سیره حضرت زهرا(س)؛ پاسخی برای مطالبات فطری و امروزی‌ بانوان
کد خبر: 4186702
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
یادداشت

سیره حضرت زهرا(س)؛ پاسخی برای مطالبات فطری و امروزی‌ بانوان

زن امروز برای رسیدن به مطالبات فطری و امروزی‌اش و برای آرامش خاطر و نجات از چنگال بدسگالان روزگار، فقط با اعتماد و پیروی از الگویی که اسلام معرفی می‌کند، می‌تواند به آرمان‌های واقعی یک زن موفق و سعادتمند دست یابد.

حضرت زهرا (س) و الگوی جهانی زنبه گزارش ایکنا؛ محدثه فدایی، پژوهشگر و نویسنده در یادداشتی که برای انتشار در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است، به الگوی زن امروز در دنیای پرهیاهوی رنگ و ننگ پرداخته است. متن کامل یادداشت را در ادامه می‌خوانید.

یکی از مهمترین پرسش‌های امروز جامعه ما این است که در این هیاهوی رنگ‌ها و ننگ‌ها که هر مکتبی به رونق خود و ازدیاد طرفدارانش می‌اندیشد و در این طوفان تاریکی‌ها و تلاش‌های بی‌حد و مرز برای گمراهی انسان‌ها و سودجویی‌های دنیایی، به کدامین آئین می‌توان تکیه کرد و کدامین الگو است که زن را فقط برای معصومیت و لطافت روح و راز اصلی آفرینش می‌ستاید و راهنمایی می‌کند؟

پاسخ اما روشن است. زن امروز برای رسیدن به مطالبات فطری و امروزی‌اش و برای آرامش خاطر و نجات از چنگال بدسگالان روزگار ما فقط با اعتماد و پیروی از الگویی که اسلام معرفی می‌کند، می‌تواند به آرمان‌های واقعی یک زن موفق و سعادتمند دست یابد. الگویی که گذشت زمان و اعصار و قرون بر آن گرد کهنگی ننشاند و دگرگونی و رشد مدنیت و فرهنگ آن را مندرس و از کارافتاده نکند و آن الگوی یگانه و بی‌نظیر زنان کسی نیست، جز بانوی عترت و طهارت، حضرت آب و آفتاب حضرت صدیقه طاهره(س) که گرچه در زمان خاصی می‌زیست، ولی با توجه به عنایت ویژه‌ای که خداوند متعال نسبت به آن حضرت و سایر معصومان(ع) داشته است، اوضاع و مناسبات زمان کوچکترین تأثیری در ساخت و تکوین شخصیت آنها نداشته است، بلکه تمامی ابعاد وجودی آنها با آیات قرآنی شکل گرفته و مصدر همه افکار و احساسات و آداب آن‌ها وحی الهی است و کتاب الهی در همه هستی آن‌ها نفوذ یافته و با پوست و استخوانشان عجین شده است، آن گونه که اگر قرآن کریم بخواهد به صورت انسانی درآید در چهره حضرت زهرا(س) نمایان می‌شود و اگر فاطمه(س) هم بنا شود به عنوان کتابی نشان داده شود، در صورت قرآن تجلی خواهد کرد. حضرت زهرا(س) از آن چنان مقامی برخوردار است و پهنه وجودش آن اندازه وسیع و گسترده است که تا دامنه قیامت نیز اسوه زنان است و احدی از زنان را با او در هیچ دورانی یارای هماوردی نیست.

تنها مکتبی که با نگاهی جامع و فراگیر و دقیق و با رعایت تمامی ظرایف وجودی زن به ارائه الگو و بیان احکام و دستورات خاص زن پرداخته، دین اسلام است. جاودانگی و جهانی بودن دین اسلام را می‌توان از آموزه‌های اسلام و آیات قران استخراج کرد. آنجا که رسالت پیامبر(ص) را برای «کافة الناس» معرفی می‌کند، یا آنگاه که «للعالمین» را مورد خطاب قرار می‌دهد. پس آموزه‌ها و معارف اسلام مختص مکان یا زمان خاصی نیست بلکه متعلق به کل بشریت و مرتبط به تمامی‌دوران‌هاست. چنان چه بسیاری از نوگرایان و سنت‌گرایان بر این امر اتفاق نظر دارند.

دین مبین اسلام الگو‌ها و شاخص‌های متعالی ارائه داده و انسان‌ها را به پیروی از سیره عملی و نظری آنان دعوت کرده است. اگر در مکاتب ساخته بشر، الگوی اجماعی و اتفاق نظری وجود ندارد و آنان ناگزیرند به صورت پراکنده و مقطعی ایده‌آلیستی بیندیشند، خوشبختانه در مکتب اسلام راستین یعنی تشیع، الگوی واحد و روشنی وجود دارد. دین مبین اسلام برای دنیای لطیف و شیشه‌ای زنان در همیشه تاریخ نیز، اسوه وارسته و بی‌بدیلی، چون فاطمه زهرا(س) را برگزیده است، بانویی که برای همیشه باقی است و هیچ‌گاه گذشت زمان و تغییرات و تحولات او را از یاد نمی‌برد. فکر، خط مشی و ابعاد گسترده حیات ایشان روز به روز در دل‌ها و جان‌ها بیشتر نفوذ یافته و توسعه و تعمیق می‌یابد، چراکه او فانی در حق است و لذا باقی به حق.

انتهای پیام
captcha