نشست تبیینی و روشنگری در جهاددانشگاهی اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4179444
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
با موضوع «۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار»؛

نشست تبیینی و روشنگری در جهاددانشگاهی اردبیل برگزار شد

به مناسبت ۱۳ آبان ماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نشست تبیینی و روشنگری با موضوع «روز ملی مبارزه با استکبار» برگزار شد.

نشست تبیینی و روشنگری در جهاددانشگاهی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، به مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان ماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، نشست تبیینی و روشنگری با موضوع «روز ملی مبارزه با استکبار» دهم آبان ماه در اردبیل برگزار شد. در این نشست که ویژه جهادگران جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد، پس از قرآئت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط دکتر تقی قاسمی خادمی، مرتصی ابراهیمی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی، با اشاره به وضعیت کنونی مردم مسلمان غزه گفت: بر اساس تروریسم رسانه‌ای، رسانه‌های نظام سلطه تلاش می‌کنند آرمان نابودی اسرائیل را در افکار عمومی جهان از بین ببرند یا کم‌رنگ کنند و جای مظلوم و ظالم را تغییر بدهند.

ابراهیمی تضریح کرد: بسیاری از مردم مسلمانان در سراسر دنیا آرزو داشتند و دارند که ای کاش در واقعه کربلا حضور داشتند تا بتوانند یاریگر امام خود باشند ولیکن نمونه کربلا هم اکنون در غزه در حال اتفاق افتادن است که جلوه‌گر است و جهانیان می‌توانند با حمایت و طرفداری از مردم مظلوم غزه در این حرکت شرکت کنند.

وی ادامه داد: رسانه‌های نظام سلطه به سرکردگی آمریکا می‌کوشند حوادث و وقایع اخیر را به‌گونه‌ای منعکس کنند که جنایت‌‌های اسرائیل است تحت عنوان دفاع از خود در افکار عمومی جا بیافتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: مسلمانان در شرایط کنونی وظیفه حمایت از مردم مظلوم غزه را دارند ولیکن در صورت نبودن شرایط می‌توانند با نفرت داشتن از دشمنان خدا و اسلام وظیفه حداقلی خود را در این راستا انجام دهند.

ابراهیمی گفت: در ۱۳ آبان ۳ واقعه مهم رخ داده است که ۱۳آبان ۱۳۴۳ تبعید امام خمینی (ره) بوده است و مناسبت دوم روز دانش آموز است که در سال ۱۳۵۷ همزمان با سفر رئیس جمهور آمریکا، دانش آموزان جلوی دانشگاه تهران دست به راهپیمایی زدند و مورد سوم هم تسخیر لانه جاسوسی بود که حضرت امام از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند که به نوعی می‌توان از آن به عنوان انقلاب محتوایی یاد کرد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: اینکه چرا این روز را به عنوان نماد استکبار ستیزی نامیدند به عملکرد آن بر می گردد و در واقع طبق فرمایش مقام معظم رهبری جهالت مدرن در حال اتفاق افتادن است و در حقیقت تفکر کشتن انسانها فقط ابزار عوض کرده است اما تفکر همان تفکر قبلی است.

ابراهیمی افزود: نکته مهم در این حوزه استفاده هر دو جبهه حق و باطل از قالب فرهنگ است. در واقع هر دوی این جبهه ها از راه نفوذ در فرهنگ جامعه و از طریق رسانه خواسته‌اند ادعای خود را در قالب واقعیت جلوه و نشان دهند و از ادبیات روانشناختی در این حوزه استفاده می کنند که داشتن بصیرت لازم راهگشای این جریان است.

وی در خصوص معنی استکبار بیان کرد: استکبار یعنی خود را برتر و بهتر از دیگران دانستن است و این می‌تواند در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نمود داشته باشد چرا که استکبار برای نفوذ بیشتر و برای تحقیر کردن انسانها دنبال سلطه‌گری است و این از زیاده‌خواهی آن نشات می‌گیرد.

ابراهیمی با اشاره به عناوین و اقسام گوناگون استکبار گفت: استکبار عبادی، استکبار سیاسی یا حاکمیت، استکبار اقتصادی و استکبار علمی از جمله انها است که در استکبار عبادی مستکبران مردم را به عبادت زوری و بت پرستی ترویج و اجبار می‌کردند که پیامبران برای جلوگیری از بت‌پرستی در این راستا آمدند تا مردم را به خداپرستی دعوت کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: استکبار سیاسی یا حاکمیتی مورد دوم است که در سوره مائده هم بدان اشاره شده است و نمونه بارز آن اینست که آمریکا علنا می گوید دنیا مال من است. در حاکمیت اقتصادی امریکا تعیین می‌کند که کی چه کالایی را از کجا بخرد و یا نخرد و انحصارطلبی در این راستا مصداق دارد.

ابراهیمی ادامه داد: در استکبار علمی مستکبران اجازه استفاده از علوم مختلف را به مردم نمی‌دهند و آنها را از دسترسی به علوم مختلف باز می‌دارند که نمونه بارز آن در قاره آفریقا اتفاق افتاده است که علی‌رغم داشتن منابع غنی انرژی و اورانیوم از آن بی‌بهره شده اند و اسرائیل به عنوان غاصب از آن بهره‌مند شده است.

وی در خصوص ویژگیهای استکبار بیان کرد: نافرمانی ، خود برتر بینی، فخر فروشی، تحقیر دیگران، منفعت طلبی و چشم داشت به اموال دیگران و در نهایت برده‌داری و داشتن تفکر امر و نهی از جمله این ویژگی‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در خاتمه سخنان خود با اشاره به راههای نفوذ استعمار در جوامع اظهار کرد: دروغ گویی و مکر، ایجاد جنگ فکری و روانی و نرم، شبهه افکنی، رواج تفکرات قومی و طبقه سالاری نمونه ای از تفکر فرهنگ استعماری و استکباری است.

استکبارستیزی بخشی از زندگی مسلمانان است

حسام رسولی، سرپرست جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز در این نشست تبیینی بیان کرد: استکبار ستیزی بخشی از زندگی مسلمانان است و هر انسان آزاده ای در این راستا وظیفه دارد.

وی ادامه داد: جنگ حق و باطل از اول خلقت بشریت بوده است و روز به روز هم پیچیده شده است، فلذا چهره‌های استکباری که قرآن هم از آنها نام برده مثل فرعون و قارون و ... در حال تکرار شدن است و نکته مهم در این راستا اینست که همیشه حق بر باطل پیروز است.

رسولی افزود: جلوه‌دادن باطل در لباس حق عملی است که اکنون در دنیا انجام می شود فلذا بصیرت می طلبد تا بتوان راه را از بیراه تشخیص داد.

انتهای پیام
captcha