هم‌اندیشی بانوان جهاددانشگاهی برای فعال‌کردن ظرفیت‌ها و ترسیم مسیر پیش‌رو + عکس
کد خبر: 4178747
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

هم‌اندیشی بانوان جهاددانشگاهی برای فعال‌کردن ظرفیت‌ها و ترسیم مسیر پیش‌رو + عکس

نخستین جلسه شورای مشورتی بانوان جهاددانشگاهی پیش از ظهر امروز، هشتم آبان‌ماه با حضور نجمه یزدان‌فر، مشاور رئیس جهاددانشگاهی در امور بانوان و جمعی از بانوان شاغل در واحدهای مختلف این نهاد انقلابی برگزار شد.

نخستین جلسه شورای مشورتی بانوان جهاددانشگاهی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین جلسه شورای مشورتی بانوان جهاددانشگاهی پیش از ظهر امروز، هشتم آبان‌ماه با حضور نجمه یزدان‌فر، مشاور رئیس جهاددانشگاهی در امور بانوان و جمعی از بانوان شاغل در واحدهای مختلف این نهاد انقلابی در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در ابتدا حاضران که درجایگاه‌های مختلف اعم از معاون، مدیر و کارشناس مشغول به فعالیت هستند، به ارائه گزارشی از پیشینه‌ اقدامات خود و دغدغه‌ها و مطالبات حوزه بانوان در واحد و سازمان متبوعشان پرداختند و سپس نجمه یزدان‌فر، مشاور رئیس جهاددانشگاهی در امور بانوان با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه بانوان فعال در عرصه‌های مختلف این نهاد، دیده نشدن آنهاست، گفت: با فعال شدن حوزه مشاوره امور بانوان در جهاددانشگاهی درنظر داریم تا ویترین بهتری از حضور بانوان فرهیخته و توانمند دانشگاهی ایجاد کنیم و قوانینی که نقص دارد را به سمت بهتر شدن کانالیزه کنیم.

وی با اشاره به پیشینیه امور بانوان در سایر دستگاه‌ها و نهادها اظهار کرد: برخی از دستگاه‌ها به حوزه بانوان به عنوان مشاوره امور بانوان و برخی دیگر نیز به عنوان دستیار ویژه در امور بانوان و در موارد دیگر به عنوان معاون رئیس ارشد سازمان در این حوزه توجه شده است و در برخی از نهادها نیز به آن بها داده نشده است. اهتمام به حوزه بانوان در برخی از سازمان‌ها قدمت 40 ساله دارد اما این موضوع در جهاددانشگاهی نوپاست.

یزدان‌فر اظهار کرد: تهیه بانک اطلاعاتی از تخصص بانوان شاغل در جهاددانشگاهی مهم و ضروری است. این امر کار سختی است اما با حمایت و تلاش شما عزیزان قطعاً شدنی است. از سوی دیگر ما در این شورا تصمیمی بر موازی‌کاری با سایر واحدها نداریم و تصدی‌گری مدنظر ما نیست، بلکه قصد تسهیل‌گیری، شناخت بانوان تأثیرگذار و توانمند شاغل در جهاددانشگاهی، انعکاس دستاوردهای این بانوان و معرفی آنها به سایر دستگاه‌ها و نهادها و جامعه است.

مشاور رئیس جهاددانشگاهی در امور بانوان با تأکید بر اینکه ما با کار و فعالیت معاونت‌ها و قوانین‌نویسی کاری نداریم، گفت: تمام هم و غم این شورا، آشنایی بانوان شاغل در جهاددانشگاهی با قوانین جهاد در حوزه بانوان و کمک به اجرایی شدن این قوانین و در صورت نیاز بومی‌سازی آنهاست. از سوی دیگر در تمام مراحل فعالیت این شورا و پیگیری‌ها، مصوبه هیئت رئیسه و تعالی سازمان و فرد در نظر گرفته می‌شود، چرا‌که تعالی فرد است که منجر به تعالی سازمان می‌شود و از شما بانوان فعال و توانمند حاضر در جلسه انتظار حمایت و کمک و ارائه نظرات و پیشنهادات داریم.

وی با بیان اینکه اقدام لازم برای فعال کردن لینک امور بانوان و خانواده در سایت جهاددانشگاهی انجام شده، یادآور شد: به دنبال جمع‌آوری محتواهای لازم و مستندسازی از بانوان توانمند هستیم که به محض تهیه بانک و محتوا، این لینک نیز بارگذاری خواهد شد.

یزدان‌فر با اشاره به ضرورت پیگیری و بومی‌سازی آيين‌نامه حمايت از خانواده و جوانی جمعيت و تهیه پیش‌نویسی این آیین‌نامه با افزودن موارد انگیزیشی و...، اظهار کرد: در این شورا باید کارگروه‌های تخصصی بنابر توانمندی بانوان تشکیل شود تا بتوان کارها را طبق برنامه‌ریزی و دقیق پیش برد.

وی با تأکید بر ضرورت شناسایی بانوان توانمند واحدهای استانی و تهران به منظور مسئولیت‌پذیری با کیفیت‌تر و ارتباط بهتر و بیشتر با این شورا، اضافه کرد: خودباوری باید در میان بانوان باشد و نیازهای خاص بانوان شناسایی و احصا شود تا بتوان براساس آن برنامه‌ریزی کرد.

مشاور رئیس جهاددانشگاهی در امور بانوان افزود: معتقدم چند موضوع باید سریع انجام شود؛ یکی گردهمایی بانوان شاغل در جهاددانشگاهی در روز میلاد حضرت زهرا(س) و دیگری معرفی بانوی جهادگر فرهیخته است. حال این امر می‌تواند در یک حوزه و یا در حوزه‌های متعدد باشد اما باید شاخص‌های عمیق و قوی برای آن داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت معرفی رسانه‌ای بانوان تأثیرگذار در جهاددانشگاهی با فیلم مستند، اظهار کرد: امیدواریم در کنگره بعدی بین‌المللی بانوان تأثیرگذار، شاهد دعوت از بانوان فرهیخته جهاددانشگاهی نیز باشیم.

بنابر گزارش ایکنا، مهم‌ترین مطالب و دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه شامل موارد ذیل است؛

  • باز بودن مسیر ترقی بانوان
  • بانوان شاغل در جهاددانشگاهی خواستار توجه بیشتر در مسیر جدید و جدی‌تر
  • ضرورت آشنایی بیش از پیش بانوان جهاددانشگاهی با یکدیگر به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های متقابل
  • اثرگذاری بانوان در عرصه مدیریت و تصمیم‌سازی
  • انتقاد از عدم شناسایی کامل بانوان و هم‌افزایی دوستانه
  • اهتمام به برگزاری دوره‌های توانمندسازی بانوان
  • فقدان سیاستگذاری و ریل‌گذاری صحیح قوانین در حوزه بانوان شاغل در جهاددانشگاهی 
  • عملکرد مفید و فعالیت ارزشمند، منظم، دقیق و کم توقع بانوان شاغل در جهاددانشگاهی
  • توجه به احقاق حقوق بانوان و کیفیت‌سنجی
  • توجه به جسارت، توانمندی در مهارت‌ها و برنامه‌ریزی برای رشد جایگاه بانوان
  • ضرورت تبادل اطلاعات و نظرات در شبکه‌های اجتماعی داخلی
  • تبیین نقشه راه و اهداف کوتاه مدت، بلندمدت و برنامه‌ریزی فعالیت برای شورا
  • راه‌اندازی کارگروه‌های پیشنهادی «آموزش و توانمندی، بررسی قوانین و پیشنهادات (اصلاحات)، تبلیغی و ترویجی با زیرمجموعه‌ها (پیگیری برنامه‌ها در مناسبت‌ها، بزرگداشت‌ها و تقدیرها و تهیه کلیپ و مستندسازی از بانان)»
  • ابلاغ سیاست‌ها و برنامه‌های مدون این شورا و روند کار بانوان به واحدهای جهاددانشگاهی
  • ضرورت مسئله‌شناسی درست
  • اهمیت تبیین شاخص‌های فرهیختگی
  • توجه به منافع عمومی و سازمانی در مصوبه‌ها و پیگیری‌ها به جای منافع فردی
  • شناسایی پتانسیل‌ها و فرصت‌سازی برای دیده شدن بهتر بانوان
  • تأکید بر اینکه مشاوره امور بانوان جهاددانشگاهی در سطح سیاست‌گذاری، قانونگذاری و اجرا نیز نیست (چون اجرا برعهده رئیس واحد‌ها است) بلکه در جایگاه ارزیاب است.
  • عدم موازی‌کاری با سایر بخش‌ها و واحدها در انجام امور
  • کمک به اجرا شدن قوانین جهاددانشگاهی در حوزه بانوان

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha