حمایت معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری از فعالیت‌های جهاددانشگاهی
کد خبر: 4186920
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
دهقانی فیروزآبادی خبر داد:

حمایت معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری از فعالیت‌های جهاددانشگاهی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: این معاونت از فعالیت‌های جهاددانشگاهی حمایت می‌کند، بنابراین شما دانشجویان به نظام مسائل جهاددانشگاهی وصل شوید، چراکه در این صورت تعهد می‌کنم دانشجویانی از این دانشگاه که دو سال با کسانی که در جهاددانشگاهی کار علمیاتی انجام می‌دهند زیست کنند، بعد از تحصیل کار و شغل خوب پیدا کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم گرامیداشت روز دانشجو، عصر امروز شنبه 18 آذرماه با حضور روح‌الله دهقانی ‌فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ در سالن همایش‌های بین المللی این دانشگاه برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در این مراسم بیان کرد: اردیبهشت سال گذشته به بنده اعلام شد شما نامزد ریاست جهاددانشگاهی هستید و در آن زمان من شناخت چندانی از جهاددانشگاهی نداشتم. اما پس از ورود به این مجموعه متوجه شدم که توان و ظرفیت بسیاری در این مجموعه وجود دارد و کارهای بزرگی انجام شده است و آنقدر این نهاد برایم مهم شد که محبت و علاقه ام به جهاددانشگاهی تا الان نیز پابرجاست.

نگاه ما به نخبگان در حال تغییر و تحول است 

وی با اشاره به دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی گفت: دانشجویان این دانشگاه باید شناخت بیشتری نسبت به جهاددانشگاهی کسب کرده و به نوعی با آن زیست کنند.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه دانشجویان باید همزمان با تحصیل در پروژه های واقعی نیز فعالیت کنند، تصریح کرد: در دورانی که رییس جهاددانشگاهی بودم یکی از برنامه هایم این بود که دوران کارشناسی به جای 4 سال 6 سال باشد تا دانشجویان در 2 سال دیگر حین تحصیل در کار واقعی تجربه کسب کنند. تمامی دوستان من که در دوران تحصیلم در جهاددانشگاهی صنعتی شریف فعالیت می کردند، اکنون یا صاحبان شرکت های بزرگ هستند و یا در خود جهاددانشگاهی یا جاهای دیگر انسان های تأثیرگذاری شده اند و این ویژگی جهاددانشگاهی است که چیزی فراتر از دانشگاه و با سختی کمتر از صنعت است.

وی افزود: صنعت فضای خشک و جدی دارد و اما دانشگاه فضای نرم است که جهاددانشگاهی فضایی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کرده که بهترین فرصت برای تبلور استعداد وجودی یک انسان است. لذا دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی نیز می تواند یکی از بهترین دانشگاه های کشور باشد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه طی 6 سال اخیر رویکردی در کشور شکل گرفته که توسعه و حمایت از کسب و کارهای استارت آپی و ایده ها است، عنوان کرد: این رویکرد بسیار خوب است، اما با همه بوم کشور ما سازگار نیست. چون در دیدگاه این نوع کسب و کارها اینگونه است که مثلا 10 ایده ارائه می شود و 3 ایده از آن منتخب شده و سرمایه جذب می کند، اما اینکه چه اتفاقی برای سایر ایده ها می افتد، مشخص نیست و کسی به آن فکر نمی کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: این رویکرد SDI معروف است که رویکردی آمریکایی است و در کشور ما که منابع محدود و استعدادها و ایده ها زیاد است پیگیری کردن این روش توسعه کسب و کار منجر به شکست می شود، چراکه منابع لازم در آن حوزه مثل کشورهای آمریکایی را نداریم؛ اما رویکرد دیگری که کشورهایی مثل کره، بلژیک، آلمان و... در پیش گرفته اند رویکردی است که به جای ایده محوری از بازار شروع می کنند و به این شکل است که اول در بازار و اجتماع مسأله یابی کرده و بعد برای حل آن مسأله ایده ارائه می شود و رویکردی است که در جهاددانشگاهی وجود دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: این نگاه برای کشورهایی مثل کشور ما که منابع آن محدود است مناسب تر بوده و پیشنهادم این است که ابتدا با بازارمحوری و مسأله محوری کار را آغاز کنید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در خصوص برنامه های حمایتی از دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: دانشگاه علم و فرهنگ استادانی در تراز یک و دو درصد برتر جهان دارد و یکی از دانشگاه های خوب تهران است و قابل قیاس با هیچ دانشگاه غیرانتفاعی دیگری نیست. معاونت علمی ریاست جمهوری از فعالیت های جهاددانشگاهی حمایت می کند، بنابراین شما دانشجویان به نظام مسائل جهاددانشگاهی وصل شوید، چراکه در این صورت تعهد می کنم دانشجویانی از این دانشگاه که دو سال با کسانی که در جهاددانشگاهی کار علمیاتی انجام می دهند زیست کنند بعد از تحصیل کار و شغل خوب پیدا خواهید کرد.

دهقانی فیروزآبادی در خصوص مهاجرت نخبگان اظهار کرد: نتیجه اینکه جمهوری اسلامی با وجود تحریم ها و فشارهای شدید امروز در بحث علم و فناوری در دنیا حرف برای گفتن دارد، این شده که کشورهای اطراف ما بیدار شده اند و به این نتیجه رسیده اند که مسیر پیشرفت از طریق سرمایه گذاری در علم و فناوری می گذرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد: به جای اینکه نخبگان را با پول نگه داریم باید برای آنها فرصت تأثیرگذاری ایجاد کنیم که به معنی درگیر کردن آنها با مسائل و واقعیات است. موضوع دیگر باورپذیری این نکته است که اگر نخبه و با استعداد هستیم اما به این آب و خاک و مردم دِین داریم و قرار نیست کسی از بیرون مملکت ما را بسازد.

وی یادآور شد: دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ نیز می توانند مانند دانشجویان سایر دانشگاه ها از حمایت های بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه نخبگی فقط به معنی مهندس و پزشک خوبی بودن نیست، گفت: ممکن است نخبگی یک طراح لباس خوب، خواننده خوب و یا تاجر خوب باشد و نخبه کسی است که نسبت به افراد و اطراف خود متفاوت تر است و نگاه متفاوتی دارد و تأثیرگذارتر است. نگاه ما به نخبگان در حال تغییر و تحول است و آیین نامه های شناسایی نخبگان در حوزه های مختلف در حال تدوین است. معتقدیم چیزی بهتر از این نیست که نخبگان خود را کشف کنیم.

دانشگاه همواره نمادی از علم و دانایی و خردورزی در تاریخ این سرزمین بوده است 

در ادامه این مراسم، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی ضمن تبریک روز دانشجو به دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده اند که جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخ ثبت شده و شناخته شده ی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و بشدت عدالتخواه بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند دانشگاهیان بعد از پیروزی انقلاب کارهای بزرگی انجام داده اند که از جمله آنها تشکیل سپاه پاسداران، جهادسازندگی و جهاددانشگاهی بود، خاطرنشان کرد: همچنین ایشان فرمودند جهاددانشگاهی تشکیل شد تا یکی از نقاط حساس و مراکزی باشد که مایه افتخار است. این نهاد بر اساس شعار ما می توانیم تشکیل شده است و تاکنون منشأ خیرات و کارهای بزرگی در کشور بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه دانشگاه همواره نمادی از علم و دانایی و خردورزی در تاریخ این سرزمین بوده است، گفت: دانشگاهیان با روحیه عدالت طلبی، همت و انگیزه برای دستیابی به آرمان ها و ایده آل های خود، نقش بزرگی در جامعه ایفا کردند. تلاش های دانشجویان در عرصه های تولید علم و فناوری و خدمت به مردم برای پیشرفت و توسعه کشورمان همیشه درخشان بوده است.

مسلمی نائینی با اشاره به اینکه دانشجویان آینده سازان کشور هستند، عنوان کرد: یکی از مسائلی که در پیش داریم بحث انتخابات است و از ابتدای پیروزی انقلاب سرنوشت کشور با انتخابات شکل گرفته است. امیدواریم با روشنگری که دانشجویان در جامعه انجام می دهند شاهد مشارکت بالایی برای انتخاب افراد اصلح در انتخابات آتی باشیم.

وی ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه خاطرنشان کرد: امروز خط مقدم ما غزه است و دانشجویان در طول تاریخ 70 ساله پیشران بوده اند، در کمک به مظلومان نیز پیشران باشند.

دانشگاه با درک درست از نیازها دانشجویان باید بستر مناسبی برای رشد آن‌ها ایجاد کند

در این نشست دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی نیز ضمن تبریک روز دانشجو بیان کرد: زیست دانشجویی اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد و ما به عنوان دانشگاه با درک درست از خواسته ها و نیازهای دانشجویان باید بتوانیم بستر مناسبی را برای رشد آنها ایجاد کنیم.

وی افزود: دانشگاه علم و فرهنگ خانواده بزرگی دارد و با 120 نفر هیأت علمی دارای بیش از 9 هزار دانشجوی جوان دارد که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکتر مشغول تحصیل هستند. رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی یادآور شد: این دانشگاه وابسته به نهاد جهاددانشگاهی است و در برخی شاخص ها رتبه برتر را دارد و گاهی در مقایسه با دانشگاه های غیرانتفاقی قرار گرفته و گاهی نیز با دانشگاه های دولتی مقایسه می شود که نوعی دوگانگی را ایجاد کرده است. لذا برای برخورداری از حمایت دولتی از شما معاون علمی ریاست جمهوری درخواست داریم بستر خاصی برای دانشگاه علم و فرهنگ طراحی شود و خانواده بزرگ دانشجویان این دانشگاه بتوانند بیشتر از حمایت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بهره مند شود.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم همه دانشجویان در مسیر زندگی شان موفق، سربلند و پیروز باشند. در پایان این مراسم نیز تعدادی از دانشجویان برتر این دانشگاه مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

در پایان این مراسم نیز تعدادی از دانشجویان برتر دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.
انتهای پیام
captcha