تحولات غزه و سؤالات جدی درباره تشکیل نهادهای جدید و کارآمد حقوق بشری + صوت
کد خبر: 4177328
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
عابد اکبری بیان کرد:

تحولات غزه و سؤالات جدی درباره تشکیل نهادهای جدید و کارآمد حقوق بشری + صوت

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به شکل‌گیری سؤالات جدی در افکار عمومی دنیای غرب نسبت به چرایی حمایت مقامات غربی از رژیم صهیونیستی و بی‌تفاوتی نسبت به وضعیت مردم غزه و بروز یک شکاف در بین بخش‌هایی از مردم و دولتمردان درباره مقوله حقوق بشر گفت: اکنون شاهد ناکارآمدی و بی‌عملی سازمان‌های مدافع حقوق بشر هستیم و این امر یک پرسش بنیادین را در میان افکار عمومی درباره ضرورت تأسیس دوباره یک‌سری نهادهای جدید برای حفظ و صیانت از حقوق بشر شکل داده است.

عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا

عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا و مدیرعامل سابق مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأثیر تداوم جنایات اسرائیل علیه غزه در ایجاد یک چالش اخلاقی و حقوق بشری بزرگ برای غربی‌ها و بروز شکاف بین دولت‌ها و ملت‌های غربی در نوع موضع‌گیری نسبت به مسئله فلسطین گفت: این حجم از خشونت صهیونیست‌ها در این دوره از جنگ علیه ملت مظلوم فلسطین تقریباً بی‌سابقه بوده است. نقطه عطف این قضایا برای غربی‌ها این است که شهروندان غربی برخلاف آنچه پس از جنگ جهانی دوم به ویژه در اروپا از جمله در آلمان و فرانسه مبنی بر یک نگاه صیانتی نسبت به یهودیان شکل گرفته بود به مرور به سمت یک نگاه تردیدآمیز نسبت به این مسئله و چرایی پرداخت هزینه بابت حمایت از صهیونیست‌ها حرکت کرده‌اند.
 
وی افزود: اتفاقات اخیر باعث شد این پرسش جدی و بزرگ در مقابل مردم غرب در این رابطه شکل بگیرد و تردیدهای قبلی با یک شدت بیشتری بروز و ظهور بیرونی پیدا کند. در واقع این روزها مردم اروپا این سؤال جدی را مطرح می‌کنند که چرا ما باید علیرغم این حجم از خشونت، نژادپرستی و اقدامات ضد حقوق بشری صهیونیست‌ها، برای آنها هزینه بدهیم. در حقیقت راهپیمایی اعتراضی گسترده این روزها در شهرهای بزرگ اروپایی در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل، طرح عینی و عملی این پرسش اخلاقی بنیادین است. 

بیشتر بخوانید:


 
اکبری درباره تأثیر شکل‌گیری این فضای ضد اسرائیلی بی‌سابقه در افکار عمومی اروپایی‌ها بر مقامات سیاسی این کشورها گفت: این فضا باعث می‌شود ادامه حمایت از صهیونیست‌ها برای مقامات اروپایی بسیار پرهزینه شود. چندی پیش شاهد بودیم وزیر خارجه اسپانیا یک موضع تلویحی در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد، هرچند با هجمه سران برخی دیگر از کشورهای اروپایی و رسانه‌های وابسته به صهیونیست‌ها مواجه شد یا برخی از اندیشمندان و روشنفکران در آلمان و فرانسه در حمایت از مردم غزه موضع‌گیری کردند ولی مورد انتقاد سران کشورهای خود قرار گرفتند اما از این پس با افزایش شدت حملات صهیونیست‌ها و وسیع‌تر شدن کشتار مردم بی‌گناه غزه، هزینه حمایت سران کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی بسیار بیشتر از قبل خواهد بود و این بار مقامات غربی با اننقادات جدی‌تر بخش‌هایی از مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه حقوق بشر و برخی رسانه‌ها مواجه می‌شوند و به مانند قبل نمی‌توانند یک‌طرفه به نفع اسرائیل موضع‌گیری کنند.

 

ایجاد پرسش‌های جدی پیرامون نگاه دوگانه دولتمردان غربی به حقوق بشر   

 
این کارشناس مسائل اروپا درباره نمایان شدن آشکار و عریان نگاه دوگانه غربی‌ها به مقوله حقوق بشر به ویژه در مقایسه با تفاوت موضع‌گیری‌های آنها نسبت به مردم اوکراین و مردم غزه گفت: «یورگن تودنهوفر»، پژوهشگر معروف آلمانی، چند روز پیش توئیتی درباره این موضوع  منتشر کرد و این سؤال را از سران و مقامات غربی پرسید که چگونه بعد از این همه جنایت رژیم صهیونیستی و به ویژه ویران کردن بیمارستان «المعمدانی» سکوت کرده‌اند و از مردم مظلوم غزه حمایت نمی‌کنند. بررسی کامنت‌های زیر این توئیت که مخاطب آن بیشتر جامعه آلمانی زبان بودند حکایت از همراهی و موافقت بیشتر مخاطبان با این دیدگاه و تأیید نظر نویسنده داشت.
 
وی تصریح کرد: در واقع سکوت مقامات و دولتمردان آلمانی در مواجهه با جنایات اسرائیل، برای خود مردم آلمان نیز سؤالات جدی ایجاد کرده، لذا اکنون حداقل در آلمان یک تردید اساسی نسبت به ضرورت، ماهیت و چرایی حمایت از رژیم صهیونیستی شکل گرفته است. همه می‌دانیم آلمان یک کشور پیشرو در حمایت از صهیونیست‌هاست و تا چند سال پیش دولت آلمان ملزم به حمایت از نسل سوم برجای ماندگان هولوکاست بود و باید به واسطه آسیب‌های وارده به آنها هزینه دو جلسه مشاوره‌ روانشناسی را پرداخت می‌کرد اما تردیدهای امروز در جامعه آلمانی در این رابطه بیانگر فروریختن آن ساختار و هیمنه صهیونیست‌ها است.
 

احساس ضرورت نسبت به تشکیل نهادهای جدید حقوق بشری

 
اکبری در پاسخ به این سؤال که آیا در طی تحولات اخیر غزه و فلسطین می‌توان تغییر رویکردی را در فعالیت و تحرکات نهادها و سازمان‌های حقوق بشری در غرب نسبت به اتفاقات قبلی مشاهده کرد، گفت: وقتی از دوره گذار نظم جهانی صحبت می‌‌کنیم در واقع به ملزومات این نظم جدید از جمله نهادهای نظم‌ساز و تغییر و تحولات این نهادها هم اشاره داریم. دوره گذار در واقع این مسئله را متذکر می‌شود که دوره و نظم مستقر و موجود دارای یک‌سری ضعف‌ها، کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها است که یکی از مهمترین این ضعف‌ها و کاستی‌های نظم فعلی، مسئله حقوق بشر است.
 
کد
 
مدیرعامل سابق مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران در پایان اظهار کرد: الان مردم در سراسر جهان و به واسطه تحولات فلسطین و جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی شاهد ناکارآمدی و بی‌عملی جدی سازمان‌های مدافع حقوق بشر و نهادهای نظم‌ساز و صلح‌ساز هستند و این امر یک پرسش بنیادین و اساسی را در میان افکار عمومی ایجاد کرده که آیا ضرورت دارد که دوباره یک‌سری نهادهای جدید برای حفظ و صیانت از حقوق بشر تأسیس شوند یا خیر؟ به نظر می‌رسد درباره این پرسش مهم و جدی با تداوم این جنایات در غزه در روزهای اینده بیشتر صحبت می‌شود و در حوزه نظر و عمل مباحث بیشتری تولید می‌کند.     
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری                                                 
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha