راز ماندگاری شهید مدرس به مثابه نماینده تراز/ مجلس قوی کیفیت حکمرانی را ارتقا می‌دهد + صوت
کد خبر: 4184847
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲
سردار کوثری به مناسبت روز مجلس بیان کرد:

راز ماندگاری شهید مدرس به مثابه نماینده تراز/ مجلس قوی کیفیت حکمرانی را ارتقا می‌دهد + صوت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تسلط به مسائل داخلی و خارجی، ساده‌زیستی، مردم‌داری، صراحت کلام و شجاعت را از جمله ویژگی‌های شهید مدرس خواند و اظهار کرد: همین ویژگی‌ها این شهید بزرگوار را به یک الگوی ماندگار برای نمایندگی مجلس تبدیل کرده و پیروی نمایندگان مجلس از این شاخص‌ها موجب در رأس امور قرار گرفتن مجلس خواهد شد.

سردار اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

دهم آذر ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز مجلس» نامگذاری شده است و مجلس شورای اسلامی در ۲۳ تیر ۱۳۷۲ با هدف ثبت مجاهدت‌های سیاستمدار متعهد، شهید آیت‌الله مدرس در تقویم این نامگذاری را انجام داد. پیوند روز مجلس با شهید مدرس  بیانگر آن است که مجلس و نماینده در تراز انقلاب باید تبلور ویژگی‌های این شهید بزرگوار همچون آزادگی، تدین، شجاعت، نفوذناپذیری، صراحت کلام، عدالت‌طلبی و در یک کلام تجلی «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» باشد.
 
سردار اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ویژگی‌های شهید مدرس که ایشان را به الگویی برای یک نماینده تراز در نظام اسلامی تبدیل کرده است، گفت: شهید آیت‌الله مدرس ویژگی‌ها و خصوصیات بسیار مهمی به منزله یک نماینده مجلس داشت که او را در قله نماینده تراز برای نظام اسلامی و الگویی برای همیشه تاریخ برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داده است.
 

شاخص‌های نماینده تراز در مشی شهید مدرس  

 
وی افزود: شهید مدرس عالم به عمل و مسلط به مسائل روز داخلی و خارجی بود و این باعث شده بود که در مسائل و لحظات حساس با بصیرت و روشنگری وارد میدان شود و نگذارد بیگانگان و مزدوران و وابستگان داخلی آنها منافع ملت را غارت و چپاول کنند.  
 
کوثری با بیان اینکه ساده‌زیستی، مردم‌داری و عدم وابستگی به دولت و حکومت از دیگر ویژگی‌های این شهید بزرگوار بود، گفت: این ویژگی‌ها موجب صراحت کلام و شجاعت او در موضع‌گیری علیه حاکمان وقت از جمله رضاخان شده بود. او در دوره نمایندگی نشان داد که به هیچ‌وجه به دنبال کسب منافع شخصی و رسیدن به مقام و جایگاه نیست و لذا می‌توان او را به معنای واقعی یک «وکیل المله» دانست.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: شهید مدرس در یک دوره شدید سرکوب و خفقان زندگی می‌کرد که هیچ‌کس جرئت سخن گفتن علیه رضا خان و حکومت پهلوی را نداشت اما ایشان با صراحت، شفافیت و بدون پرده‌پوشی و مصلحت‌اندیشی مطالب خود را بیان می‌کرد و همین موجب شد ایشان را به حق در طول تاریخ مجالس قبل و بعد از انقلاب به منزله یک الگو و نمونه برای نمایندگان مجلس بشناسند و روز شهادت ایشان را به نام روز مجلس نامگذاری کنند.
 
کوثری ابراز کرد: همه اقدامات ایشان و مقابله با دیکتاتوری رضاخانی برای خدا بود و چون برای خدا کار کرد آثارش برای طول تاریخ کشور باقی مانده و یاد ایشان را همچنان زنده نگه داشته است. امروز هم اگر نمایندگان مجلس و کسانی که قصد ورود به عرصه نمایندگی را دارند، مشی شهید مدرس را سرلوحه کار خود قرار دهند و به این خصوصیات اخلاقی و رفتاری در امر نمایندگی عمل کنند، آنگاه یک مجلس بسیار انقلابی و ملی به تمام معنا خواهیم داشت که مجلس را به تعبیر امام(ره) در راس مسائل قرار ‌می‌دهد و چنین مجلسی قطعا عصاره فضایل ملت خواهد بود.
 

چرایی خاص بودن مجلس نسبت به سایر نهادها

 
کوثری درباره دلایل متمایز و خاص بودن نهاد مجلس شورای اسلامی نسبت به سایر قوا در ساختار قدرت و قانون اساسی کشور گفت: علت این امر آن است که نمایندگان از همه شهرها و استان‌ها با رأی مردم وارد مجلس می‌شوند و همه این نمایندگان با هم برابر هستند و نماینده شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک تفاوتی با یکدیگر ندارد و همه یک رأی دارند. از آنجا که این نمایندگان از سراسر کشور هستند صدای نمایندگان در حقیقت صدای همه اقشار کشور و مجلس بازتاب مطالبات و خواسته‌های ملت است. 
 
وی با بیان اینکه قانونگذاری برای همه دستگاه‌ها مهمترین وظیفه مجلس است، گفت: وقتی قانونی در مجلس به تصویب می‌رسد و با تأیید شورای نگهبان نهایی شده و به دولت و سایر دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، در واقع یک ریل‌گذاری برای کشور انجام می‌گیرد که دستگاه‌های اجرایی موظف هستند بر روی ریل تعیین شده از سوی مجلس حرکت کرده و از آن منحرف نشوند و مجلس علاوه بر این،موظف به نظارت بر حسن اجرای قانون توسط دولت و عدم انحراف از ریل و مسیر تعیین شده است. از این منظر مجلس نقش مهمی در تهیه قوانین دقیق، کامل، جامع و همه‌جانبه دارد تا بتواند زمینه‌ساز رفع مشکلات شده و منافع مردم و پیشرفت معنوی و مادی کشور را تأمین کند.
 

مجلس قوی؛ ارتقای کارآمدی نظام و الگو برای جهان اسلام 

 
کوثری درباره اهمیت انتخابات پیش روی مجلس و نقش مجلس قوی در ساخت ایران قوی گفت: همه انتخابات‌ها برای کشور حساس و مهم است و هر چقدر هم به جلو می‌رویم و جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی بالاتر می‌رود، اهمیت انتخابات و مشارکت مردم هم بیشتر می‌شود. لذا همه قوای سه‌گانه از جمله مجلس باید در گام دوم انقلاب، کارآمدتر و بابرنامه‌تر حرکت و فعالیت کنند.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: در این میان هر چه از عمر مجلس شورای اسلامی می‌گذرد کیفیت و دقت مجلس در امر قانونگذاری و نظارت باید بهتر شود. یک زمان قانونگذاری مجلس فقط مربوط به امور داخل کشور بود اما الان که بسیاری از ملت‌ها به دنبال الگوبرداری از مردمسالاری دینی و نظام جمهوری اسلامی هستند همه نهادها و دستگاه‌های نظام از جمله مجلس باید با نگاه متفاوت‌تر و کلان‌تری به وظایف خود از جمله قانونگذاری نگاه کنند تا با دقت در انجام این وظیفه، کیفیت حکمرانی و کارآمدی نظام را ارتقا دهند.
 
کد
 
وی در پایان اظهار کرد: بر همین اساس مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس و دقت نظر آنان در انتخاب نامزدها و گزینش افراد اصلح نقش مهمی در شکل‌گیری مجلس قوی، انقلابی، کارآمد برای ایران و الگو برای جهان اسلام خواهد داشت و این مجلس قوی به تعبیر رهبر انقلاب مظهر واقعی مردمسالاری دینی خواهد بود.
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری                       

 

انتهای پیام
captcha