ادب بهترین ارث والدین به فرزندان‌ است
کد خبر: 4175808
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
حجت‌الاسلام فرحزاد:

ادب بهترین ارث والدین به فرزندان‌ است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه شکوفاسازی استعداد و عقل در گرو ادب آدمی است، گفت: ادب جلوه‌ای از عقل عملی برای تجلی زیست مؤمنانه و بهترین ارثی است که پدر و مادر به فرزندان‌شان اعطا می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد،سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 24 مهرماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، محشور شدن با پیامبر اعظم(ص) را از مهم‌ترین آثار ذکر صلوات دانست و اظهار کرد: انسان کسی را که زیاد دوست داشته و بیشتر به یادش باشد با او محشور خواهد شد؛ رسول‌الله(ص) می‌فرماید: «أَوْلَى النَّاسِ بِی فِی یَوْمِ الْقِیَامَةِ أَکْثَرُهُمْ عَلَیَّ صَلَاةً؛ نزدیک‌ترین مردم به من در روز قیامت کسی است که زیاد بر من صلوات بفرستد.»

وی با تأکید بر اینکه عمر تنها جاده یک‌ طرفه جهان است و هیچ مسیر برگشتی برای آن وجود ندارد، ادامه داد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ؛ نفس‌ کشیدن مرد گام او است به‌سوی مرگش»، زیرا هر نفس از عمر او کم کرده و او را به مرگ نزدیک می‌کند، مانند گام برداشتن که شخص را به مقصدش نزدیک می‌کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اهمیت توجه به زهد انبیاء و پیاده‌سازی روش و سنت نبوی در زندگی افزود: محبوب‌ترین انسان‌ها کسی است که به سنت و روش رسول‌الله(ص) که خود تربیت‌یافته ذات اقدس الهی است، عمل کند.

وی با بیان اینکه ادب در رأس مکارم‌الاخلاق قرار داشته و انبیای الهی برای تجلی آن مبعوث شده‌اند، بیان کرد: حیا، ایمان و عقل، سه تحفه ارزشمند الهی است و عقل سرچشمه تمام خوبی‌هاست و کامل‌ترین انسان‌ها عاقل‌ترین آنان هستند، چراکه عقل انسان را عبد خدا می‌کند و او را به مسیر سعادت و بهشت برین رهنمون می‌کند.

فرحزاد با بیان اینکه حیا و ایمان از شاخه‌ها و توابع عقل هستند و در عقل حیا، ایمان، سخاوت، شجاعت و بندگی نهفته است، اظهار کرد: مولی‌الموحدین علی(ع) در روایتی می‌فرماید: «کُلُّ شَىْ ءٍ یَحتاجُ اِلَى الْعَقْلِ وَالْعَقْلُ یَحْتاجُ اِلَى الاَدَبِ؛ هر چیزى به عقل نیاز دارد و عقل به ادب نیازمند است.» شکوفاسازی استعداد و عقل در گرو ادب آدمی است؛ ادب بهترین ارثی است که پدر و مادر به فرزندان‌شان اعطا می‌کنند. ادب جلوه‌ای از عقل عملی برای تجلی زیست مؤمنانه است.

 وی در پایان ضمن اشاره به جنایات رژیم وحشی و کودکش صهیونیستی، بر لزوم مقاومت و بازخواست سردمداران کفر و الحاد در عرصه بین‌الملل تأکید کرد و گفت: پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم؛ اگر کسی صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست» و روایات اسلامی مملو از تصریح بر دفاع از مظلوم است.

انتهای پیام
captcha