بستر خانواده مهم‌ترین محل پرورش انسان‌ تراز و صالح است
کد خبر: 4175371
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
حجت‌الاسلام تراشیون:

بستر خانواده مهم‌ترین محل پرورش انسان‌ تراز و صالح است

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه خانواده یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های خوب شدن انسان است، گفت: اگر خانواده مأموریت خود را به‌خوبی انجام دهد، انسان‌های صالح، شایسته، متعبد و اخلاقی پرورش خواهد یافت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری حرم حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 22 مهرماه، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با تأکید بر اینکه در زمان‌های مختلف تاریخی برخی از امور از اهمیت برتر و بالایی برخوردارند، اظهار کرد: اگر بخواهیم انسان‌های متعبد بیشتر و بهتری را پرورش داده، فضای اجتماعی سالمی ترسیم و در مسیر تجلی اخلاق و رفتار حسنه انسان‌های متعددی را پرورش دهیم، باید به خانه و خانواده نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی خانواده را یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های خوب شدن انسان دانست و گفت: اگر خانواده مأموریت خود را به‌خوبی انجام دهد، انسان‌های صالح، شایسته، متعبد و اخلاقی پرورش خواهد یافت. برای پرورش انسان‌های تراز پدر و مادر نقش محوری داشته، باید به مجموعه‌ای نکات توجه داشته باشند.

تراشیون در ادامه تبیین مهم‌ترین نکات تربیتی فراهم‌سازی محیط خانه و خانواده برای تربیت انسان‌های صالح و شایسته، اظهار کرد: روابط میان همسران از امور حیاتی تربیت فرزند به‌شمار می‌رود و هر اندازه جایگاه پدر و مادر در خانواده درست ترسیم شود، مسیر تربیت انسان‌ها هموار خواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اهمیت کاهش تنش‌ها و مشکلات در محیط خانه و خانواده بیان کرد: در خانه‌ای که زن و مرد درگیر مجموعه‌ای از سوءرفتار‌ها باشند، تنش‌های بیشتری را در محیط خانه رقم خواهد زد.

کارشناس مباحث خانواده با بیان اینکه فکر انسان به رفتار آدمی شکل می‌دهد، تصریح کرد: حسن‌ظن غم و اندوه را کم کرده، مشکلات را کاهش می‌دهد؛ وقتی در محیط‌های اجتماعی و انسانی، سوءظنی نسبت به دیگران نداشته باشد، منجر به شاداب شدن و تعامل بهتر انسان‌ها در آن محیط می‌شود؛ سوءظن از برجسته‌ترین بستر‌های حملات شیطان است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت بر لزوم عدم برانگیختن سوءظن طرف مقابل در محیط خانه و خانواده تأکید کرد و یادآور شد: امام جواد(ع) در روایتی تأکید می‌کنند که انسان نباید خود را در معرض اتهام و سوءظن قرار دهد؛ در بسیاری از مواقع سوءظن‌ها زاییده سوءرفتار‌های طرف مقابل بوده، اگر فرد خوب عمل کند سوءظنی شکل نخواهد گرفت.

وی ضمن تأکید بر توجه به تفاوت‌های شخصیتی مردان و زنان و لزوم فراگیری مهارت‌های ارتباطی میان زوجین، ادامه داد: زن و شوهر دو موجود کاملاً متفاوت هستند و خالق هستی نرم‌افزار زیستی مردان و زنان را متفاوت خلق کرده و زن و مرد در کنار هم به تکامل می‌رسند.

تراشیون افزود: مردی که با همسر خود تند، سخت و درشت برخورد کند، روزگار خوشی در زندگی‌اش نخواهد دید؛ علاوه بر اینکه زندگی همسرش را خراب می‌کند، به زندگی خود هم آسیب می‌زند، چراکه وجود زن ریحانه است و باید با نرم‌خویی با او مواجه شد.

وی ضمن اشاره به روایت نبوی در رابطه‌ با اهمیت صیانت از غرور مردانه توسط همسر، با تأکید بر اینکه جایز نیست زن نگاه تند به شوهرش بیندازد، بیان کرد: ارتباط خوب همراه با علاقه و احترام زوجین زندگی را بر مدار درست تنظیم و بستر را برای تربیت نسل خوب فراهم می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: بر زوجین لازم است تا برای مواجهه درست با یکدیگر به تفاوت‌های انسان به‌عنوان پیچیده‌ترین موجود هستی توجه داشته، شناختشان را نسبت به یکدیگر ارتقا دهند؛ گاهی اوقات زن و شوهر با توجه‌ به ضعف در شناخت نسبت به اقتضائات طرفین، انتظارات بی‌موردی نسبت به یکدیگر دارند.

انتهای پیام
captcha