صبر و حوصله در امر تربیت مورد توجه جدی والدین باشد
کد خبر: 4173746
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
حجت‌الاسلام تراشیون:

صبر و حوصله در امر تربیت مورد توجه جدی والدین باشد

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه خاصیت والدین به‌ویژه مادر نباید در حد تأمین‌کننده زیستی باشد، گفت: مادر باید شخصیتی پویا، فعال و اثرگذار داشته باشد؛ برای خروج والدین از حالت بی‌خاصیتی در مقوله تربیت و حرکت به سمت جریان فعال تربیتی، باید به مؤلفه‌هایی از جمله صبر و حوصله در امر تربیت توجه مضاعفی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون، سخنران محفل معارفی حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه و مشاور خانواده در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 15مهرماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با تأکید بر اینکه شیطان تمام پیوند‌های مقدس اعم از پیوند بین انسان و خدا، انسان با علما، زن و شوهر و… را مورد لطمه و هدف قرار می‌دهد، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در آخرالزمان بیشتر مورد توجه متدینین و انسان‌های علاقه‌مند به تربیت فرزندان قرار می‌گیرد، این موضوع است که شیطان به روابط بین والدین و فرزندان چشم طمع دارد.

وی با تأکید بر اهمیت ارتقای قدرت تربیتی والدین در مواجهه با فرزندان گفت: پدر و مادر موفق، پدر و مادری هستند که بتوانند روابط بین خود و فرزندان را اصلاح کنند و بدانند چه مسیری را در پیش گیرند. آموزه‌های دینی، دستورالعمل‌هایی را مطرح می‌کند که می‌تواند زمینه ارتباط بین ما و فرزندانمان را تقویت کند.

سخنران محفل معارفی حرم بانوی کرامت به گسترش بی‌اهمیتی فرزندان نسبت به جایگاه پدر و مادر و دامن‌زدن رسانه‌ها و سیاستمداران تمدن غربی به این رویکرد اشاره کرد و افزود: براساس متون دینی والدین مهم‌ترین نقش را در تربیت انسان‌ها دارند؛ پدر و مادر مهم‌ترین عناصر انسانی در تربیت هستند و این نقش را نمی‌توان به دیگران واسپاری کرد.

وی با بیان اینکه براساس آموزه‌های دینی، تربیت یکی از حقوق فرزندان بر پدر و مادر است و پدر در این امر محوریت دارد، اظهار کرد: اگر ما پدر و مادران بخواهیم نقش پررنگی در تربیت داشته باشیم، باید به مقوله‌هایی از جمله گرم، مؤثر و اصلاحی بودن روابطمان با فرزندان توجه داشته باشیم.

تأثیر شخصیت‌دهی متقابل والدین بر تقویت بنیان‌های تربیتی خانواده

تراشیون ضمن تأکید بر این نکته که نباید شخصیت پدر و مادر در نگاه فرزندان خورد شود، بیان کرد: پدر و مادر باید روابط خودشان را در حضور فرزندان روابطی خوب و سرشار از شخصیت‌دهی ببینند و اختلافات خود را در حضور فرزندان مطرح نکنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه پدر و مادر در حضور فرزندان باید به یکدیگر شخصیت‌دهی کنند و با جایگاه‌بخشی به یکدیگر بنیان‌های تربیتی را در محیط خانه و خانواده تقویت کنند، یادآور شد: برای اعمال بایسته نقش تربیتی، پدر و مادر باید از حالت انفعال خارج و به فراوری‌های تربیتی اثرگذار توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه خاصیت والدین به‌ویژه مادر نباید در حد تأمین‌کننده زیستی باشد، تصریح کرد: مادر باید شخصیتی پویا، فعال و اثرگذار داشته باشد؛ برای خروج والدین از حالت بی‌خاصیتی در مقوله تربیت و حرکت به سمت جریان فعال تربیتی، باید به مؤلفه‌هایی از جمله صبر و حوصله در امر تربیت توجه مضاعفی صورت گیرد.

تراشیون در ادامه ضمن تبیین راهکار‌هایی برای ارتقای صبر و حوصله در خانواده، بر اهمیت توجه به استراحت تأکید کرد و یادآور شد: برای اثرگذاری بیشتر تربیتی باید قدرت ارتباطی خود را تقویت کنیم؛ انسان‌هایی که توان ارتباط کلامی خوبی دارند، اثرگذاری بالاتری خواهند داشت. برای اثربخشی تربیتی باید قدرت ارتباطی و کلامی خود را با فرزندان ارتقا دهیم، چراکه کلام به انسان جذابیت و قدرت می‌دهد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بر اهمیت توجه والدین به هنر‌های ارتباطی با جوانان تأکید کرد و با بیان اینکه همواره باید به ارتباط فرزندان و جوانان با اصل و ریشه که همان خانواده است، توجه داشته باشیم، اظهار کرد: والدین برای تجلی نقش تربیتی فعال، باید به حفظ آرامش فرزندان به‌عنوان یکی از نیاز‌های مهم انسانی توجه داشته باشند.

غفلت از آرامش، فرزندان را گرفتار اقیانوس‌های متلاطم تربیتی می‌کند

وی با بیان اینکه مبتنی بر اصول اخلاقی، تربیتی و مفاهیم دینی کلیدواژه‌هایی همچون مدارا، گذشت، خطاب نیکو، امیدبخشی و… به انسان آرامش می‌دهد، یادآور شد: در گفتگوی والدین با فرزندان، همواره باید حس آرامش جریان داشته باشد. اگر زمینه حضور فرزندان در خانواده به‌عنوان کشتی ایجاد آرامش فراهم نگردد، فرزندان گرفتار اقیانوس‌های متلاطم و خطرناک تربیتی خواهند شد.

تراشیون افزود: باید روش‌های تربیتی را به والدین آموزش دهیم تا به‌ خاطر یک املا و چند صفحه مشق نوشتن شخصیت فرزندانشان را نابود نکنند و در خانه جنگ راه نیندازند؛ اگر محیط خانه و خانواده به‌ دور از آرامش باشد، جوان گریزان از خانه بوده به محیط‌های پرتلاطم تربیتی پناه خواهد برد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه هر کجا آرامش بیشتر باشد، پذیرش تربیتی بیشتر خواهد بود، گفت: فضای خانه باید در حد میانه خوف و رجاء قرار داشته باشد؛ در عین تأکید بر اهمیت انجام تکالیف از خورد شدن شخصیت فرزند اجتناب کنیم.

کارشناس مسائل تربیتی ضمن اشاره بر اهمیت شناخت پدر و مادر نسبت به ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر بر لزوم آشنایی والدین با ویژگی‌ها و نیاز‌های شخصیتی فرزندان تأکید کرد.

تراشیون در پایان با تأکید بر اهمیت توجه به مقوله‌های تربیتی در نظام آموزشی کشور یادآور شد: مقوله‌های تربیتی باید به‌ دور از گزارش‌های کاغذی و آماری و در میدان عمل سنجیده شوند، باید به این نکته توجه داشته باشیم که با یک سال حضور فرزندان‌مان در مدرسه؛ ادب، تربیت، اخلاق، نماز، حجاب و احترام به والدین در او تقویت می‌شود یا خیر؟.

انتهای پیام
captcha