هدف غایی نزول قرآن زیستی پاک و مطهر است
کد خبر: 4185037
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
علی سلاجقه:

هدف غایی نزول قرآن زیستی پاک و مطهر است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آئین افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: هنگامی که قرآن موضوع دروغ، تکبر، جدال، تصفیه و پالایش روح و ... را مطرح می‌کند، اینها دستورالعمل حیات طیبه هستند. هدف نهایی نزول قرآن ایجاد زیستی پاک و مطهر در دنیا و رساندن انسان به سعادت اخروی است.

علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سخنران دیگر آئین افتتاحیه مرحله پایانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در شهر بجنورد بود. وی با اشاره به اینکه خداوند از تمام امت‌ها به عنوان مروجان قرآن کریم برگزید که نقش اولایی در ترویج فرهنگ والای الهی داشتند.

وی ادامه داد: خدا را سپاس بگویید که خداوند شما را به عنوان شناگران بحر عمیق قرآن قرار داد. شما باید به مانند غواصان دنبال صدف‌های گران‌بهای قرآن باشید و در قرآن غور کنید. قرآن برای رفع آلایندگی و ایجاد محیط زیستی سالم چه مادی و چه معنوی نازل شده است.

سلاجقه بیان کرد: هنگامی قرآن موضوع دروغ، تکبر، جنگ و جدال، تصفیه و پالایش روح و... را مطرح می‌کند، اینها دستورالعمل حیات طیبه هستند که باید مورد عمل قرار گیرد. هدف نهایی انزال قرآن ایجاد زیستی پاک و مطهر در دنیا و رساندن به سعادت اخروی است. هنگامی که در قرآن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در اوایل سوره حجر درباره فرایند شکل‌گیری زمین نکاتی را تشریع کرده است.

وی با تأکید بر اینکه قرآن منبع عظیم علوم است که ناشناخته‌های عظمیی دارد که ما به صورت اکتسابی به دنبال آنها هستیم، افزود: با توجه به آیه 19 سوره حجر «وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ»، این کلمه وزانت کلمه‌ای است که 1400 قبل بر قلب پیامبر(ص) چه به صورت دفعی و چه به صورت تدریجی نازل شده است. این موزون یعنی هم سنگی، پایداری و وزانت آنچه در دنیای وانفسای غربی به ما درباره توسعه پایدار ارائه می‌دهند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: قرآن کریم ریل‌گذاری حرکت به سمت زندگی سعادتمندانه را برای ما قرار می‌دهد و باید با توجه به دستورالعمل‌ها آن، زندگی‌های پاک و تطهیر و مطهر را طراحی و دنبال کنیم، اما دنیای غرب و مستکبر امروز ما را با کلیدواژه‌هایی درگیر می‌کند که تماماً آنها در قرآن آمده است اما متأسفانه من و شما از آموزه‌های قرآن استفاده نکرده‌ایم.

سلاجقه ادامه داد: قرآن مجید من و شما را به جملات استفهام متعددی دعوت به تعقل، تدبر، نگاه به پیرامون و ... می‌کند أَفَلَا يَنظُرُونَ، أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ، أَفَلَا يَعقِلُونَ و ... همچنین سوره‌های متعددی در قرآن کریم است که به اجزا و پایه‌های مختلف محیط زیست چون با عنوان حیوانات سوره‌های فیل، عنکبوت، نمل و نحل و سایر مسائل مربوط به محیط زیست چون شمس و قمر نامگذاری شده است.

وی با تأکید بر اینکه من و شما باید حافظ این محیط زیست باشیم و براساس آموزه‌های دینی و دانش بومی محیط زیست کشورمان، خانه، کوچه، خیابان و شهر و .. را حفظ کنیم، افزود: سلام مخصوص ریاست جمهوری را به شما قراء و حافظان و میهمانان و حاضران در این برنامه قرآنی اعلام می‌کنم. این فضای قرآنی مایه خیر و برکت برای تمام کشور و نظام است، کشوری که منطبق با این شریعت الهی اداره می‌شود. امیدوارم فرزندان ما برای رسیدن به سعادت در این خط سیر حرکت کنند.

یادآور می‌شود، چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۹ تا ۱۸ آذرماه در شهر بجنورد و به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.

برای مشاهده پخش زنده این دوره از مسابقات بر روی لینک مقابل https://sepehrtv.ir/live/namaquran کلیک شود.

رقابت‌های آقایان در مجتمع اقامتی داریوش و رقابت‌های بانوان در مجتمع پتروشیمی بجنورد در دو بخش نغماتی(دعاخوانی، همخوانی و مدیحه‎سرایی و اذان ویژه آقایان) و آوایی(قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء) برپا می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha