پیشرانی جهاددانشگاهی در حوزه سرمایه انسانی
کد خبر: 4186925
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵

پیشرانی جهاددانشگاهی در حوزه سرمایه انسانی

پیشران بودن این نهاد در حوزه سرمایه انسانی در پنجمین نشست تخصصی کنشگران و مدیران سرمایه انسانی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، پنجمین نشست تخصصی کنشگران و مدیران سرمایه انسانی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی از سوی معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع این نهاد امروز 18 آذرماه با حضور سید رضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد و تا فردا 19 آذرماه ادامه دارد.

سیدرضی آقاسیدی در این نشست با اشاره به این‌که جهاددانشگاهی کارهای شاخص و فاخری انجام داده که نیازمند خوب کار کردن به معنای الگو کردن کارهای این نهاد هستیم، گفت: پاتریک (نویسنده چینی) در کتاب «پنج دشمن کار تیمی» به پنج ویژگی کار تیمی (اعتماد، پذیرش تعارض، تعهد، مسئولیت‌پذیری و نتیجه‌گرا بودن) اشاره کرده و نبود آن‌ها را دشمن می‌داند که همه آن موارد از ویژگی‌های بارز این جمع فاخر بوده و امیدواریم با مدل‌سازی شیوه کار کردن شما و توجه به انسان در جهاددانشگاهی به‌عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی بتوانیم این نهاد را بیش از پیش در قله‌های رفیع افتخارآفرینی ببینیم.

وی با اشاره به این‌که اعضای جهاددانشگاهی در همه شئون موفقیت این نهاد، مؤثرترین کارکرد را داشته‌اند، افزود: جهاددانشگاهی در هر حوزه‌ای از رسانه، سلامت، صنعت و ... که حضور داشته خوب درخشیده است و هر حوزه‌ای که این نهاد در آن پا به عرصه گذاشته، می‌توان قبل و بعد از آن را برش متفاوت‌تری داد.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی امروز دچار ریزش سرمایه انسانی است یا به تعبیری دچار تهاجماتی شده که به نحو شایسته نتوانستیم با آن مواجه باشیم؛ یعنی هر بخشی که توانسته بخشنامه‌ای صادر کرده و این نهاد را ندیده گرفته و الان در وضعیتی هستیم که اگر بخواهیم ظرفیتی ایجاد کنیم و مزیتی اعطا شود می‌گویند شما مشمول این موضوع نمی‌شوید و این موضوع یکی از دلایل این انفعال حوزه پشتیبانی به‌ویژه سرمایه انسانی است.

وی با تأکید بر این‌که استعدادیابی و شناسایی استعدادهای فردی تا مدیریت خروج و بازنشستگان این نهاد را باید به صورت نظام‌مند داشته باشیم، ادامه داد: پیشرو بودن کافی نیست، ما باید پیشران در حوزه سرمایه انسانی باشیم و به صنعت سرمایه انسانی متصل باشیم.

آقاسیدی بیان کرد: باید بتوانیم افراد را طوری آموزش دهیم و توانمند کنیم که هم بتوانند از این نهاد بروند و هم به‌گونه‌ای مدیریتشان کنیم که کسی از این نهاد نرود، به این معنی که هر کسی که در جهاددانشگاهی حضور دارد هر روز صبح این نهاد را برای کار کردن انتخاب کند که این همان رابطه و علاقه سازمان و فرد است.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با اشاره به این‌که از بین ۹۴۵ نیروی انسانی که درخواست تبدیل وضعیت داشتند تاکنون ۸۲۵ نفر تبدیل وضعیت شدند، گفت: این موضوع می‌تواند برای یک نهاد و یک سازمان آسیب‌زا و دارای پیامد منفی باشد، زیرا باید کاری کنیم که نیروی انسانی در نهادی مانند جهاددانشگاهی که تیم بودن در راستای هدف پیش‌نیاز کار آن است، وضعیت استخدامی برایش در اولویت نباشد.

وی، ارکانی که باید در کار تیمی به آن توجه کرد را اعتماد، پذیرش تعارض، تعهد، مسئولیت‌پذیری و نتیجه‌گرا بودن معرفی کرد و گفت: ما در این نهاد هم میثاق شدیم تا چارچوب حرفه‌ای را برای کارمان در نظر بگیریم. 

آقاسیدی افزود: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در بخش عمومی کم نظیر است و در بخش خصوصی نیز همپای این بخش کار می‌کند.

باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی نیز در این نشست بیان کرد: هر سازمانی پدیده‌ای اجتماعی است که از روابط بین انسان‌ها به وجود آمده و در راستای رسیدن به یک هدف تشکیل شده است.

وی افزود: اگر چهار عنصر هدف، برنامه، منابع و مدیر را وجه مشترک تمام سازمان‌ها بدانیم؛ اساساً سازمان‌ها در راستای یک هدف تشکیل می‌شوند و برای رسیدن به آن هدف برنامه‌ای دارند و برای اینکه بتوانند برنامه را اجرا کنند نیاز به یک منابع دارند و برای اینکه بتوانند منابع را تخصیص دهند نیاز به مدیر دارند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی ادامه داد: کسانی که با این چهار وجه سر و کار دارند می‌دانند که یکی از موضوعات مهم در هر سازمانی موضوع منابع انسانی و سرمایه انسانی است و اگر به این موضوع واقف نباشیم دچار روزمرگی می‌شویم.

وی خطاب به حاضران در نشست بیان کرد: اگر اهمیت کاری که در حوزه منابع انسانی انجام می‌دهید را ندانید، اساساً سازمان شما نمی‌تواند سازمان پیشرو باشد.

باصولی گفت: باید بدانید در نهادی مانند جهاددانشگاهی که منابع انسانی سرمایه آن هستند، شما نقش به سزایی در مدیریت آن دارید.

در ادامه تیمور مرجانی، مدیرکل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی با محوریت چالش‌ها، موانع و راهکارهای حوزه منابع انسانی و سازمان‌ها اظهار کرد: اگر هدفمان حرکت رو به جلو است یا باید بازنگری و بازآرایی در برنامه‌هایمان داشته باشیم یا اینکه حذف می‌شویم.

وی افزود: با توجه به این‌که ۴۳ سال از حضور و ظهور جهاددانشگاهی می‌گذرد نیاز است تا یک حرکت جدی صورت بگیرد در نتیجه باید همه دست به دست هم دهیم تا این حرکت اتفاق بیافتد.

مدیرکل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی با اشاره به سه آینده کلیدی در حوزه منابع انسانی، بیان کرد: آینده سازمان، آینده نیروی کار و آینده نحوه انجام کار سه آینده کلیدی در حوزه منابع انسانی است.

وی با اشاره به منابع انسانی و چالش‌های پیش روی سازمان‌ها گفت: چالش‌هایی وجود دارد که باید روی چالش‌ها بازنگری صورت بگیرد.

مرجانی ادامه داد: باید به یکدیگر کمک کنیم تا یک تیم یکپارچه و متعهد ساخته شود و به چیزی که شایسته جهاددانشگاهی است برسیم و این نیز محقق نمی‌شود، مگر کدورت‌ها دور انداخته شود و دوستی جای آن را بگیرد.

در ادامه مجید علی‌آبادی، مدیرکل امور مالی و ناظر مالی جهاددانشگاهی اظهار کرد: هر سازمانی اگر بخواهد پیشرو باشد و پیشرفت کند حوزه پشتیبانی آن باید فعال باشد که منابع انسانی و مالی دو بال آن حوزه هستند.

وی با اشاره به این‌که انجام هر کار خوبی در حوزه مالی وابسته به منابع انسانی است، گفت: حوزه مالی اگر بخواهد رشد کند نیاز به نیروی توانمند دارد که باید منابع انسانی آن را پرورش دهد؛ زیرا حوزه مالی برای رفع چالش‌ها و محدودیت‌های خود نیاز به این نیروهای توانمند دارد.

حبیب‌الله قلعه نوعی، مدیرکل امور حقوقی و دفتر قراردادهای جهاددانشگاهی نیز در سخنانی اظهار کرد: از ابتدای تشکیل دفتر مرکزی، همراهی با امور اداری وجود داشته است؛ اما در حال حاضر بحث امور اداری و حقوقی کمی کمرنگ‌تر شده است.

وی افزود: در حال حاضر در راستای تغییر مقررات و امور استخدامی، کارگاه‌هایی در حال برگزاری است و دستورالعمل مکاتبات اداری، واژه حقوقی و اصطلاحات حقوقی، آیین‌نامه سفر خارجی، آیین‌نامه داخلی شورای مدیریت راهبردی، آیین‌نامه تغییر مقررات جهاددانشگاهی و آیین‌نامه ساماندهی و مدیریت وسایل نقلیه تنظیم و تدوین شده‌اند.

محمد ولدخانی به عنوان سخنران این نشست نیز با اشاره به نظام پیشنهادها اظهار کرد: نظام پیشنهاد‌ها چیز جدیدی نیست و در جهاددانشگاهی کارها آغاز و آیین‌نامه‌هایی تنظیم شده تا در فرایند نظام پیشنهادها و چالش‌ها به دنبال راهکاریی برای خلق آن باشیم و باید در تغییرات به سمتی ببریم تا فضای جدید برای خلق ارزش‌ها برای سازمان داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که کایزن بهترین راهکار برای بهبود مستمر و تدریجی است، گفت: فلسفه اصلی کایزن، همه چیز را می‌توان بهبود بخشید، حتی سخت‌ترین تغییرات در سازمان، اما باید توجه داشت که در کایزن اصل احترام به افراد است.

در ادامه نیز مهندس عبدالحی، مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی نیز در رابطه با تحول دیجیتال، هوش مصنوعی و مدیریت منابع انسانی سخنرانی کرد.

یادآور می‌شود، برگزاری پنجمین نشست تخصصی کنشگران و مدیران سرمایه انسانی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی تا فردا 19 آذرماه در دانشگاه علم و فرهنگ ادامه دارد.
انتهای پیام
captcha