«نورینو»؛ سامانه‌ جامع ارائه کارنامه تربیتی ـ پرورشی دانش‌آموزان+ صوت
کد خبر: 4179896
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
باقری تأکید کرد:

«نورینو»؛ سامانه‌ جامع ارائه کارنامه تربیتی ـ پرورشی دانش‌آموزان+ صوت

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر دانش‌آموز در سامانه نورینو، کُنش‌های پرورشی و فرهنگی خود را در عرصه‌های مختلف نماز، قرآن و سایر امور پرورشی و مسابقات می‌تواند بارگذاری کند، اظهار کرد:  چشم‌انداز این سامانه، ارائه کارنمای تربیتی برای دانش‌آموزان در حوزه پرورشی با قابلیت دسترسی در هر لحظه و ارائه سابقه‌ای از فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان در آینده شغلی است.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، امروز، 13 آبان‌ماه، همزمان با روز دانش‌آموز با موضوع فعالیت‌های پرورشی، قرآنی و فرهنگی مدارس و با حضور میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش به صورت زنده به روی آنتن رفت.

باقری در ابتدا ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه و کودکان و سالخوردگان و محرومیت مردم غزه از کمترین امکانات و برخورداری‌ها و شرایط بحرانی مردم غزه، اظهار کرد: امیدوارم به زودی شاهد سرنگونی رژیم صهیونیت و رونق گرفتن آموزش و زندگی سالم بدون حضور این غاصب‌های جنایتکار باشیم.

وی به بارگذاری فایل قرائت نماز دانش‌آموزان به صورت داوطلبانه در «نورینو» سامانه جامع فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، اظهار کرد: آموزش اذکار نماز از کتاب هدیه‌های آسمانی پایه دوم ابتدایی آغاز شده است. ما در حوزه پرورشی و فوق برنامه نیز وظیفه داریم تا آموزش‌های کتب درسی را با کارهای مهارتی و تمرین عملی، نهادینه‌سازی کنیم. از سوی دیگر در حوزه آموزش نماز نیز از ظرفیت فضای مجازی نیز بهره‌مند شده‌ایم چراکه نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی در هنگام کرونا، چشم‌پوشی کرد زیرا بسیاری از کارها از این طریق سهل‌تر و با دامنه پوشش بهتری انجام می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش بیان کرد: در راستای بارگذاری فایل‌های قرائت نماز، هر مدرسه یک مصحح نماز از والدین توانمند و علاقه‌مند با آزمون، معین و مشخص می‌کند که این مصحح نماز امکان دسترسی به مجموعه فایل‌های قرائت نماز دانش‌آموزان مدرسه مربوطه را دارد.

وی با تأکید بر اینکه ارسال و بارگذاری فایل‌های صحت قرائت نماز، اختیاری است و نه اجباری، بیان کرد: این امر برای دانش‌آموزان در آستانه تکلیف، یعنی دختران پایه سوم و پسران پایه هشتم بهتر است با ایجاد زمینه‌های تشویقی انجام شود تا بیشتر به بارگذاری این امر اهتمام داشته باشند. طی آخرین آماری که داشتم، حدود 12 هزار دانش‌آموز به صورت داوطلبانه فایل‌های صوتی نماز خود را در سامانه نورینو بارگذاری کرده‌اند.

باقری با اشاره به اینکه فرایند فوق در این سامانه، راهی سهل برای تصحیح قرائت نماز در سنین نوجوانانی است، بیان کرد: سامانه نورینو، سامانه جامع پرورشی با قابلیت‌های مختلف است که هر دانش‌آموز در این سامانه کُنش‌های پرورشی و فرهنگی خود را در عرصه‌های مختلف نماز، قرآن، سایر امور پرورشی و مسابقات می‌تواند بارگذاری کند. چشم انداز سامانه نورینو ارائه کارنمای تربیتی برای دانش‌آموزان در حوزه پرورشی است تا در صورت نیاز در آینده شغلی می‌توانند با مراجعه به این سامانه، سابقه‌ای از فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و قرآنی خود در قالب گزارش‌گیری ارائه دهند.

کد

توجه به موارد انگیزشی در ترغیب دانش‌آموزان

وی به ضرورت خوش‌سلیقگی در جذب و ترغیب دانش‌آموزان به عرصه‌های پرورشی با بانک جایزه و ایجاد سایر زمینه‌های تشویقی تأکید کرد و گفت: اردو، جذاب‌ترین فعالیت‌ تربیتی ـ تشویقی برای دانش‌آموزان است که بعضاً حتی از دریافت جایزه نیز اثر بهتر و مؤثرتری دارد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش درباره آخرین اقدامات تشویقی درنظر گرفته شده برای دانش‌آموزان در عرصه فعالیت‌های قرآنی و پرورشی، اظهار کرد: هر فعالیت فوق برنامه، لازمه‌اش انگیزه دادن به دانش‌آموزان و در نظر گرفتن موارد انگیزشی است. یکی از انگیزه دادن‌ها، جذابیت‌بخشی به فعالیت‌ها است و مرحله دیگر دیده شدن فعالیت دانش‌آموزان و معرفی شدن دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌‌های معاونت پرورشی، پنج فعالیت محوری ذیل پنج هدف محوری، مطرح شده است که یکی از آن‌ها اردوی دانش‌آموزی است و مدیران آموزشگاه‌ها مکلف شدند حداقل دانش‌آموزان را یک بار اردو ببرند که یکی از معیارهای حضور دانش‌آموزان در این اردوها، موفقیت و پیشرفت در حوزه پرورشی و علمی است.

باقری با اشاره به ضرورت معرفی دانش‌آموزان و دستاوردهای آن‌ها در عرصه‌های مختلف، بیان کرد: چنان که روز گذشته در اکثر مراسم نماز جمعه، دانش‌آموزان نمونه به عنوان مکبر، قاری و مؤذن، نقش‌آ‌فرینی کردند. از سوی دیگر از فعالیت‌های محوری نماز، فراهم کردن شرایط اقامه نماز در مدرسه با حضور اختیاری دانش‌آموزان است. همچنین حضور مربیان، معلمان تخصصی و مدیر و معاونان آموزشگاه در صف‌های نماز، می‌تواند یکی دیگر از موارد انگیزه‌بخش برای دانش‌آموزان باشد.

وضعیت استخدام حوزه‌ پرورشی

باقری در ادامه به وضعیت استخدام حوزه‌ پرورشی و اولویت فعالیت‌های قرآنی برای علاقه‌مندان به این امر اشاره کرد و گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی، فرایند استخدام و جذب آموزگاران و دبیران به سرعت و با درنظر گرفتنن نیروهای کیفی و انقلابی انجام شد اما در گام بعدی جذب حدود 11 هزار مربی پرورشی در دستور کار است که امیدواریم تا اسفندماه امسال آزمون استخدامی آن انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رشته تحصیلی برای جذب معلمان پرورشی مهم است یا خیر؟ گفت: آیین‌نامه آن در معاونت پرورشی وزاتخانه تهیه شده که در انتظار تأیید سازمان اداری استخدامی کشوری است. در این آیین‌نامه به مقطع کارشناسی تصریح شده اما برای رشته محدودیتی قائل نشدیم چرا که فعالیت پرورشی، فعالیتی مهارتی و علاقه‌مند و تربیت دانش‌آموزان بر اساس آموزه‌های وحیانی است، لذا نیروهایی که سابقه قرآنی و یا بسیج داشته باشند، از امتیاز خاص برخوردار خواهند بود هرچند توجه به سابقه پرورشی و توانمندی‌های این عرصه از معیارهای جذب و گزینش نیروهای پرورشی در آموزش و پرورش خواهد بود. آیین‌نامه و منابع آزمون پس از تصویب و تأیید سازمان اداری ـ استخدامی اعلام می‌شود.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش

باقری در پاسخ به این سؤال که در برنامه گذشته رادیو، سخنانی از ایشان درباره همراه بودن گوشی‌های هوشمند با دانش‌آموزان در مدارس شبهاتی را برای والدین و دانش‌آموزان ایجاد کرد، گفت: درحال حاضر دقیقاً از بخشنامه‌ای برای منع تلفن همراه دانش‌آموزان در مدرسه، اطلاع ندارد اما با توجه به همراهی تلفن هوشمند دانش‌آموزان در ایام کرونا در مدارس، رمزینه داشتن برخی از درس و فعالیت دانش‌آموزان در 17 کانال تخصصی معاونت پرورشی و فرهنگی، بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت گوشی در مدارس را ندیدم اما از آنجا که شاید موجب از بین رفتن حضور ذهن دانش‌آموزان می‌شود، شاید دستورالعمل مدرسه باشد.

وی در پایان به ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای معلمان و والدین در عصر حاضر تأکید کرد و گفت: معلمان با توجه به آشنایی با ذائقه و سلیقه دانش‌آموزان، می‌توانند بهتر در این عرصه به تولید محتوا اقدام کنند. هرچند در ایام کرونا زمینه فراهم شد تا دوره‌های متعدد سواد رسانه‌ای برای معلمان و کارشناسان قرآن مناطق و استان‌ها و مدیران مناطق برگزار کنیم به طوری که اینک معلمان در این زمینه فعالیت‌های مثمر ثمری را انجام می‌دهند. برخی از معلمان به منظور ایجاد موارد انگیزشی طی فرایند برگزاری کلاس، کلیپ‌هایی را تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌کنند هرچند گاهی با شیطنت‌هایی در فضای مجازی با برش‌هایی همراه می‌شود و قبل و بعد صحبت‌های معلم را به هم وصل می‌کند تا نظرات خود را به دیگران القا کنند که منصفانه نیست.

در پایان این برنامه مقرر شد تا الگوهای موفق از معلمانی که به صورت ابتکاری در مدرسه دست به اقدامات تأثیرگذار می‌زنند، به رادیو قرآن معرفی شوند تا طی برنامه‌هایی به معرفی آن‌ها پرداخته شود.

یادآور می‌شود، برنامه افق كاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است که با هدف پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی، با اجرا و کارشناسی جواد نصیری، روزهای شنبه حوالی ساعت ۱۴:۲۵ از شبكه رادیویی قرآن موج FM رديف ۱۰۰ مگاهرتز بر روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha