفت: آنها در معرض شکنجه‌های روزانه زندانبانان قرار دارند. آنها را به شکل عریان تحت بازرسی قرار می‌دهند. احمد المناصره، کودک فلسطینی از دو سال پیش در سلول انفرادی به سر می‌برد و کودکان زخمی و بیمار زیاد دیگری نیز در زندان‌های رژیم اشغالگر هستند که مورد اهمال پزشکی قرار دارند.

السندوای در خصوص سطح علمی و آموزشی کودکان و نوجوانان فلسطینی در مقایسه با موازین بین‌المللی گفت: نرخ ثبت نام در مدارس در فلسطین بر اساس استانداردهای منطقه‌ای و بین‌المللی بالا است و این نشان‌دهنده اهمیت آموزش برای مردم فلسطین است و نرخ ثبت نام در مقطع ابتدایی 97.9 است. تحصیل در فلسطین از مقطع ابتدایی تا متوسطه رایگان است و ترک تحصیل در مقاطع متوسطه اول و دوم هم به دلایل اقتصادی است.

عقیده اسلامی جهاد و مقاومت، کودکان فلسطینی را جسور کرده است

وی تأکید کرد: انتفاضه و رویارویی با رژیم اشغالگر از کودکان فلسطینی با وجود سن کم یک مرد ساخته است و کودکان از روحیه بسیار بالایی برخوردارند. آنها عاشق شهادت و شهدا هستند و از همین روست که آنها را در حین بازداشت توسط نظامیان صهیونیست خنده رو می‌بینید و ترسی به دل راه نداده‌اند. کودکان فلسطینی زندان را مکتبی برای مرد شدن می‌دانند؛ زیرا این عقیده اسلامی است که آنها را به جهاد و مقاومت با همه قوای خود سوق داده است.

السنداوی درباره تأثیر رشد کودکان فلسطینی در محیط مملو از وحشت بر شخصیت آنها گفت: نظرسنجی‌ها نشان داده که مقاومت در برابر جرایم اشغالگران صهیونیست تأثیر منفی بر کودکان فلسطینی نداشته است، بلکه این رویارویی شخصیت کودکان فلسطینی را صیقل داده و آنها را با روحیه مبارزه‌طلبی رشد داده است.

وی افزود: کودکان فلسطینی هنگامی که پیکرهای شهدا و مراسم تشییع آنها با حضور هزاران نفر را مشاهده می‌کنند آرزو دارند که جای آن شهید بودند. آنها به خانه‌های شهدا سر می‌زنند و این شعار را سر می‌دهند که «ای مادر شهید به شما تبریک می‌گوییم ای کاش مادر ما جای شما بود».

این شخصیت فلسطینی تأکید کرد: چنین روحیه‌ای نزد کودکان فلسطینی، رژیم اشغالگر را به توقیف پیکرهای شهدا در سردخانه‌های خود یا دفن مخفیانه آنها واداشته است؛ نظیر شیخ خضر عدنان، اسیر فلسطینی که پس از 86 روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و هنوز پیکر او نزد رژیم اشغالگر مانده است.

السندوای مناسبت‌هایی نظیر بزرگداشت روز کودک فلسطینی در جمهوری اسلامی ایران را راه حمایت از کودکان فلسطینی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنین از برپایی اردوهای تابستانه جهادی و تشویق به حفظ قرآن یا شرکت در رشته‌های تربیت بدنی از کودکان فلسطینی حمایت می‌کند.

این مسئول جهاد اسلامی در پایان درباره اینکه آیا گروه‌های فلسطینی طرحی برای آموزش انتفاضه به نسل آتی دارند، گفت: گروه‌های فلسطینی برنامه‌هایی برای آموزش کودکان و نوجوانان دارند که از جمله آن برپایی اردوگاه‌هایی آموزشی در زمینه‌های ورزشی، ایمانی و روانی است. این برنامه‌ها از طریق مساجد و با حفظ قرآن و یادگیری اصول فقه و سیره نبوی و توجه به فرزندان شهدا و اسرا از طریق برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان  و اعیاد دینی هم دنبال می‌شود.

گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha