آمادگی جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4179343
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶

آمادگی جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی چهارمحال‌وبختیاری

رئیس جهاددانشگاهی از آمادگی این نهاد برای توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی چهارمحال‌وبختیاری خبر داد و گفت: در برخی استان‌ها، جهاد دانشگاهی میزبان اساتيد جوان است که این افراد باید به مدت شش ماه فرصت مطالعاتی داشته باشند.

حسن مسلمی نایینی، رئیس جهاد دانشگاهی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی کشور امروز، ۱۰ آبان‌ماه در جمع رؤسای دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری در دانشگاه‌ شهرکرد با اشاره به اینکه این استان از دیرباز مهد پرورش انسان‌های ضداستعمار و دیندار بوده است، اظهار کرد: این استان یک منطقه حاصلخیز است و چهره‌های بزرگی را در خود پرورش داده که منشأ خدمت در دوران انقلاب و دفاع مقدس بوده‌اند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ارتباط عالی جهاد دانشگاهی استان با دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری را شاهد هستیم، ادامه داد: نگرانی بنده در بدو ورود به جهاد دانشگاهی این بود که تصور می‌کردم این نهاد حصاری را دور خود کشیده است زیرا از سال ۶۹ به دانشگاه‌ها بخشنامه شد که جهاد دانشگاهی باید از دانشگاه‌ها خارج شود و همکاری این نهاد با دانشگاه‌ها به حوزه‌ فرهنگی محدود شد اما در حوزه‌های پژوهشی این همکاری کمتر بود؛ امروز اما مشاهده کردم که ارتباط بسیار خوبی بین دانشگاه‌های استان و جهاد وجود دارد. طبق تجربه و مطالعاتی که داشته‌ام، هر جا مدیری با جهاد دانشگاهی ارتباط داشته، نفع بیشتری برده است.

مسلمی نائینی بیان کرد: جهاد دانشگاهی ۷۵ درصد بودجه خود را باید تأمین کند و حداکثر ۲۵ درصد از دولت کمک می‌گیرد، سال گذشته هشت دهم همت اعتبارات به جهاد دانشگاهی با ۱۲۰ واحد بزرگ و بیش از ۳۰۰ واحد کوچک و ۷٠٠٠ کارمند اختصاص یافت و امسال این رقم به یک همت رسیده است که با بودجه دانشگاه تربیت مدرس برابری می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بسیاری از مدیران این نهاد در شهرهای مختلف از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، افزود: همچنین هر کاری که در مراکز جهاد دانشگاهی انجام می‌شود تأکید شده که با هماهنگی یکی از دانشگاه‌ها باشد و این رمز پویا بودن جهاد دانشگاهی است.

مسلمی نائینی با تأکید بر اینکه نمونه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نظیر جهاد دانشگاهی در قبل از انقلاب وجود نداشته است، گفت: این نهاد بیش از ۴۳ سال منشأ خدمت به انقلاب اسلامی بوده و یکی از عوامل اصلی موفقیت جهاد دانشگاهی، حمایت‌های رهبر معظم انقلاب است که این نهاد را ستون علمی کشور خوانده‌اند و تقدیرهای بالایی از این نهاد داشته‌اند. ایشان جهاد دانشگاهی را نه یک نهاد بلکه یک فرهنگ و یک سمت‌گیری خوانده‌اند که این تعابیر تکلیف سنگینی را بر دوش ما قرار می‌دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر پویایی این مجموعه، توضیح داد: روزانه حداقل پنج یا شش مورد کار جدید در این مجموعه انجام می‌شود و همین ایده‌ها یا محصولات یا روش‌های جدید باعث ماندگاری جهاد دانشگاهی شده است. 

مسلمی نائینی بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه صنایع فرهنگی این آمادگی وجود دارد که شعبه‌ای از آن در شهرکرد دایر شود که با همکاری تهران کارش را ادامه دهد. همچنین در استان زمینه ارتباط دانشگاه فنی حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی فراهم است که هماهنگی با مرکز نیز انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی می‌تواند یاری‌گر دانشگاه علوم پزشکی باشد، افزود: از جمله در عرصه درمان ناباروری به‌زودی فعالیت‌ها برقرار خواهد شد؛ مشکلی که وجود دارد این است که جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی بوده و تعرفه‌های آن ۶۰ درصد است و این محل ضرر برای ماست و باید چاره‌اندیشی شود؛ در این راستا نیازمند کمک مجموعه علوم پزشکی و مدیران استان هستیم.

مسلمی نائینی با تصریح اینکه بازدهی کار در پژوهشگاه ناباروری رویان ۳۳ درصد یعنی تقریباً همپای رقم جهانی است، توضیح داد: از حدود ۱۰۰ مرکز ناباروی فعال کشور، ۱۰ مرکز مربوط به جهاد دانشگاهی است که این مراکز ۵۰ درصد کل مراجعات به مراکز ناباروری را پوشش می‌دهند زیرا نتیجه کار نسبت به میانگین بالاتر است و حتی ایرانیانی از خارج کشور جهت درمان به مراکز ما مراجعه دارند. 

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه میزان باروری در استان 1.7 است، توضیح داد: این رقم برای استان جوان چهارمحال‌وبختیاری بسیار کم است و این نیاز به کمک و روشنگری دارد و مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی می‌تواند در این حوزه یاری‌گر باشد. جهاد دانشگاهی دارای یکی از بهترین مراکز کشور با عنوان پژوهشگاه معتمد در حوزه غربالگری سرطان است که می‌تواند کمک کند.

وی تأکید کرد: در برخی استان‌ها، جهاد دانشگاهی میزبان اساتيد جوان است که این افراد باید به مدت شش ماه فرصت مطالعاتی داشته باشند و جهاد دانشگاهی میزبان این موضوع در حوزه‌های غیرپزشکی است. همچنین جذب دانش‌پژوهان دوره پسادکترا در جهاد دانشگاهی در دستور کار قرار دارد.

یادآور می‌شود، در این نشست، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی چهارمحال و بختیاری به ارتباط مؤثر جهاد دانشگاهی با این مراکز اشاره و بر لزوم گستردگی مراکز جهاد دانشگاهی باتوجه به ظرفیت‌های بالای این مجموعه در دانشگاه‌ها تأکيد کردند.

همچنین باتوجه به مزیت استان در زمینه گردشگری و صنایع دستی بر همکاری جهاد دانشگاهی در راستای ایجاد اشتغال و توسعه بازار تأکيد شد، از طرفی توجه به حوزه گیاهان دارویی باتوجه به مزیت استان با محوریت جهاد دانشگاهی نیز تأکيد شد.

انتهای پیام
captcha