زمینه اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی در کلان کشور دیده شود
کد خبر: 4184256
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

زمینه اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی در کلان کشور دیده شود

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تأکید بر اینکه زمینه اجرایی شدن مصوبات این شورا در کلان کشور دیده نشده است، گفت: اگرچه تأکیداتی بر لزوم اجرایی شدن مصوبات وجود دارد اما انتظارها برآورده نمی‌شود و باید برای این شورا در سطح کشور یک جایگاه اثرگذار تعریف شود.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان امروز پنجم آذرماه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهرکرد برگزار شد با ابراز خرسندی از تصویب ۲۰ بهمن‌ماه به عنوان روز چهارمحال و بختیاری از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: این موضوع حقیقتاً دغدغه جامعه فرهنگی استان بود که خوشبختانه مسئولان این دغدغه را درک کردند و مسئله حل شد.

وی با ذکر اینکه شورای فرهنگ عمومی یک مجموعه پرظرفیت است، ادامه داد: مجموعه مدیران و افراد مؤثر استان در این شورا دور هم جمع می‌شوند و مسائل مهم و کلان را مطرح و مصوباتی را نهایی می‌کنند،. دغدغه ما اما این است که این مصوبات خروجی عملیاتی ندارند و بنده به‌عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، از این روند رضایت ندارم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تأکید بر اینکه زمینه اجرایی شدن مصوبات این شورا در کلان کشور دیده نشده است، بیان کرد: اگرچه تأکیداتی بر لزوم اجرایی شدن مصوبات وجود دارد اما انتظارها برآورده نمی‌شود و باید برای این شورا در سطح کشور یک جایگاه اثرگذار تعریف شود.

نکونام تصریح کرد: مصوبات فرهنگی شورا از جمله عملیات‌ها و پروژه‌های ناظر بر نقشه مهندسی فرهنگی استان باید امکانات و تجهیزات و پشتوانه لازم را برای اجرایی شدن داشته باشند و اگر این موضوع دیده نشود، کاری هم نمی‌توان کرد. باید در سطح ملی ساز و کاری اجرا شود که امکانات و اعتبارات لازم دیده شوند و پشتوانه مسائل فرهنگی قرار گیرند.

وی مساجد را پایگاه‌های مهم اجتماعی و فرهنگی جامعه دانست و توضیح داد: در این حوزه هر چقدر سرمایه‌گذاری کنیم باز هم جا دارد، در استان نیز شورای سیاستگذاری مساجد فعالیت خود را از چند سال قبل آغاز کرده و موجودیت این شورا ساماندهی شده اما فعالیت‌ها در این حوزه ضعیف است و باید از قرارگاه مرکزی مورد حمایت قرار گیرد. 

امام‌جمعه شهرکرد در پایان گفت: شورای امر به معروف و نهی از منکر نیز پایگاه و جایگاه خود را در استان پیدا کرده است اما باز هم جای کار وجود دارد و باید حمایت شود تا نقش واقعی این ستاد ایفا شود.

غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری

پیوست فرهنگی توسعه استان‌های زاگرس‌نشین در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود

در ادامه، غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه وحدت و همدلی از نقاط قوت مردم استان به شمار می‌رود، اظهار کرد: مردم در استقبال از رئیس‌جمهور شگفتی آفریدند، به طوری‌که بعد از سفر مقام معظم رهبری در دهه ۷۰، تا به حال چنین استقبال بی‌نظیری در تاریخ چهارمحال و بختیاری اتفاق نیفتاده بود، گرچه بعد از حضور رئیس‌جمهور در اجلاس سران کشورهای اسلامی، این استقبال بی‌نظیر علاوه بر بازخورد بالای ملی، در سطح بین‌المللی نیز بازتاب بسیار خوبی داشت.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: البته این استقبال مسئولیت خدمت‌گزاران را چند برابر می‌کند، زیرا مردم شایسته خدمت‌ هستند.

حیدری در ادامه گفت: برخلاف استعداد، توانمندی و ظرفیت‌های موجود، مشکلاتی در استان وجود دارد، در بسیاری از استان‌ها از مسئولیت اجتماعی کارخانجات برای مسائل فرهنگی استفاده می‌شود که کارخانجات آنچنانی در استان وجود ندارد که بتوان برای مسائل فرهنگی و اجتماعی استفاده شود.

وی ادامه داد: عمده اعتبارات سفر تملک است و برای توسعه ظرفیت‌های تملکی فرهنگی استفاده می‌شود، البته در دو سفر به‌ویژه در سفر دوم اعتبار بسیار خوبی برای توسعه ظرفیت‌های فرهنگی استان اختصاص یافت.

استاندار چهارمحال و بختیاری پیشنهاد کرد اعتباراتی به صورت ملی برای استان هایی که بنیه اقتصادی قوی ندارند و ناترازی وجود دارد، تصویب شود.

حیدری با اشاره به جهش، تمرکز و کار جهادی و انقلابی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: با این حرکت، نقطه امیدی در استان‌ها و بین مردم ایجاد شده است، در حقیقت کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی مدت‌ها تشکیل نمی‌شد که تشکیل این کمیته امیدوارکننده است.

وی بیان کرد: در سفر دوم رئیس‌جمهور پیشنهادی مبنی بر تشکیل ستاد توسعه استان‌های زاگرس نشین صورت گرفت که این پیشنهاد به شخص جنابعالی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داده می‌شود که پیوست فرهنگی آن در شورا به تصویب برسد و اعتبارات لازم اختصاص داده شود، زیرا محرومیتی در استان‌های زاگرس‌نشین وجود دارد که به تبع آمار نرخ بیکاری، مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی بالاست، یعنی توسعه استان‌های زاگرس نشین در مصوبات و دستور کار شورای انقلاب فرهنگی قرار گیرد.

به گفته نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری، انتظار می‌رود حمایت از سند توسعه فرهنگی استان مورد توجه قرار گیرد.

حیدری اضافه کرد: اقدام خوبی در استان انجام شده و آن هم حضور مدیران در روزهای جمعه در میزهای خدمت و ملاقات عمومی روزهای دوشنبه در ادارات است، همچنین به صورت نقطه‌ای در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنیم و مسائل و مشکلات بررسی و برای محرومیت‌زدایی تصمیم‌گیری می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری به بحث مساجد اشاره و بیان کرد: بازگشت به مساجد و فعالیت در مساجد به عنوان پایگاه تأثیرگذار دینی که در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی داشته‌اند لازم است که باید کار استانی و عزم ملی انجام شود، قطعا اختصاص ردیف اعتباری برای مساجد می‌تواند مؤثر واقع شود.

احمد راستینه، نماینده مجلس

انقلابی‌سازی ساختار فرهنگی کشور سرعت بگیرد

در ادامه احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند کار شما تنها نوشتن سند تحول نیست بلکه اسناد باید اجرایی شوند، راهکار این است که سندها تبدیل به لایحه شده و سپس به مجلس آورده شوند تا تبدیل به قانون لازم‌الاجرا گردند.

وی بیان کرد: در بحث فرهنگ عفاف و حجاب، وظایف ۳۲ دستگاه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده که ترک فعل‌ دستگاه‌ها در کمیسیون فرهنگی قرائت شد که دلیل عمل نکردن به وظایف، کوتاهی دولت در ارائه لایحه برای اجرایی‌سازی این سند بود، در اینجا باید هویت جمعی شورا به میدان بیاید و دولت را مکلف کند هر نقشه و سند تحولی که تر شورا نهایی شده مولفه‌هایی که در قالب مجلس نیاز به قانون دارد تصویب شود.

راستینه ادامه داد: این اعلام آمادگی برای تعامل میان کمیسیون فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد تا منجر به ساز و کارهای اجرایی‌سازی سندهای تحول شود.

این نماینده مجلس گفت: در برنامه هفتم توسعه انقلابی سازی ساختار فرهنگی کشور را براساس دستور مقام معظم رهبری در قالب حکم درآوردیم که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی شورای انقلاب فرهنگی در این حوزه وظایفی تعریف شد.

انتهای پیام
captcha