محاکمه نتانیاهو؛ شرط ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو
کد خبر: 4187031
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

محاکمه نتانیاهو؛ شرط ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو

دولت باغچه لی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه، پایان تنش میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، پرداخت غرامت به فلسطین و محاکمه نتانیاهو در دادگاه لاهه را به عنوان شرط‌های موافقت آنکارا با درخواست سوئد برای عضویت در ناتو ذکر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از رأی الیوم، دولت باغچه لی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه، پایان بحران میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، پرداخت غرامت به فلسطین و محاکمه نتانیاهو را  شرایط موافقت آنکارا با درخواست سوئد برای عضویت در ناتو توصیف کرد.  

باغچه لی در گفت‌وگو با روزنامه ترک گون با یادآوری حوادث متعدد هتک حرمت قرآن در سوئد، موضع خود در قبال درخواست سوئد را منفی دانست.

وی افزود: هتک حرمت قرآن برای ما توهین به همه مسلمانان است. اگر صلح دائمی بین اسرائیل و فلسطین حاصل شود و کشور فلسطین در مرزهای 1967 با پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته شود و از تمامیت ارضی برخوردار باشد، و اسرائیل با پرداخت غرامت و محاکمه نتانیاهو در دادگاه لاهه موافقت کند، با عضویت سوئد در ناتو موافقت خواهیم کرد.

باغچه لی گفت: احزابی که انتظار عضویت سوئد در این اتحاد را دارند باید همه این شرایط را اجرا کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت که نمی‌تواند عضویت سوئد را بدون تأیید مجلس این کشور تائید کند و این نشان می‌دهد که او همچنین انتظار «همبستگی» از سوی ایالات متحده را دارد.

باغچه لی تصریح کرد: حدود 3000 وکیل ترکیه‌ای علیه نتانیاهو و دیگر سیاستمداران صهیونیست به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت کردند.

این رسانه به نقل از یکی از کارمندان ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه به همتایان خود در کشورهای ناتو گفته است که ترکیه فعالانه در حال تلاش برای پذیرش درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو قبل از پایان سال جاری است. با این حال تاریخی برای این پذیرش قید نشده است.  

بسیاری از منتقدان اظهارات مقامات دولتی ترکیه و احزاب متحد آنها علیه رژیم صهیونیستی را نمایشی و دارای مصرف داخلی توصیف کرده‌اند. به نظر آنها در حالی که ترکیه یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری رژیم صهیونیستی در منطقه است، سخن از محکومیت آن از جانب حزب حاکم عدالت و توسعه و احزاب متحد آن تنها به دلیل جلب رضایت پایگاه رأی این حزب در میان مردم ترکیه است. چرا که اکثریت مردم مسلمان ترکیه با انگیزه‌های دینی و انسانی با اقدامات رژیم صهیونیستی مخالف بوده و این جنایت‌ها را به ‌شدت محکوم می‌کنند.

انتهای پیام
captcha