بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های موجود در تقویت روابط ایران و جمهوری آذربایجان
کد خبر: 4185694
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد:

بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های موجود در تقویت روابط ایران و جمهوری آذربایجان

عابدین خرّم خواستار بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های موجود در تقویت روابط کشورمان با جمهوری آذربایجان با محوریت ظرفیت‌های این خطه شد.

استاندار آذربایجان شرقی، سرکنسول ایران در نخجوان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی استانداری، عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌شرقی، روز گذشته، 12 آذرماه، در دیدار سرکنسول جدید کشورمان در جمهوری خودمختار نخجوان با وی، خواستار استفاده حداکثری از فرصت‌های موجود در تقویت روابط کشورمان با جمهوری آذربایجان با محوریت ظرفیت‌های این خطه شد و گفت: حمل‌ونقل از جمله مسائل اولویت‌دار آذربایجان‌شرقی در ارتباط با نخجوان در چارچوب کلی روابط ایران و جمهوری آذربایجان است.

وی با تأکید بر این که باید از فرصت‌های موجود در روابط ایران و جمهوری آذربایجان به‌عنوان دو کشور همسایه نهایت بهره را برد، افزود: پایبندی جمهوری اسلامی ایران به موازین خود باعث شد که کریدور ارس از خاک ایران به‌عنوان راه دسترسی جمهوری آذربایجان به خاک نخجوان بین دو کشور مورد توافق قرار گیرد.

خرم بیان کرد: نمی‌پذیریم که ایران از کریدورهای حمل‌ونقل منطقه‌ای حذف شود و این از سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت بوده و سرکنسولگری ایران در نخجوان می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی، با اشاره به تردد روزانه بیش از ۳۰۰ دستگاه کامیون کشنده بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان از مرز جلفا بر لزوم تلاش برای توسعه ارتباطات حمل‌ونقلی و ترانزیتی بین دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان تأکید کرده و افزود: مسئولان و دولتمردان ایران اسلامی در تعاملات حوزه حمل‌ونقل با جمهوری آذربایجان با درایت عمل کرده‌اند و سرکنسولگری کشورمان در نخجوان می‌تواند این مهم را تسریع کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های ریلی موجود در جلفای ایران، مسیر امنی برای توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت ریلی بین ایران و منطقه قفقاز محسوب می‌شود گفت: وجود منطقه آزاد ارس نیز اهمیت تلاش برای تعاملات ایران با جمهوری آذربایجان با اولویت جمهوری خودمختار نخجوان را دوچندان می‌کند.

خرّم تأکید کرد: سرکنسولگری باید تلاش کند در حین رعایت حسن هم‌جواری، منافع ملی کشورمان نیز در مناسبات دو و چندجانبه با جمهوری آذربایجان حفظ شود.

عزیز منصوری، سرکنسول جدید کشورمان در جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این دیدار گفت: به دنبال یافتن وجوه مشترک برای توسعه مناسبات چندجانبه هستیم.

وی برای هم‌افزایی با مدیریت ارشد آذربایجان‌شرقی جهت تعمیق روابط ایران و جمهوری آذربایجان با تمرکز بر روی جمهوری خودمختار نخجوان اعلام آمادگی کرد.

منصوری، با بیان اینکه پیگیری برای راه‌اندازی کریدور(دالان) ارس از جمله اولویت‌های سرکنسولگری ایران در جمهوری خودمختار نخجوان است، گفت: امیدوارم بتوانم در این مأموریت در راستای تحقق منافع ملی نهایت تلاش را به کار ببرم، زیرا هیچ‌چیز مافوق آن متصور نیست.

انتهای پیام
captcha