تلفیق گنبدهای فیروزه‌ای با گل‌های لاله به یاد ۲۵ آبان ۶۱
کد خبر: 4182268
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تلفیق گنبدهای فیروزه‌ای با گل‌های لاله به یاد ۲۵ آبان ۶۱

یک هنرمند گرافیست گفت: اصفهان علاوه بر کاشی‌های فیروزه‌ای و نقش گنبدهای آن با عنوان شهر حماسه و فداکاری نیز شناخته می‌شود و ما دوست داشتیم که این جنبه از هویت شهر را نیز به تصویر بکشیم؛ بنابراین تلفیقی از نقش‌های گنبد مسجد شیخ لطف‌الله با گل لاله به‌عنوان نماد شهادت ایجاد کردیم.

اثر گرافیکی مجتبی مجلسی به یاد ۲۵ آبان ۶۱مجتبی مجلسی، مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به نقش هنرمندان گرافیست در معرفی روز حماسه و ایثار مردم اصفهان پرداخت و اظهار کرد: جمعی از هنرمندان دغدغه‌مند اصفهانی برای گرامیداشت این روز بزرگ در تاریخ شهر اصفهان، در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان‌ماه به‌صورت خودجوش و با هزینه شخصی، کارگاهی برای تولید آثار گرافیکی با شعار «از نور شهیدان پر شده آبان اصفهان» برگزار کردند.  

وی درباره اثر گرافیکی خود درباره ۲۵ آبان‌ ۱۳۶۱ گفت: اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای است و گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در سطح ملی و جهانی نماد شهر اصفهان محسوب می‌شود. وقتی به تصاویر به‌جامانده از آن روز باشکوه نگاه می‌کنیم که 370 تن از شهدای شهر تشییع و جمعی دیگر با بدرقه مردم راهی جبهه‌ها شدند، در پس این تصاویر، گنبد فیروزه‌ای مسجد شیخ لطف‌الله به چشم می‌خورد. نقش‌های خاطره‌انگیز این گنبد همیشه ماندگار بوده، زیباترین گنبد جهان و نماد شهر اصفهان است.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان توضیح داد: اصفهان را به کاشی‌های فیروزه‌ای و نقش گنبدهای آن می‌شناسند؛ ولی اصفهان با عنوان شهر حماسه و فداکاری به‌ویژه در دوران دفاع مقدس نیز شناخته می‌شود و ما دوست داشتیم که این جنبه از هویت شهر را نیز به تصویر بکشیم؛ بنابراین تلفیقی از نقش‌های گنبد مسجد شیخ لطف‌الله با گل لاله به‌عنوان نماد شهادت ایجاد کردیم؛ مانند اینکه نقش‌های گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در آن روز تغییر ماهیت داد و با تشییع شهدا در شهر همراه شد. 

وی تصریح کرد: برای برگزاری کارگاهی که به آن اشاره شد، هیچ‌کدام از مسئولان شهری از ما حمایت نکردند و حتی سعی در نادیده گرفتن این برنامه داشتند؛ ولی این مسئله باعث نشد تا هنرمندان دغدغه‌مند شهر از برنامه خود صرف‌نظر کنند؛ بنابراین خودشان برای برگزاری آن اقدام کردند و هیچ‌کدام از مسئولان و نهادهای شهر به ما کمک نکردند. مسئولان شهری نباید عادت کنند که افراد دغدغه‌مند خود برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری اقدام کنند، بلکه باید حمایتشان را از چنین برنامه‌هایی افزایش دهند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha