ضرورت تشکیل ائتلاف مؤسسات جامعه مدنی در مواجهه با بحران فلسطین + فیلم
کد خبر: 4184526
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
فعال حقوقی بحرین در وبینار ایکنا تأکید کرد:

ضرورت تشکیل ائتلاف مؤسسات جامعه مدنی در مواجهه با بحران فلسطین + فیلم

مسئولیت‌های بین‌المللی فراتر از این است که جنایات اسرائیل در غزه و فلسطین تقبیح و محکوم شود، بلکه مؤسسات جامعه مدنی باید خود را ملزم بدانند که رهبری جنبش‌های مردمی را برعهده بگیرند؛ شبکه‌ها و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهند و از ابزارهای مختلف همچون تحریم اقتصادی که سلاح کارسازی در مواجهه با اسرائیل اشغالگر است؛ غافل نشوند.

ضرورت تشکیل ائتلاف مؤسسات جامعه مدنی در مواجهه با بحران فلسطین

به گزارش ایکنا، همزمان با ۲۹ نوامبر، روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین وبینار بین‌المللی «تروریسم اسرائیل و ناکارآمدی حقوق بین‌الملل بشر» امروز چهارشنبه، ۸ آذر به همت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برگزار شد. 

سیدجعفر رضوی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا و جهان اسلام مهمان ویژه در این برنامه بود که با حضور در استدیو مبین ایکنا به سؤالات مجری برنامه پاسخ داد.

در ادامه دیگر سخنرانان خارجی علی الصاحب، تحلیلگر سیاسی عراق و رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای بغداد، باقر درویش؛ رئیس انجمن حقوق بشر بحرین، امیرالدین جحاف؛ رئیس سازمان حقوق و آزادی بشر یمن، یاسر ابوهین؛ رئیس انجمن رسانه‌های فلسطینی و ایاد ابوناصر، مبارز و آزاده فلسطینی از غزه به صورت ویدئوکنفرانس درباره موضوع این وبینار مطالبی را ایراد کردند.

مشروح سخنرانی باقر درویش، حقوقدان بحرینی حاضر در بخش مجازی این نشست از این قرار است:

باید تأکید کنیم امروز ابراز همبستگی در قبال آنچه از جرایم و تجاوزگری‌های وحشتناک رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین رخ داده و می‌دهد بر اساس پایبندی به اصول و ارزش‌های دینی، اخلاقی و انسانی لازم است.

در برابر تداوم همه این تجاوزگری‌ها، مسئولیت بزرگی بر گردن همه طرف‌ها از جمله نهادهای جامعه مدنی و اسلامی در کشورهای مختلف جهان است تا ضمن افشا و برملا کردن تخلفات رژیم صهیونیستی افکار عمومی را تحریک کنند تا از همه راه‌ها رژیم صهیونیستی را برای توقف این جنایات در حق ملت فلسطین تحت فشار قرار دهند.

رژیم صهیونیستی با ریختن بیش از یک هزار تن بمب به روی نوار غزه که از نظر قدرت تأثیر سه برابر قدرت انداختن بمب هسته‌ای بوده است، ویرانی‌هایی که با آوار کردن خانه‌ها بر سر ساکنان آنجا از جمله کودکان و زنان به بار آمده، بیمارستان‌هایی که در این حملات بمباران شدند، محاصره مراکز پزشکی و درمانی و کشتار پزشکان و برخی صحبت‌هایی که از سرقت اجساد برای برداشتن اعضای بدن آنها شده است، چیزی که برخی نهادهای حقوق بشری از آن می‌گویند یا اجسادی که اسرائیل در توقیف خود نگاه داشته و دیگر جنایاتی که این رژیم مرتکب شده، افزون بر این است که اسرائیل نوار غزه را محاصره کرده است، محاصره اقتصادی و مسدود کردن گذرگاه‌ها و کریدورهای بشردوستانه ...در واقع همه این جرایمی که در حق ملت فلسطین رخ می‌دهد، مسئولیت بزرگی ایجاد می‌کند.

از همین رو ما در خصوص فلسطین با یک مسئله طبیعی روبه‌رو نیستیم. بسیاری از طرف‌ها موضعی در یاری رساندن حقیقی به ملت فلسطین نداشتند، با وجود اینکه با شعارهای ادعایی آزادی بیان کار خود را توجیه و در این خصوص به قرآن کریم هم استناد می‌کنند و از صهیونیست‌ها دفاع و تصویر برخی ارزش‌ها را تخریب می‌کنند، اما در خصوص کشتارهای اسرائیل در غزه سکوت اختیار کردند و لب به سخن نگشودند و حمایت‌های مالی خود از فلسطین را قطع کردند و به موج فریبکاری رسانه‌های غربی در خصوص عملیات طوفان الاقصی پیوستند و روایت‌های دروغین و غیرحقیقی صهیونیست‌ها را تأیید کردند.

از همین رو مسئولیت‌ها فراتر از این است که تجاوز اسرائیل تقبیح و محکوم شود، بلکه مؤسسات جامعه مدنی باید خود را ملزم و مسئول بدانند که رهبری جنبش‌های مردمی را برعهده بگیرند. شبکه‌ها و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهند و ابزارها و ساز و کارهای مختلف برای ارتباط با طرف‌های بین‌المللی، رسانه‌ها و غیره به کار گیرند و حتی از ابزار تحریم اسرائیل استفاده کنند، زیرا تحریم اقتصادی سلاح کارسازی در مواجهه با اسرائیل اشغالگر است.

باید با صدور بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها اذهان نخبگان در کشورهای مختلف جهان را برای حمایت از ملت فلسطین تحریک کرد؛ برخی به این موضوع اهمیت چندانی نمی‌دهند در حالی که درست نیست و مسئله مهمی شمرده می‌شود. در این زمینه کوشا باشید حتی اگر یک درصد تأثیر داشته باشد.

باید بدانیم این مسئولیت و تکلیف ماست این یک تکلیف اخلاقی بسیار بزرگ است بخصوص که برخی مایلند مسئله فلسطین نابود شود از جمله با طرح‌هایی مانند سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که البته شکست خورده و شکست خواهد خورد. از همین رو پایداری و مانایی مسئله همبستگی انسانی با فلسطین مهم است و ان شاء الله روزی خواهد رسید که همه این رنج و مصائب تمام خواهد شد. بسیار متشکرم.

انتهای پیام
captcha