نیازمند فن بیان قوی و ارتباطات صحیح و دقیق با یکدیگر هستیم
کد خبر: 4175998
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
مسلمی نائینی:

نیازمند فن بیان قوی و ارتباطات صحیح و دقیق با یکدیگر هستیم

رئیس جهاددانشگاهی در مراسم فینال هفتمین دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای و سومین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای با بیان اینکه امروز نیازمند فن بیان قوی و ارتباطات صحیح و دقیق با یکدیگر هستیم، گفت: مسابقاتی نظیر مسابقه کتاب و پایان‌نامه سه دقیقه‌ای به ما یاد می‌دهد که چگونه با فن بیان قوی و سریع نسبت به برقراری ارتباط با یکدیگر اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله نیمه‌نهایی و فینال هفتمین دوره مسابقات ملی پایان نامه سه‌دقیقه‌ای و سومین دوره مسابقات ملی کتاب سه‌دقیقه‌ای امروز، 25 مهرماه با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و علی اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: امروز نیازمند فن بیان و ارتباطات صحیح و دقیق با یکدیگر هستیم. مسابقاتی نظیر مسابقه کتاب و پایان‌نامه سه دقیقه‌ای به ما یاد می‌دهد که چگونه با فن بیان قوی و سریع نسبت به برقراری ارتباط با یکدیگر اقدام کنیم. 

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه سخنان خود در این زمینه ضمن عرض تبریک به مناسبت پیروزی بزرگ و حماسه مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی، بیان کرد: یقیناً 43 سال حمایت مردم ایران اسلامی پشت این پیروزی قرار داشته است. 

مسلمی نائینی با اشاره به موضوع femto second (فمتو ثانیه) اظهار کرد: این مقوله یک واحد زمان است که معادل 10 به توان منفی 15 ثانیه (۱۵-۱۰) است. این زمان یک میلیون میلیاردم ثانیه بوده و آن‌چنان کوتاه است که نور در این زمان تنها به اندازه صد نانومتر فاصله را طی می‌کند.    

وی افزود: در این زمان می‌‌توان حرکت مولکول‌ها و اتم‌ها را مشاهده کرد و با دستگاه‌های لیزرهای فمتو سکند علاوه بر تصویربرداری در مقیاس حرکت‌های مولکولی، می‌توان واکنش‌های شیمیایی را نیز بررسی و مشاهده کرد. از این فناوری در جراحی‌های دقیق، صنایع ماشین‌کاری دقیق و ماشین‌کاری داخل حجم مواد شفاف استفاده می‌شود. 

مسلمی نائینی تصریح کرد: احمد حسن زویل، دانشمند مصری‌الاصل مسلمان برای بررسی واکنش‌های شیمیایی در این مقیاس برنده جایزه نوبل سال 1999 شده است. وقتی به ایشان گفتند که جایزه نوبل خود را در یک دقیقه ارائه دهید، در پاسخ این‌گونه عنوان کرد که در فتوم ثانیه یک دقیقه بسیار زیاد است و از بالای سن پایین آمد.

در ادامه این مراسم، علی اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: مسابقات پایان‌نامه سه دقیقه‌ای از سال 2008 در دانشگاه کوئینزلند استرالیا آغاز شد. از سال 1393 دانشگاه تربیت مدرس دو دوره مسابقات را به صورت داخلی برگزار کرد.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌هایی که جهاددانشگاهی دارد، از سال 1395 توانستیم این مسابقات را به صورت ملی و سراسری آغاز کنیم. تاکنون هفت دوره از این مسابقات تا به امروز اجرا شده است. مسابقات کتاب سه دقیقه‌ای نیز از سال 1399 آغاز شد و امروز اختتامیه سومین دوره این مسابقات را برگزار می‌کنیم.

اکبرزاده بیان کرد: هدف از برگزاری مسابقات پایان‌نامه سه دقیقه‌ای ترویج گفتمان علم و کمک به کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها است و هدف مسابقات کتاب سه دقیقه‌ای نیز ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که امیدواریم از سال آتی، این مسابقات با وجود دانشجویان پرشور دانشگاه علم و فرهنگ در این دانشگاه برگزار شود.

وی اظهار کرد: زمانی که فینال به این خوبی در این دانشگاه برگزار می‌شود، حتماً مسابقات مراحل مختلف مقدماتی و ... نیز به خوبی برگزار خواهد شد. لازم می‌دانم از همکاران خود در سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی قدردانی کنم که با سختی فراوان تلاش کردند تا این مسابقات به خوبی برگزار شود. همچنین، از همکاران خود در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و ریاست جهاد نیز به صورت ویژه تشکر می‌‎کنم.     

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری فینال هفتمین دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای، امیرحسین طفولیان، مینا ملکی و ریحانه لقایی به مقام اول تا سوم دست یافتند. همچنین، در پایان سومین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای نیز علی فضلی، مهدی محمدی و نازنین نظری به عنوان‌های اول تا سوم دست پیدا کردند.

انتهای پیام
captcha