وقایع غزه دورویی مدعیان حقوق بشر را برای جهانیان عیان کرد + فیلم
کد خبر: 4186967
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
مسعود شجره در گفت‌وگو با ایکنا:

وقایع غزه دورویی مدعیان حقوق بشر را برای جهانیان عیان کرد + فیلم

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: جنایات بی‌سابقه اسرائیل در غزه، دورویی سیاستمداران غربی را بیش از پیش برای مردم جهان آشکار کرد و یکی از نتایج مثبت آن ایجاد یک اجماع مردمی جهانی علیه رژیم آپارتایدی و اشغالگر اسرائیل بوده است که باید قدر این همدلی با ملت مظلوم فلسطین را دانست.

به گزارش ایکنا، دهم دسامبر هر سال از سوی یونسکو به عنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری شده است. اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر یک پیمان بین‌المللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسید. این اعلامیه نتیجهٔ جنگ جهانی دوم بود و برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند، به صورت جهانی بیان می‌دارد. اعلامیهٔ مذکور شامل ۳۰ ماده است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌پردازد. مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی‌ را که تمامی ابنای بشر در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص کرده‌ است.

مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن به مناسبت این روز با ایکنا به گفت‌وگو پرداخت.

وحشیانه‌ترین نسل‌کشی دوران در غزه

شجره در ابتدا گفت: 10 دسامبر روز جهانی حقوق بشر است که توسط سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی تعیین شده است تا به نوعی در وقایعی که در یک سال گذشته اتفاق افتاده از بعد حقوق بشری تأمل کنیم. اکنون زمان خوبی است تا به نوعی ارزیابی کنیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و جهان از منظر حقوق بشری به کدام سمت می‌رود.

وی افزود: در چنین زمانی، اتفاقی که در غزه روی می‌دهد، وحشیانه‌ترین نسل‌کشی دوران ما است که به طور روزمره در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد. ما شاهد هدف قرار دادن عمدی مردان زنان و کودکان هستیم؛ از سیاستمداران رژیم اشغالگر و غیرقانونی صهیونیستی می‌شنویم که با صراحت می‌گویند هدف  آنها کشتار هر چه بیشتر مردم فلسطین است. آنها به صراحت می‌گویند که برای زندگی فلسطینی‌ها ارزشی قائل نیستند.
شجره ادامه داد: کودکان آنها در مدارس خود  ترانه‌هایی می‌خوانند و می‌گویند که به‌زودی سرزمین فلسطینی‌ها را می‌گیریم و  پاکسازی قومی خواهیم کرد.

بی‌صلاحیتی نهادهای حقوق بشری جهانی

 جامعه بین‌المللی زمانی که در مورد حقوق بشر صحبت می‌کنند می‌گویند که مهمترین جنبه حقوق بشر مراقبت از آسیب‌پذیرترین افراد است که کودکان در درجه اول آن قرار دارند. اما آنها در عمل چه می‌کنند؟ آیا آنها واقعاً جلوی این جنون را می‌گیرند؟ آیا آنها واقعاً پس از دیدن این کشتار و ویرانی سیستماتیک اعتراض می‌کنند؟ خیر.
آنها در حال چه کاری هستند؟ کشورهای غربی برای اسرائیل اسلحه می‌فرستند، بمب می‌فرستند، موشک و ابزارهایی می‌فرستند تا رژیم غاصب صهیونیستی را قادر به کشتار مؤثرتر افراد و نابودی زندگی‌های بیشتر کند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل یا سازمان همکاری اسلامی یا اتحادیه عرب یا دادگاه کیفری بین‌المللی چه می‌کنند؟ هیچ.

آیا این نهادها برای هدفی که برای آن ایجاد شده‌اند مناسب هستند؟ ما این جنایات را در شرایطی شاهدیم که سیاست ابرقدرت‌های جهان در حال رفتن به سمت فاشیسم است اما اکثریت قریب به اتفاق مردم در ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، اروپا و در واقع شرق و غرب جهان می‌گویند بس است. جنایات را متوقف کنید. اما رهبران این کشورها در واقع دقیقا برعکس عمل می‌کنند.

وی افزود: در غزه بیش از 17000 انسان بی‌گناه کشته شده‌اند که حداقل 7000 نفر از  از آنها کودکان خردسال و زنان هستند. این ارقام فقط یک تخمین هستند زیرا آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد این است که مردم نمی‌توانند عزیزان خود را دفن کنند و حتی نمی‌توانند آنها را از زیر آوار بیرون بیاورند.

 رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن پرسید: آیا نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل مرده‌اند؟ آیا شایسته نامی که دارند هستند؟ انسانیت کجاست؟ آیا واقعاً می‌توانیم ادامه دهیم و بگوییم ما جوامع متمدن و دارای نظمی جهانی هستیم؟ ریاکاری غرب با مقایسه آنچه در غزه اتفاق می‌افتد و آنچه در اوکراین روی می‌دهد روشن می‌شود؛ یا آنچه غرب در افغانستان و عراق و سوریه انجام داده است. آنها مرتبا به مردم جهان دروغ گفته‌اند که نگران حقوق بشری مردم این کشورها هستند. دیگر چه کسی این دروغ‌ها را باور می‌کند؟

شجره ادامه داد:  این جنایات یکباره اتفاق نیفتاده است، به تدریج بوده است. ما دیدیم که آنها در افغانستان چه کردند. ما دیدیم که آنها در سوریه چه کردند. ما دیدیم که آنها حتی قبل از 7 اکتبر چه می‌کردند. نباید این توهم را داشته باشیم که این جنایات از 7 اکتبر شروع شده است.

وی تأکید کرد: عادی‌سازی روابط با این رژیم اشغالگر غیرقانونی آپارتایدی همچنین به ما نشان داد که آنها در هر شرایطی برنامه پاکسازی قومی و نابودی زندگی همه فلسطینی‌ها  را اجرا می‌کنند و این کار را ذره ذره انجام می‌دهند.

همدلی جهانی علیه اسرائیل

شجره افزود: از سوی دیگر فکر می‌کنم در مناسبت‌هایی مانند روز یادبود حقوق بشر بسیار مهم است که به یک جنبه مثبت هم توجه کنیم و آن این است که علی‌رغم همه فشارهای سیاستمداران آمریکا و شرق و غرب و علی‌رغم فشارهایی که برای ساکت کردن مردم خود وارد می‌کنند، شهروندان عادی از اهداف واقعی آنها آگاه شده‌اند. مردم این کشورها درک کرده‌اند که این کشورها دموکراسی نیستند. اگر آنها دموکراسی بودند، از خواسته‌های اکثریت مردم خود پیروی می کردند. آنها دموکراسی نیستند آنها در واقع دیکتاتوری هستند. این دیکتاتوری‌ها به اسرائیل اسلحه می‌دهند تا نسل‌کشی کند در حالی که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: آنها نمی‌توانند توجیه کنند که این اقدامات برای منافع ملی است. هیچ منفعتی در کشتن کودکان بی‌گناه فلسطینی وجود ندارد. این چه منافع ملی است؟ تنها منافع مالی، اقتصادی و سیاسی مطرح است. هیچ دلیل دیگری وجود ندارد؛ هیچ تفاوتی بین بایدن و دیکتاتوری‌ها در آفریقا یا آسیا وجود ندارد.

اما آنچه جالب است این که با وجود همه اینها، مردم عادی قیام کرده‌اند. مردم عادی در ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، استرالیا، اندونزی و در آفریقا، در همه جا، مردم آگاه شده‌اند زیرا در واقعیت می‌بینند که این رهبران و این نهادهای بین‌المللی، شایسته نیستند. 

 شجره ادامه داد: راه حل معضلات امروز از طریق این نهادهای بین‌المللی نمی‌گذرد. راه رو به جلو این است که مردم عادی به خیابان‌ها بیایند و نهادهای سیاسی خود را وادار به تغییر کنند و از طریق تحریم و سایر ابزارهایی که در اختیار دارند برای اجرای عدالت استفاده کنند. این واقعیت که انسانیت در بین مردم عادی بی‌گناه عادی در حال بیدار شدن است بسیار جالب و قابل توجه است.

