پوشش از نمادهای تمدن ایرانی است
کد خبر: 4182258
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
محمدمهدی اسماعیلی:

پوشش از نمادهای تمدن ایرانی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموعه‌های باستانی چند هزار ساله ایران، پوشش‌ها همه عفیفانه هستند و این نشان می‌دهد که مردم دارای یک ذات عمیق فرهنگی، دینی بوده و پوشش از نمادهای تمدن ایرانی است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ۲۵ آبان‌ماه در جمع اهالی فرهنگ و هنر شهرستان فرخشهر با تبریک ارتقای این منطقه به شهرستان که نشان از دارا بودن شاخص‌های لازم بوده است و خوشبختانه در ایام منتهی به سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت محقق شد، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در این سفر بخشی از مطالبات مردم را محقق کنیم.

وی با ذکر اینکه در تمام استان مشکلات زیرساختی فرهنگی وجود دارد، ادامه داد: در سفری که چندماه قبل به استان داشتیم، مسئولان عالی و نمایندگان استان در مجلس، نیاز جدی به تکمیل و ارتقای زیرساخت‌ها را مورد تأکید قرار دادند که این کار انجام شد و نمایندگان وزارتخانه بازدید میدانی داشتند که مجموعه نیازها در یک گزارش و بسته پیشنهادی ارائه شد که عین این گزارش را در جلسه سفر رئیس‌جمهور به استان، به تصویب رساندیم. 

وی با تأکید بر اینکه در حوزه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان محدودیت درصد پیشرفت پروژه را در این استان رعایت نکردیم، بیان کرد: در دیگر استان‌ها شرط اجرای طرح‌ها، حداقل ۵۰ درصد است اما از آنجا که چهارمحال‌وبختیاری یک استان خاص است، این سقف را حذف کردیم و یک عنوان کلی یعنی تکمیل و تجهیز مراکز فرهنگی، مجتمع‌ها و کتابخانه‌‌ها را بدون اشاره به درصد پيشرفت لحاظ کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های فرهنگی چهارمحال‌وبختیاری بالاست، اضافه کرد: زیرساخت‌های فرهنگی این استان تناسبی با پتانسیل این منطقه فرهیخته و نخبه و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه نداشت، لذا با وجود مشکلات فراوان در تأمین نقدینگی طرح‌های فرهنگی اما از منابع پایدار فوری برای زیرساخت‌های استان تأمین منابع شد که امیدواریم با پیگیری مسئولان فرهنگی استان تزریق شود و طرح‌ها به نتیجه برسد.

اسماعیلی بیان کرد: هزینه‌های مربوط به ساختمان دانشگاه علمی کاربردی فرخشهر برآورد شده که بلافاصله‌ تخصیص خواهد یافت. همچنین اگر مباحث حقوقی مجموعه مقبرةالشعرا حل شود، بلافاصله تأمین اعتبار خواهد شد. فرخشهر یک شهرستان ادبی است که از دوره صفویه به بعد مهد ادیبان بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دولت بنا را بر این گذاشته است که مصلی‌ها، مساجد و امامزادگان مهم‌ترین محل‌های اجتماع فرهنگی و هنری باشد زیرا معتقدیم هیچ زیرساختی امن‌تر از زیرساخت‌های دینی نیست و لذا تأکید داریم در حول و حوش این اماکن، احداث مراکز فرهنگی و هنری دیده شوند.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه مردم باید هر چه سریع‌تر در مصلی فرخشهر حضور پیدا کنند و مشکل مصلی باید حل شود، افزود: خوشبختانه مردم نیز پای کار هستند و باید هر چه سریع‌تر این مکان را آماده کنیم؛ این اماکن و تسریع در احداث آنها نماد کارآمدی دولت‌ها هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جامعه دینی و فرهنگی ما یک جامعه اصیل است، بیان کرد: ایران حتی قبل از ورود اسلام عزیز، سوابق فرهنگی و تمدنی درخشانی دارد و فرهنگ در ذات تمدن ما جریان دارد. در مجموعه‌های باستانی چندهزارساله ایران، پوشش‌ها همه عفیفانه هستند و این نشان می‌دهد که مردم دارای یک ذات عمیق فرهنگی، دینی بوده و پوشش از نمادهای تمدن ایرانی است، حال آنکه برهنگی از نمادهای ارتجاع و عقب‌ماندگی به شمار می‌رود و در نظام خلقت، انسان به این امتیازات مفتخر شده و نیاز به پوشش در ذات استعلای انسانی قرار گرفته دارد. 

اسماعیلی در خصوص نیازهای فرهنگی و هنری و قرآنی شهرستان فرخشهر، تصریح کرد: از مسئولان فرهنگی می‌خواهم که بررسی‌ها و برآوردها را از مواردی که در این نشست مطرح شد انجام دهند و ما نیز اعتبارات را مساعدت می‌کنیم.  

انتهای پیام
captcha