آئین افتتاحیه چهل‌وششمین مسابقات سراسری قرآن برگزار شد + فیلم و عکس
کد خبر: 4185018
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
با استقبال خوب بجنوردی‌ها

آئین افتتاحیه چهل‌وششمین مسابقات سراسری قرآن برگزار شد + فیلم و عکس

آئین افتتاحیه مرحله پایانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، نهم آذرماه با حضور رئیس سازمان محیط زیست، استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی برگزار شد.

چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین افتتاحیه مرحله پایانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، امروز، پنجشنبه، نهم آذرماه با حضور مسئولان لشکری و کشوری، متسابقان، قاریان و حافظان قرآن کریم و مردم قرآن‌دوست شهرهای خراسان شمالی به ویژه بجنورد در سالن اجتماعات مجتمع اقامتی داریوش این شهر آغاز شد.

این مراسم که با اجرای سیدوحید مرتضوی همراه بود، با پخش  سرود جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی آغاز شد و سپس هادی اسفیدانی، نماینده کشورمان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به تلاوت آیاتی از سوره غافر پرداخت. 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی و دبیر ستاد برگزاری این دوره طی سخنانی گفت: قرآن کتابی، انسان‌ساز و روشنگر است که هر چه بخواهی در آن موجود است. تمام حقایق در قرآن جلوه‌گر است. قرآن، کتاب نور است و مشعل اعظم الهی، وسیله نجات و انیس و مونس است. 

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوره از مسابقات در خراسان شمالی، باب‌الرضا(ع)، اظهار کرد: از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی، مسئولان کشوری و استانی، فرماندهان نظامی و انتظامی و نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی و ... قدردانی می‌کنم. این استان سرشار از مردمان نجیب و پرتلاش است که مدت‌ها با علاقه غیر قابل وصفی، شوق برگزاری این مسابقات را داشتند و با جان و دل پذیرای شما هستند، شما با قدم‌هایتان موجب افزایش معنویت این برنامه گشتید و امیدواریم با نشر فرهنگ قرآنی در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران، میزبان خوبی باشیم. 

دبیر ستاد برگزاری این دوره از مسابقات اضافه کرد: خراسان‌ شمالی گنجینه معرفت‌ها و فرهنگ‌هاست و از حسن اعتماد نماینده معزز ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه جهت صدور مجوز میزبانی این دوره از سوی خراسان شمالی کمال تشکر را دارد. 

وی ادامه داد: این استان سه هزار شهید والامقام، قاری و مفسر قرآن دارد و دارای پیشکسوتان و مفسران قرآن به زبان محلی کرمانجی است. اولین نویسنده قرآن کریم با اعداد ریاضی در این استان بوده است و خراسان شمالی، با افتخار شهری به نام دارالقرآن دارد. و نیز این استان، استقبال باشکوه از حضور مقام معظم رهبری در آبان ماه سال 1391 را در کارنامه فعالیت‌های انقلابی و فرهنگی خود دارد. امیدواریم این مسابقه بزرگ قرآنی، مقدمات توسعه و شکوفایی این استان را در حوزه قرآن کریم فراهم کند.

سپس گروه مدیحه‌سرایی و همخوانی معراج قم و حبل‌المتین زنجان از گروه‌های ممتاز کشور به اجرای قطعه‌ای به سه زبان زنده با موضوع قرآن پرداختند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان‌ شمالی اظهار کرد: با توجه به وجود بیماری‌های روحی روانی، ظلم و ستم، فساد و بی‌عدالتی، آدم‌کشی و کودک‌کشی در جهان، امروز دوای درد‌های بشریت قرآن است. در جهان کنونی برخی قرآن این کتاب هدایت الهی را فراموش کرده‌اند که آن را آتش زده یا انسان‌های بی‌گناه، کودکان و زنان را با بمب‌های فراوان از بین می‌برند.

نوری با تاکید بر عمل به دستورات قرآن کریم و اینکه پیامبر اکرم(ص) قرآن مجسم است، افزود: با نگاه به قرآن و دستورات آن می‌توان تحول را در همه موارد مشاهده کرد. قرائت قرآن در منازل نزاع و اختلاف‌ها را از بین می‌برد، و این در حالی است که اگر معانی و الفاظ آن را هم بخوانیم قطعا با قرآن مأنوس می‌شویم.
 
امام جمعه بجنورد با بیان اینکه خداوند خالق قرآن، جبرئیل آورنده و پیامبر اکرم(ص) گیرنده و مخاطبش تک تک انسان‌ها هستند، گفت: با قرائت، درک و نگرش در آیات این کتاب آسمانی متوجه بزرگی و عظمت این آیات الهی می‌شویم. همه انسان‌ها برای رستگاری و برخورداری از زندگی سالم نیاز به این دارند تا بر سر سفره قرآن قرار گیرند. هنگامی که منجی آخر زمان ظهور کند تمامی قانون‌های اساسی ملت‌ها و حکومت‌ها چه شرقی و چه غربی باطل می‌شود و تنها قرآن کریم باقی می‌ماند.
 
وی با اشاره به اینکه میزبانی مسابقات قرآن کریم توفیقی برای خراسان‌شمالی است، یادآور شد: از همه مسئولان استان، صنایع و کارخانجات بخش خصوصی و سازمان اوقاف و امور خیریه قدردانی می‌کنیم.

بنابر گزارش ایکنا، بخش دیگر این آئین پخش کلیپی از فرایند برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود. سپس از شبکه تلویزیون اینترنتی اقرأ که به صورت زنده برنامه مسابقات را پوشش می‌دهد، رونمایی شد، شبکه‌ای که طی همکاری سازمان اوقاف و ساترا رونمایی شد.

سخنرانی محمدرضا حسین‌نژاددوین، استاندار خراسان شمالی بخش دیگر این برنامه بود. وی با بیان علل تقاضای میزبانی این دوره از مسابقات با پشتوانه و حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه استان ادامه داد: در ابتدای سوره مبارکه بقره آمده است «ذَٰلِكَ ٱلكِتَٰبُ لَارَيبَ فِيهِ هُدی لِّلمُتَّقِينَ» این آیه اشاره به هدایتگر بودن این کتاب دارد، اما اینکه چگونه از هدایتگری این کتاب برخوردار شویم، مهم است. رمز و راز این هدایتگری را باید بدانیم. زمانی می‌توانیم از این رموز بهره‌مند شویم که با آن انس داشته باشیم. 

حسین‌نژاد اضافه کرد: امروز اگر می‌خواهیم زبان قرآن را متوجه شویم، باید با قرآن انس داشته باشیم و باید این انس در زندگی تداوم داشته باشیم. قرآن، کتاب هدایتگر است و در تمامی موضوعات راهنماست. امیدواریم هنگامی که میزبانی این مسابقات را در سطح استان داریم، بیش از پیش زمینه قرآنی شدن تک تک فرزندان‌مان فراهم شود. 

وی با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات 11 نفر از متسابقان از خراسان شمالی حضور دارند، افزود: بر همین اساس بوده که با کمک تمامی مدیران و صنایع حاضر در استان، میزبانی چهل و ششمین دوره مسابقات را قبول کردیم. 

حسین‌نژاد بیان کرد: استان خراسان شمالی با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در تمامی زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی حضوری فعال دارد و جزو استان‌هایی است که همواره ولایت‌مداری آنها زبان‌زد بوده و امیدوارم با حضور پررنگ در پای صندوق‌های رأی به تاریخ 11 اسفندماه، استکبار جهانی را مجدد روسیاه ‌کنند. 

استاندار خراسان شمالی در پایان وعده حمایت 10درصدی از جوایز برگزیدگان روزانه مسابقه پیامکی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را داد. 

سخنرانی دیگر این آئین علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود. (متن کامل سخنان علی سلاجقه در افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن)

حسن ختام این برنامه اناشید‌خوانی حجت‌الاسلام محمدرضا محمدی، قاری مطرح استان خراسان شمالی بود.

رقابت‌ها از صبح فردا ساعت 8 صبح آغاز می‌شود.

یادآور می‌شود، چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۹ تا ۱۸ آذرماه در شهر بجنورد و به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.

برای مشاهده پخش زنده این دوره از مسابقات بر روی نشانی https://sepehrtv.ir/live/namaquran کلیک شود.

رقابت‌های آقایان در مجتمع اقامتی داریوش و رقابت‌های بانوان در مجتمع پتروشیمی بجنورد در دو بخش نغماتی(دعاخوانی، همخوانی و مدیحه‎سرایی و اذان ویژه آقایان) و آوایی(قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء) برپا می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha