همکاری جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی وزارت تعاون با محور «فرهنگ کار»
کد خبر: 4180087
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰

همکاری جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی وزارت تعاون با محور «فرهنگ کار»

تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور مسئولان دو نهاد در جهاددانشگاهی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز یک‌شنبه 14 آبان ماه با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و محمد چکشیان معاون فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهاددانشگاهی برگزار شد.

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ابتدای این نشست گفت: جهاددانشگاهی در ۴۰ سال گذشته کارهای درخوری انجام داده است و در دوره جدید تلاش می کنیم اقدامات را ارتقا دهیم. از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی است که ۱۴ دوره آن برگزار شده و در آستانه دور پانزدهم آن هستیم. برنامه‌های اردوهای پیشرفت نیز با عنوان مرز پرگهر را برگزار می‌کنیم. همچنین به زودی از سبد برنامه اردوهای جهادی رونمایی می‌شود که بخشی از این اردوها، بازدید از مراکز اشتغال و کار است. 

وی ادامه داد: در گذشته نیز با وزارت کار همکاری داشتیم و نتیجه این همکاری تأسیس اندیشکده تعاون بود و اکنون نیز در سازمان دانشجویان مناظرات حوزه تعاون را راه‌اندازی کرده ایم. 

کلانتر مهرجردی اضافه کرد: جهادانشگاهی در حوزه فرهنگ عمومی نیز وظایفی دارد و با وزارت تعاون هر دو عضو شورای فرهنگ عمومی هستیم و تلاش داریم در حوزه فرهنگ عمومی همکاری‌ها را ارتقا دهیم. 

حسن مسلمی نائینی، رئیس جهادانشگاهی نیز شهادت مظلومانه مردم فلسطین را تسلیت گفت و افزود: آنچه در تاریخچه جهاد دیدم، این است که هر مدیری در جهاد حضور داشته، تلاش کرده کارهای برزمین مانده در کشور را انجام دهد و در حوزه‌های مختلف موفقیت‌های زیادی داشته است. 

وی خاطرنشان کرد: اصلاح فرهنگ کارآفرینی و کار از خود اشتغال‌آفرینی سخت‌تر است. مردم توان کار کردن دارند اما این تصور که باید پشت میز بنشینند و ثروت بادآورده به دست بیاورند، مشکلاتی در جامعه ما ایجاد کرده که باید این نگاه و فرهنگ تغییر کند. 

رئیس جهادانشگاهی با اشاره به اینکه در اسلام هم تأکیدات زیادی بر تلاش و کوشش شده است، گفت: اصلاح فرهنگ کار کردن، کار تحقیقاتی سنگینی نیاز دارد که جهاددانشگاهی می‌تواند در این حوزه ورود کند. 

وی با تأکید بر اینکه این تفاهم‌نامه باید اجرایی باشد و از فردا اجرای مفاد آن آغاز شود، گفت: در جهاددانشگاهی مقرر کرده‌ام هر تفاهم‌نامه‌ای که شش ماه پس از امضا اجرایی نشود، لغو شود.

محمد چکشیان، معاون فرهنگی وزارت کار نیز عنوان کرد: وقتی در مورد جهاددانشگاهی حرف می‌زنیم یکسری مولفه‌هایی در ذهن ما مرور می‌شود که نماد فرهنگ کاری است که ما دنبال می‌کنیم. وقتی می‌گوییم فرهنگ کار، منظورمان روحیه جهادی و نگاه علمی با رویکرد فرهنگی است که جهاددانشگاهی نماد و سردمدار این نگاه بوده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در جلسات متعدد حوزه فرهنگ کار را به عنوان اولویت.های کشور نام برده‌اند و شورای فرهنگ عمومی جزو چهار دستور اصلی خود به فرهنگ کار اولویت داده است و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز میز تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت عنوان میز کار شکل داده‌اند. یعنی موضوع فرهنگ کار و تلاش به عنوان گفتمان غالب بین مدیران ارشد فرهنگی دارد قرار می‌گیرد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار اضافه کرد: دو موضوع را همیشه دنبال کرده‌ایم. اول منزلت کار و تلاش که باید ارزشمند شود و ارتقا یابد و دوم انتقال مؤلفه‌های فرهنگ کار مثل وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری، تعاون و کار گروهی و ... که در همین راستا ۲۴ مؤلفه به عنوان مؤلفه‌های اصلی فرهنگ کار احصا شده است.  

وی بر تشکیل هر چه سریع‌تر کارگروه‌ها برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه تأکید کرد و گفت: محور تفاهم‌نامه فرهنگ کار، آسیب‌های اجتماعی، جهاد تبیین، جمعیت و ... است که با توجه به اینکه اکنون در وزارت کار مسئله اول ما فرهنگ کار است، بر روی این بخش تأکید بیشتری کردیم. 

در پایان نیز تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار به امضای مسئولان دو طرف رسید.

انتهای پیام
captcha