افتتاح یازدهمین نمایشگاه رینوتکس در تبریز
کد خبر: 4186162
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵

افتتاح یازدهمین نمایشگاه رینوتکس در تبریز

یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی رینوتکس و نخستین جشنواره نوآوری و فناوری دانش‌آموزی رینوفست در تبریز آغاز به‌کار کرد.

نمایشگاه رینوتکس، تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی رینوتکس و نخستین جشنواره نوآوری و فناوری دانش‌آموزی رینوفست شامگاه 14 آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز آغاز به‌کار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، در این مراسم به جایگاه رفیع نمایشگاه در ایجاد فضای رقابتی صحیح در بین فعالان این عرصه اشاره کرد و گفت: همین رقابت خود عاملی برای نشاط و پویایی هر چه بیشتر صنعت و نوآوری می‌شود.

وی کاهش واردات و خروج سرمایه از کشور و باز شدن فضا برای فعالیت نخبگان را از نتایج برگزاری چنین نمایشگاه‌ها دانست و افزود: این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌توانند ضریب سطح علمی و صنعتی کشور را افزایش دهند.

آل‌هاشم تأکید کرد: دغدغه اصلی برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی باید ایجاد نشاط اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان و پیشرفت و خودکفایی کشور باشد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه رویداد‌های علمی باید به عرصه رویارویی علمی نیاز‌ها و راه‌حل‌ها تبدیل شود افزود: این رویداد‌ها باید محلی برای پیداکردن بخش‌های صنعت، دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها برای رفع نیاز‌های صنعت باشد.

وی اضافه کرد: رینوتکس ۲۰۲۳ باید فرصتی برای شبکه‌سازی و گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های تحقیقاتی و بسترسازی برای کاربردی کردن آنها و حمایت و ظرفیت‌سازی برای تولید دانش محصولات بومی و تجاری سازی آنها باشد.

آل‌هاشم در ادامه با اشاره به نخستین جشنواره دانش‌آموزی نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری این جشنواره دانش‌آموزی، اقدامی مبارک برای نسل امروز به عنوان نسلی باهوش و پر استعداد است.

وی با بیان اینکه استقبال چشمگیر دانش‌آموزان از جشنواره فناوری و نوآوری رینوفست قابل توجه است، گفت: تعداد طرح‌های ارائه شده و شرکت‌کنندگان در این جشنواره در سه محور هوا فضا، رباتیک و هوش مصنوعی بسیار خوب و نقش چنین جشنواره‌هایی در تضمین رشد علمی کشور غیرقابل انکار است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به آشنایی نسل جدید فناوری‌های نوین و و تفاوت این نسل با نسل‌های گذشته، اظهار کرد: آشنایی دانش‌آموزان امروز با فناوری‌های نوین به قدری است که شاید برای نسل‌های قبلی یک آرزو بود.

وی اظهار کرد: امید است این نمایشگاه‌ها موجب ایجاد فضای صحیح رقابتی شوند که همین رقابت خود عاملی برای نشاط و پویایی هرچه بیشتر صنعت و نوآوری است.

عبدالرضا فلاح، مشاور فناوری و نوآوری استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه نمایشگاه رینوتکس تبریز این امکان را فراهم کرده تا نوجوانان با علوم آینده و فناور آشنا شوند، گفت: کاری که در این نمایشگاه کردیم این بود که سعی کردیم یازدهمین نمایشگاه رینوتکس را نسبت به دوره‌های گذشته ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه به‌عنوان نمایشگاه ملی ثبت شده و از سال آینده از آن بعنوان «نمایشگاه علمی» یاد خواهد شد.

فلاح، با تأکید بر اینکه به هم رسانی و کمک به تجاری سازی محصولات و شرکت‌ها از اهداف اصلی این نمایشگاه است، گفت: در این نمایشگاه زون بندی و انتخاب صنایع را بر حسب نیاز های استان و اقلیم انجام داده ایم.

مشاور فناوری و نوآوری استاندار آذربایجان‌شرقی، با اشاره به حضور دانش آموزان در این دوره گفت: امسال ۷ هزار و ۴۰۰ تیم دانش‌آموزی در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند.

یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی(رینوتکس) از ۱۴ تا ۱۷ آذرماه با حضور فناوران، مبتکران و مخترعان در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تبریز در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha