ترک گناه آسان‌تر از طلب توبه است
کد خبر: 4185857
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
یک سخنران مذهبی:

ترک گناه آسان‌تر از طلب توبه است

مهدی توکلی با بیان اینکه ترک گناه آسان‌تر از طلب توبه است، گفت: با وعده توبه فریب نخورید که ممکن است اصلا فرصت توبه نداشته باشید.

مهدی توکلی، سخنران مذهبیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، مهدی توکلی، سخنران مذهبی، صبح امروز، ۱۳ آذرماه در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه شهید محسن علاقمند، با بیان اینکه ترک گناه آسان‌تر از طلب توبه است، گفت: به‌ مراتب گناه‌ نکردن آسان‌تر از توبه‌ کردن است؛ امیرالمؤمنین علی(ع) در روایتی به این موضوع اشاره و فرمودند: «تَرْکُ الذَّنبِ أهْوَنُ مِن طَلبِ التَّوبةِ»؛ اما نمی‌شود انکار کرد که گناه‌ نکردن آسان است. 

وی افزود: گناه‌ نکردن، سخت است و باید پا روی نفس گذاشت و از هواوهوس چشم‌پوشی کرد و واقعاً سخت است؛ برای همین می‌گویند جهاد اکبر از جنگ با آمریکا و اسرائیل سخت‌تر است. روایت مشهوری است که در زمان پیامبر(ص) اصحاب از جنگی پیروزمندانه برمی‌گشتند که پیامبر(ص) فرمود در جهاد اصغر پیروز و سرافراز بودید، ولی من دعا می‌کنم در جهاد اکبر هم پیروز و سرافراز باشید. این کلام حضرت نشان می‌دهد که جنگ با نفس و هواوهوس سخت‌تر است. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: خیلی‌ها در جهاد اصغر خوش درخشیدند و سرداران به نامی بودند، ولی در جهاد اکبر قافیه را باختند و شکست خوردند. پس هرگز فکر نکنید کسی در صحنه جهاد اصغر شهید می‌شود اینها مقامشان بالاتر از کسانی است که می‌توانند گناه کنند، اما پا روی نفس می‌گذارند و گناه نمی‌کنند و پیروز جهاد اکبر هستند. 

بالاتر بودن مقام مجاهدان جهاد اکبر از جهاد اصغر

توکلی مقام مجاهدان جهاد اکبر را بالاتر از جهاد اصغر دانست و گفت: آدم‌های باتقوا از نظر روحی و معنوی خیلی قوی و قدرتمند هستند، هر چند شاید جسمی لاغر باشند، اما این قدرت روحی فوق‌العاده‌ای که دارند باعث می‌شود پا روی نفس بگذارند و نفس را شکست دهند و پیروز جهاد اکبر شوند. 

وی با بیان اینکه پهلوانی به گردن‌کلفتی نیست، اظهار کرد: گردن‌کلفت که قوی نیست خیلی حیوانات گردن‌کلفت‌تر از ما هستند و پهلوانی به گردن‌کلفتی نیست. پهلوان کسی است که بتواند نفس خود را شکست بدهد، پا روی نفس بگذارد و گناه نکند، این فرق بین انسان و حیوان است وگرنه اگر جلوی یک گاو گرسنه یونجه بریزید بعد به گاو بگویید این یونجه شبهه‌ناک است نخورد، شاختان هم می‌زند و یونجه را می‌خورد، برخی از انسان‌ها هم همین‌طور هستند اصلاً حرام بودن را اهمیت نمی‌دهند تازه بگویید حرام است با شما درگیر هم می‌شوند. 

توکلی به ورود شیطان به ترغیب انسان به گناه‌ کردن اشاره و بیان کرد: گناه‌ کردن آسان‌تر از توبه است، اما گناه‌ نکردن هم کار سختی است، حالا شیطان برای فریب انسان وارد می‌شود و می‌گوید چرا این‌قدر خودتان را از لذت گناه محروم می‌کنید و خودتان را اذیت می‌کنید؟ بروید گناه کنید و لذت آن را ببرید، اما بعد گناه توبه کنید، مگر خدا باب توبه را باز نکرده است؛ شما هم که توان گناه‌ کردن را ندارید، پس بروید گناه کنید و لذت ببرید؛ ولی بعدش توبه کنید، خدا هم که فرموده که هر کس توبه کند مثل اینکه گناه نکرده است.

وی با بیان اینکه مردم توبه را سطحی می‌پندارند، گفت: گاهی فرد چنان در گناه غرق می‌شود، اما فکر می‌کند که دارد استغفار و توبه می‌کند. حضرت در روایتی که مطرح شد هشدار می‌دهد که گناه‌ نکردن راحت‌تر از توبه است، اما مردم توبه‌ کردن را خیلی سطحی گرفتند و فکر می‌کنند توبه همین لقلقه زبان و استغفار گفتن زبانی است، در صورتی‌ که اصلاً معنای توبه را هم نفهمیدند. 

گاهی اصلاً فرصت توبه ندارید

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فکر نکنید که راحت می‌توانید بعد از گناه توبه کنید، گفت: در بحث توبه دقت کنید که خیلی وقت‌ها انسان اصلاً فرصت توبه نمی‌کند و وسط گناه می‌میرد و اصلاً دیگر فرصت توبه پیدا نمی‌کند. خیلی مراقب باشید موقع انجام گناه اجل شما نرسد و همان جا در حال گناه بمیرید، خیلی‌ها می‌خواستند بعد از گناه توبه کنند، اما فرصت توبه پیدا نکردند. 

وی ادامه داد: وقتی انسان گناه می‌کند در آن لحظه ایمان ندارد و اگر در لحظه گناه بمیرد با کفر و بدون ایمان مرده است و این خیلی خطرناک است. پس هیچ عاقلی چنین کاری نمی‌کند و همان سخن حضرت را پیروی می‌کند که گناه‌ نکردن آسان‌تر از توبه‌ کردن است. اصلاً بعضی‌ها ایمانشان ثابت نیست و عاریه‌ای است و این ایمان امانت است که می‌آید و می‌رود که همین پشیمانی و عذاب وجدان بعد از گناه، نشان از بازگشت ایمان است؛ حالا مواظب باشید که در گناه نمیرد؛ ولی اصلاً مراقب باشید که گناه نکنید و از گناه بترسید، شاید لحظه گناه اجل شما رسید و ایست قلبی کردید و پرونده عمرتان بسته شد. 

توکلی در پایان توصیه کرد: از خدا ایمانی را درخواست کنید که این ایمان همیشگی باشد و شما را همیشه حفاظت کند و از شما جدا نشود؛ امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه فرمودند: «اللَهُمَّ إنِّی أَسْأَلُکَ إیمَانًا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی؛ خداوندا به من ایمانی عطا کن که این‌طور باشد که خودت در دل من داخل شوی، و مباشرت در دل من کنی؛ و تمام افکار من، افکار تو باشد» این ایمان را از خدا درخواست کنید و بخواهید. 

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha