رسالت جهاددانشگاهی پیوند دانشگاه با جامعه است
کد خبر: 4185802
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

رسالت جهاددانشگاهی پیوند دانشگاه با جامعه است

سرپرست جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: ماموریت جهاددانشگاهی این است که پل ارتباطی جامعه علمی و دانشگاه با جامعه باشد.

جلسه جهاد دانشگاهیبه گزارش ایکنا، به نقل از جهاددانشگاهی اردبیل، حسام رسولی، سرپرست جهاددانشگاهی استان اردبیل، ۱۳ آذرماه، در پیش‌رویداد دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به ماموریت‌ها و راهبرد‌های این نهاد، جهاددانشگاهی در ترسیم نقشه مهندسی فرهنگی استان اردبیل همکاری و نقش هماهنگی را برعهده گرفته است و با تدابیر استانداری اردبیل، دبیرخانه راهبری نقشه مهندسی فرهنگی استان در جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده است. 

وی ادامه داد: نسل جدید باید در سطح ملی و منطقه‌ای در تمام حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی تبیین گری کند و برای چالش‌های جامعه پیشنهاد، راهکار و اقدامات اصلاحی ارائه دهد.

رسولی تصریح کرد: دانشجو ذهن خلاق و فعال و نواندیش دارد و مهمترین نعمت هر جامعه نسل جوان آن است.

وی با بیان اینکه امید می‌رود از نتایج حاصل از این مناظرات، در طراحی نقشه مهندسی فرهنگی استان و به تبع آن در سطح کشوری بهره برداری شود، خاطرنشان کرد: برای روشنگری و تبین موانع و فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور نیازمند یک نهضت هستیم و دانشجویان می‌توانند نقش اصلی را در این نهضت فرهنگی ایفا کنند، دانشجویان در صف اول ایجاد اقتدار برای مملکت هستند.

سرپرست جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه مناظرات یک فرهنگ و گفتمان تقویت اداره امور در فرهنگ جهانی شناخته می‌شود، افزود: مهم‌ترین ویژگی مسابقات مناظره و کرسی‌های آزاداندیشی، پرورش تفکر انتقادی است و یکی از نقش‌های کلیدی و وویژگی‌های فرهنگ دانشگاهی، در تربیت کارآمد دانشجویان، پرورش تفکر انتقادی است.

وی گفت: انتقاد به معنای مخالفت نیست و دیدن همزمان نقاط آسیب و نقاط قوت را شامل می‌شود؛ و هدف از انتقاد، ایجاد استحکام و پیشگیری از آسیب هاست. انتقاد درست، نشان دهنده احترام و ارزش هست.

رسولی ادامه داد: برای پذیرش انتقاد و رعایت آداب و فرهنگ سازنده انتقاد، هنوز به بلوغ کافی دست پیدا نکرده ایم و آمادگی روانی انتقاد را نداریم. امیدواریم این مسابقات مناظرات بتواند در این رابطه چاره ساز باشد.

این مسئول در پایان تاکید کرد: ما به وجود شما جوانان و دانشجویان که در مناظرات شرکت می‌کنید، بیشتر امید داریم، چون دغدغه مندی جدی تری دارید و بیشتر احساس مسئولیت می‌کنید.

حمیده شهبازی، دبیر اجرایی دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در استان اردبیل نیز در این جلسه آموزشی توجیهی گفت: مسابقه مناظرات دانشجویی به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اردبیل برگزار می‌شود.

شهبازی تصریح کرد: هدف از این مسابقات تقویت حس پژوهش و پرسشگری، توسعه فرهنگ نقد و گفتگو، ارتقاء قدرت سخنوری و فن بیان دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور است.

وی افزود: گفتگو شاخصه اصلی این مقوله است و مسابقات مناظره، مدلی برای تمرین گفتگو و درست شنیدن است.

دبیر اجرایی دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی استان اردبیل اظهار کرد: مسابقات مناظره دانشجویان ایران به سبک گفت و گوی صحیح، اخلاقی، منطقی، علمی در میان دانشجویان است و اجرای این مسابقات از سال ۹۰ کلید خورده است.

وی در تشریح جزئیات این مسابقات گفت: در هر مسابقه دو گروه چهار نفره شامل سخنران و محقق در حضور رییس جلسه و هیات داوران به مناظره و رقابت می‌پردازند.

شهبازی ادامه داد: زمان مسابقه در مجموع ۳۶ دقیقه است که به صورت یک فرصت چهار دقیقه‌ای جهت طرح مسئله و چهار فرصت سه دقیقه‌ای جهت دفاع و یک فرصت دو دقیقه‌ای برای نتیجه گیری به هر گروه اختصاص داده شده است. 

وی افزود: هر مسابقه توسط سه داور هیئت علمی قضاوت می‌شود و به صورت حذفی تا رسیدن دو گروه به مسابقه نهایی، ادامه دارد. 

مدیر فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه یک تیم به عنوان تیم اخلاق برگزیده می‌شود، افزود: در نهایت تیم برنده برای شرکت در مسابقات کشوری معرفی خواهد شد، ضمن آنکه به سه تیم اول حوایز نقدی تعلق خواهد گرفت.

لازم به ذکر است پیش رویداد دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به صورت کارگاه آموزشی اصول مناظره و توجیه مقررات مسابقه، با حضور اعضای تیم‌های شرکت کننده برگزار شد.

انتهای پیام
captcha