وی تأکید کرد در واقع و عملاً می‌بینیم که راه دیگری وجود ندارد. این به مردم جهان بستگی دارد و به مقاومت در منطقه بستگی دارد که علیه این رژیم اشغالگر وحشی غیرقانونی آپارتایدی قیام کنند و از شر آن خلاص شوند. مسلمانان، یهودیان، مسیحیان و همه باید یکصدا علیه این جنایات متحد شوند تا جهان به‌زودی شاهد صلح و آرامش باشد.

شجره درباره جنایات اسرائیل در غزه گفت: از زوایای زیادی می‌توان به این مسئله نگریست. این عملیات حماس که طوفان الاقصی نام گرفته در حقیقت مانند یک سونامی بود و تمام محاسبات پیشین در موضوع فلسطین را بر هم زد.

وی افزود: هر اتفاقی بیفتد دیگر وضع مانند سابق نخواهد بود که فلسطینیان فقط مظلوم و شاهد جنایات اسرائیل باشند. آنها مایلند این قضیه را به حالت قبلی برگردانند که دیگر امکان ندارد.

مسئله دوم این است که ظلم و استعمار و استکبار بخشی از وجود اسرائیل است و این جنایاتی که می‌کنند برای آنها طبیعی است. ما ممکن است فقط این روزها را ببینیم اما باید بدانیم ظلم اسرائیل علیه آنها 75 سال است که ادامه داشته است.

تنها راه پیش روی مردم فلسطین این بود که یا بایستند یا شهید شوند؛ آنها تصمیم گرفتند بایستند. بدین ترتیب ظلم اسرائیل اکنون برای جهانیان روشن شده است. قبلا این ظلم به صورت روزمره و ذره ذره علیه آنها اعمال می‌شد. آب و برق آنها را قطع می‌کردند و هر روز یک یا چند فلسطینی را به شهادت می‌رساندند. غرب هم از آنها حمایت می‌کرد اکنون دنیا علیه اسرائیل است نه تنها کشورهای غیرغربی که مردم خود این کشورهای غربی حامی اسرائیل هم علیه آنها هستند.

لزوم تضمین حقوق انسانی فلسطینیان

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی درباره اقدامات حقوقی برای پاسخگو کردن مقامات رژیم صهیونیستی گفت: کار حقوقی چارچوب خاص خود را دارد و باید قواعد آن رعایت شود. باید ابتدا تیمی در غزه داشته باشیم که بتوانیم با استانداردهای جهانی مدارک را جمع‌آوری کنیم اما متأسفانه نمی‌توانیم این اقدام را انجام دهیم.

وی ادامه داد: تنها جایی که توانستیم، در زاریا در نیجریه بود که موفق شدیم جنایات دولت نیجریه علیه شیعیان را مستند کنیم. وی درباره پیشنهاد صلح در فلسطین گفت. صلح به نحوی که مطرح می‌شود، چیزی است که خودش باعث تداوم وضع گذشته و ادامه ظلم خواهد شد. ما باید حقوق فلسطینیان را تضمین کنیم. آنها حق مبارزه با ظلم علیه خود را دارند. ظالمان حق دفاع از خود ندارند. اخیراً یکی از مسئولان سازمان ملل به درستی گفت اسرائیل چون اشغالگر است حق دفاع از خود را ندارد. ما الان باید این حقایق را تبیین کنیم. حقیقت دیگر این است که نظام آپارتاید قابل اصلاح نیست بلکه باید برچیده شود. مردم فلسطین باید تصمیم بگیرند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن تأکید کرد: سیاستمداران به خاطر منافع خود تصمیم‌گیری می‌کنند و دست به هر اقدامی می‌زنند. مردم کشورهای غربی باید کاری کنند که این سیاستمداران را که از کشتار و جنایات حمایت می‌کنند در انتخابات‌ها کنار بگذارند و به آنها رأی ندهند.

گفت‌وگو: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha