شعار حقوق بشر سلاح غرب برای عبور از حق بشریت است
کد خبر: 4186883
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹

شعار حقوق بشر سلاح غرب برای عبور از حق بشریت است

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: کشورهای غربی نظیر فرانسه، انگلستان و آمریکا شعار حقوق بشر را روی دست گرفته‌اند و از آن ابزاری علیه بشر ساخته‌اند و علیه کسانی که با منافعشان تعارض دارند استفاده می‌کنند، حقوق بشر وسیله‌ای شده که مخالفین اندیشه و عملکرد غربی به‌واسطه آن تنبیه می‌شوند و دول غربی هر جا که می‌خواهند نفعی ببرند از این شعار استفاده می‌کنند.

حقوق بشر

به گزارش ایکنا، در قرن حاضر و پس از جنگ‌های جهانی تعریف واحدی از حقوق اولیه انسان‌ها و آنچه باید تمامی ابنا بشر از آن برخوردار باشند تا تبعیض‌های انسانی رفع شود به یک دغدغه اصلی بین‌المللی تبدیل شد و سازمان‌های فراملی بسیاری برای آن تأسیس شدند تا بتوانند پاسدار حقوق انسان‌ها باشند، سازمان‌هایی که نه‌تنها به‌مرور زمان که از بدو آغاز فعالیت با تبعیض فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و برای مثال با حق وتو، حقوق سایر انسان‌ها را زیر سال برده‌اند.

علی‌اکبر قبادی، کارشناس مسائل حقوقی، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، بابیان این موضوع که حقوق بشر یک سری اصول اولیه دارد، گفت: حقوق بشر به معنای دفاع از حقوق اولیه انسان‌ها، حق آزادی، آزادی بیان، افکار و نوشتار، حق حیات، حق برخورداری از مواهب طبیعی، احترام به حقوق متقابل و برخورداری از امنیت اجتماعی و امنیت فردی مفاهیمی است که ذیل واژه حقوق بشر ترجمان می‌یابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این مفاهیم و واژه‌ها ظاهری حقانی دارد ولی از آن‌ها در سطح جهان و توسط دول برخوردار سواستفاده می‌شود و نمونه آن را در مورد عدالت و آزادی در سراسر جهان می‌بینیم. در عمل و پس از گذر از زیبایی‌هایی که ظاهر عدالت‌طبی و آزادی‌خواهی دارد می‌بینیم که دولت‌ها و قدرت‌ها تنها در جهت منفعت خود قدم برمی‌دارند و در راه رسیدن به آن نفع هر حقوقی را هم نقض کنند.

وی بیان کرد: درحالی‌که حق حیات و بهره‌مندی از مواهب طبیعی حق اولیه انسانی است امروز می‌بینیم که اسرائیل در سکوت مدافعان حقوق بشر دست به کودک‌کشی و نسل‌کشی در نوار غزه زده است و نیز می‌بینیم دُولی نظیر آمریکا مظلومان را در اقصی نقاط جهان از بین می‌برنند و همه را پای منافع خود قربانی می‌کنند و درنهایت بازهم داعیه‌دار حقوق بشر هستند.

این حقوقدان مطرح کرد: کشورهای غربی نظیر فرانسه، انگلستان و آمریکا شعار حقوق بشر را روی دست گرفته‌اند و از آن ابزاری علیه بشر ساخته‌اند و علیه کسانی که با منافعشان تعارض دارند و یا حرفی می‌زنند که به مذاق آن‌ها خوش نمی‌آید استفاده می‌کنند. حقوق بشر وسیله‌ای شده که مخالفین اندیشه و عملکرد غربی به‌واسطه آن تنبیه می‌شوند و دول غربی هر جا که می‌خواهند ورود داشته باشند و یا نفعی ببرند از این شعار استفاده می‌کنند.

قبادی ادامه داد: بارها دیده‌ایم که از حقوق بشر مانند یک سلاح در برابر آموزه‌های دین اسلام بهره برده‌اند و در مقابل، تا جایی که توانسته‌اند در جبهه‌های عمل خود پیش رفته و هرگاه با مشکل مواجه شده‌اند پشت شعار حقوق بشر پناه گرفته‌اند و این دقیقاً همان رفتاری است که امثال معاویه و عمرعاص در موقعیت‌های مشابه داشتند.

وی گفت: سازوکار امروز دنیا در حوزه حقوق بشر و سازمان‌هایی که با این هدف کار می‌کنند توانایی حل هیچ‌یک از گره‌های حقوقی بشریت را ندارند و به تعبیر درست‌تر امروز حقوق ضد بشر را شاهد هستیم، می‌بینیم که سازمان‌های حقوقی چطور چشم خود را روی جنایات به وقوع پیوسته در غزه بسته است و اگر کسی هم علیه این رویکرد موضع بگیرد، اگر توانش را داشته باشند فرد و یا گروه را ساکت و سرکوب می‌کنند.

قبادی یادآور شد: سازوکار کنونی جهان با این‌ همه تبعیض و تحقیر بین دول مختلف و نیز در شرایطی که دو انسان با دیدگاه و فرهنگ و دین متفاوت را در برابر حقوق اولیه انسانی برابر نمی‌بیند (نمونه‌اش عدم بهره‌مندی یک و نیم میلیارد مسلمان از حق آزادی) نمی‌تواند امیدبخش انسانیت باشد و روزی می‌توانیم در این خصوص اطمینان حاصل کنیم که ببینیم همین حقوق اولیه برای همه انسان‌ها در دسترس قرارگرفته است.

گفت‌وگو از فاطمه جهانبخش

انتهای پیام
captcha