پایان هجدهمین دوره روایت جهاددانشگاهی از «ایران مرزپرگهر»
کد خبر: 4180539
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

پایان هجدهمین دوره روایت جهاددانشگاهی از «ایران مرزپرگهر»

در مراسم اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی «ایران؛ مرز پرگهر» برترین‌های این دوره معرفی و از پوستر‌های چهار عنوان اردوی ایران مرز پرگهر (دوره نوزدهم)، مهرباران، راه بلد و فن فرهنگ رونمایی شد. 

ایران مرز پرگهر برترین‌های خود را معرفی کرد به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر که توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اجرا می‌شود، امروز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

این مراسم با قرآئت ۱۳ آیه از قرآن کریم با محور گردشگری و سفر و خوشامدگویی علی اکبر مرآتی، رئیس جهاددانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد.

در ادامه رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، طی سخنانی با اشاره به فرارسیدن بیست و پنجمین سال تأسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، گفت: این سازمان تلاش کرده در سپهر فرهنگی کشور نقش‌آفرین باشد. جهاددانشگاهی از ابتدا دانشجو باور و دانشجو محور بوده یعنی در باورمان اعتقاد داشتیم که دانشجویان می‌توانند ایده‌پرداز و نقش‌آفرین باشند و در اجرا و عمل هم زمینه این اقدام فراهم شده است.

وی ادامه داد: سازمان دانشجویان ۴۴ شعبه در سراسر کشور دارد و مدیران و معاونان این سازمان دانشجو هستند و عملاً نشان دادیم اگر کار به دانشجویان سپرده شود، موفق خواهد بود. در سازمان دانشجویان سبد‌های متنوعی طراحی شده که یکی از بسته‌ها سبد اردویی جهاددانشگاهی است. در این حوزه طرح ملی ایران مرز پرگهر را ۱۸ سال است که در حال اجرا داریم و در دوره نوزدهم بر بازدید‌های گردشگری تاریخی و مقاومت تمرکز خواهد شد. 

فریدزاده اضافه کرد: همچنین طرح ملی «فن فرهنگ» را با محور بازدید از مراکز علمی خواهیم داشت. در طرح «راه بلد» نیز از مراکز کارآفرینی و مشاغل خانگی بازدید خواهدشد. در حوزه عمل به مسئولیت اجتماعی جهاددانشگاهی اردو‌های «مهر باران» از امسال شروع شده و در مناطق محروم به صورت نظام‌مند انجام خواهد شد. در حوزه مسابقات مناظره نیز همین طرح‌ها اجرا و مناظره‌های تخصصی در دست طراحی و اجرا خواهد بود.

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز ضمن تسلیت شهادت مردم فلسطین و با اشاره به اینکه چهره اسرائیل در جهان به خوبی نمایان شده است، گفت: طی سال‌های بعد از انقلاب رشد قابل توجهی در حوزه مهندسی و صنعت داشتیم. در گذشته در مراکز صنعتی خارجی‌ها بودند و ایرانی‌ها حتی حق نداشتند به دستگاه‌ها دست بزنند، اما اکنون همه مهندسان و صنعتگران ما ایرانی هستند. جهاددانشگاهی نیز موفقیت‌های زیادی داشته است و در حوزه پزشکی و سلول‌های بنیادی پرچم کشور را برافراشته است و دانشمندان زیادی از سراسر جهان برای دیدن موفقیت‌های ایران به کشور ما می‌آیند.

وی افزود: جهاددانشگاهی از ابتدا سازمان امور دانشجویان بود و همگی از مدیر گرفته تا اعضا، همه دانشجو بودند.

ایران مرز پرگهر برترین‌های خود را معرفی کرد 

وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان طرح ملی ایران مرز پرگهر، گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی در تقویت حس خودباوری بسیار موثر است. البته در حین بازدید مهندسان نمی‌توانند در خصوص موفقیت‌ها خوب توضیح دهند و باید فرصت ارائه برای صنعتگران در برنامه‌های جانبی فراهم شود.

رئیس جهاددانشگاهی در پایان گفت: طی ۱۸ دوره طرح ایران مرز پرگهر، سه هزار دوره سفر برگزار شده و ۱۲۰ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. 

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این جمع، گفت: جوانان امید‌های آینده کشور هستند. هدف اصلی این برنامه در سازمان دانشجویان ارتقای سطح امید در دانشجویان و آشنایی با پیشرفت‌های بزرگ صنعتی است. روند توسعه در صنعت، آزادراه‌ها و ... را مشاهده کنند؛ سرعت پیشرفت نسبت به گذشته و حتی با پیشرفت‌های دنیا، قابل توجه و امید آفرین است.

وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری این برنامه ضمن امیدوار کردن دانشجویان، زمینه فعالیت بهتر آن‌ها به عنوان مدیران آینده را فراهم کنیم و گفت: همه مدیران وظیفه دارند از فعالیت‌های این‌چنینی که روحیه خودباوری را افزایش می‌دهد، حمایت کنند.

سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی نیز در مراسم اختتامیه هجدهمین دوره ایران مرز پرگهر، گفت: از سال ۸۳ مسئله هسته‌ای به عنوان پرونده سیاسی مطرح شد در حالی که موضوع علمی، فنی و بر پایه دانش روز است.

ایران مرز پرگهر برترین‌های خود را معرفی کرد 

وی با ابراز تأسف از اینکه در افکار عمومی مسئله هسته‌ای بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرده است، گفت: موضوع هسته‌ای دو بعد نرم و سخت دارد. در حوزه نرم‌افزاری، انرژی هسته‌ای خودباوری در مردم ایران ایجاد کرد و در بعد نرم در جهان برای مردم ایران وزن سیاسی بالایی ایجاد کرده است. در بعد سخت افزاری نیز در تمام ابعاد هسته‌ای رشد کرده‌ایم و این رشد در شرایط شدیدترین تحریم‌های تاریخ اتفاق افتاد. ما از اکتشاف تا استخراج و تولید کیک زرد و راکتور‌های هسته‌ای موفق بوده‌ایم و برنامه بلند مدت ما این است که ۲۰ هزار مگابایت برق هسته‌ای در ۲۰ سال آینده به انرژ‌ی برق کشور اضافه کنیم. چون انرژی هسته‌ای انرژی پاک و در مجموع کم هزینه است. 

وی اضافه کرد: همچنین در کاربرد پرتو‌ها رشد کرده‌ایم که انرژی هسته‌ای را با بخش‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و آب مرتبط می‌کند. انرژی هسته‌ای با پرتو دهی مواد کشاورزی، سهم افت کش‌ها را کاش و به سلامت محصولات کشاورزی کمک می‌کند، به همین دلیل باید سهم هسته‌ای در حوزه غذا را افرایش دهیم. اکنون انرژی هسته‌ای در بخش سلامت نیز سهم خود را نشان داده است. ما اکنون توان تولید رادیودارو در یک میلیون کیت را داریم. در بخش استریل سازی وسایل درمانی یکی از بهترین راه‌ها استفاده از فناوری هسته‌ای ست.

شیرمردی همچنین گفت: در محیط زیست یکی از مشکلات ریزگرد‌ها هستند که می‌توان با پرتو‌های هسته‌ای این مسئله را حل کرد که نیازمند حضور و فعالیت اساتید و دانشجویان در این حوزه هستیم. همچنین ما آمادگی بازدید دانشجویان از مراکز هسته‌ای را داریم.

در ادامه از برگزیدگان دوره هجدهم ایران مرز پرگهر تقدیر و از پوستر‌های چهار عنوان اردوی ایران مرز پرگهر (دوره نوزدهم)، مهرباران، راه بلد و فن فرهنگ رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha