به‌روزرسانی تعاونی‌ها با اقتصاد پلتفرمی
کد خبر: 4178626
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
وفایی‌یگانه در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

به‌روزرسانی تعاونی‌ها با اقتصاد پلتفرمی

معاون اقتصادی اتاق تعاون گفت: در اقتصاد پلتفرمی می‌توان کثرت اعضا را داشت و این مزیت بزرگی است و اگر تعاونی‌ها می‌خواهند توسعه پیدا کنند ناچارند به سمت اقتصاد پلتفرمی روی بیاورند.

رضا وفایی یگانه

رضا وفایی‌یگانه، کارشناس اقتصادی و معاون اقتصادی اتاق تعاون در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی ساختار تعاونی کشور و ورود فناوری‌های جدید به این حوزه گفت: امروزه مباحثی مانند تکنولوژی‌های نوین، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و به طور کلی اقتصاد پلتفرمی مطرح هستند که بررسی و استفاده از آنها از ضرورت‌های فعالیت‌های اقتصادی امروزی محسوب می‌شوند.

وی افزود: استفاده از فناوری‌های جدید قطعاً منجر به افزایش بهره‌وری، کارآیی و اثربخشی و نیز افزایش رضایتمندی مشتریان و توسعه پایدار بخش تعاونی می‌شوند. واقعیتی که وجود دارد و باید آن را مورد تصدیق قرار داد این است که اقتصاد پلتفرمی در حوزه تعاونی به راحتی شکل می‌گیرند و به عبارت بهتر تعاونی‌ها بستر خوبی برای اجرای اقتصاد پلتفرمی هستند.

کثرت اعضا از ویژگی‌های اقتصاد پلتفرمی

معاون اقتصادی اتاق تعاون ادامه داد: در اقتصاد پلتفرمی می‌توان کثرت اعضا را داشت و این مزیت بزرگی است و اگر تعاونی‌ها می‌خواهند امروزه توسعه پیدا کنند ناچارند به سمت اقتصاد پلتفرمی روی بیاورند. اقتصاد پلتفرمی تعاونی‌ها را نظارت‌پذیرتر و نظارت‌ها را هم با وجود اعضای بسیار زیاد تسهیل می‌کند و خدمات‌رسانی در یک سطح وسیع‌تر انجام می‌شود و به همین دلیل ورود تعاونی‌ها به عرصه اقتصاد پلتفرمی جزء برنامه‌های ماست و برروی آن کار ویژه صورت گرفته است.

وفایی‌یگانه یکی از مظاهر ویژه تعاونی‌پلتفرم‌ها در دنیا را مربوط به حمل و نقل و خدمات بیمه‌ای دانست که توانسته‌اند موفق عمل کنند و در این رابطه تأکید کرد که اقتصاد پلتفرمی قابلیت در بر گرفتن سایر حوزه‌ها را دارد و در کشورهایی مانند ژاپن و هند به خوبی جواب داده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مشاغل خانگی و مشاغل خرد را به بهترین شکل ممکن ساماندهی کنیم به نظر من تعاونی‌پلتفرم‌ها و یا همان اقتصاد پلتفرمی این قابلیت را دارند که بتوانند چنین بستری مهیا کنند و لذا رفتن به این سمت لازم و ضروری است. در کشور ما هم تعاونی‌های مصرف و تعاونی‌های مرتبط با حمل و نقل به سمت اقتصاد پلتفرمی روی آورده‌اند و این خود یک مزیت به حساب می‌آید و برنامه‌ریزی ما این است که در آینده نزدیک تعاونی‌های خدماتی و بیمه‌ای بتوانند به مقوله اقتصاد پلتفرمی ورود پیدا کنند و الحمدالله در این زمینه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وفایی‌یگانه اضافه کرد: از سوی دیگر درصدد برقرار کردن ارتباط تعاونی‌های مصرف با شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که به شکل سنتی کار می‌کنند..

مدیریت نوین تعاونی‌ها در دستور کار وزارت تعاون

وی با بیان اینکه خود وزارت تعاون هم مرکز نوآوری را در اختیار دارد که می‌تواند پلتفرمی کردن تعاونی‌ها را تسریع بخشد، گفت: در همایشی که امسال تحت عنوان اقتصاد بخش تعاون داشتیم یکی از آسیب‌هایی که همه اعم از رئیس‌جمهور و تعاون‌گران بر آن تأکید کردند اداره سنتی تعاونی‌ها بود و اینها مدیریت نوین تعاونی‌ها را مورد تأکید قرار دادند لذا استفاده از هوش مصنوعی در حوزه تعاونی‌ها در دستورکار ما قرار دارد که در آینده به اجرا درخواهد آمد.

معاون اقتصادی اتاق تعاون بر اصلاح قوانین و مقررات تأکید کرد و گفت: در چندین سال اخیر حوزه عمل تعاونی‌ها در دنیا بسیار گسترده‌تر شده و ما نمی‌توانیم همانند شیوه‌های سنتی بخش تعاونی را اداره کنیم و لازم است در دو بخش حقیقی و حقوقی اقدامات حمایتی بیشتری انجام  شود یعنی اگر قرار است به سمت تعاونی‌پلتفرم‌ها حرکت کنیم مجبور به صیانت از حقوق افراد به نحو مطلوب هستیم و نقش حاکمیت در این عرصه برجسته می‌شود و اگر قوانین و مقررات اصلاح شوند این مهم محقق خواهد شد.

وفایی‌یگانه سرعت عمل در تصویب یا اصلاح قوانین را امری مهم و ضروری دانست که در راستای حرکت به سمت توسعه و فراگیری تعاونی‌پلتفرم‌ها لازم است و اظهار کرد: اگر گذر زمان شامل این حوزه‌ها شود متضرر می‌شویم و از دنیا و پیشرفتی که اتفاق می‌افتد عقب خواهیم ماند.

افزایش اختیار عمل دستگاه‌ها در راستای توسعه تعاونی‌پلتفرم‌ها

وی افزایش اختیارعمل دستگاه‌های اجرایی را یکی از مطالباتی دانست که تعاون‌گران از مجلس شورای اسلامی دارند تا نهادهای اجرایی خیلی درگیر قوانین دست و پاگیر نشوند.

معاون اقتصادی اتاق تعاون زدوده شدن نگاه‌های سنتی به بخش تعاونی را لازمه پیشرفت و حرکت به سمت تعاونی‌پلتفرم‌ها دانست و گفت: هر روز حوزه‌های جدیدی به تعاونی‌ها افزوده می‌شود و باید مدیران درک درستی از تحولات جهانی مرتبط با بخش تعاون داشته باشند و بیش از این شیوه اداره سنتی تعاونی‌ها پاسخگو نخواهد بود.

 وفایی‌یگانه گسترش و توسعه مؤسساتی که بتوانند فعالیت‌های بخش تعاون را تضمین کنند، یاری‌رسان فراگیری تعاونی‌پلتفرم‌ها عنوان کرد و گفت اتحادیه‌های سراسری می‌توانند به نمایندگی از تعاونی‌ها در مباحث مرتبط با تحقیق و توسعه و پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند.

وی در پایان توصیه کرد که در حوزه‌ اقتصاد پلتفرمی از پراکنده‌کاری ممانعت شود و تجمیع‌سازی را به عنوان یک مزیت مطرح کرد که می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha