گفت‌وگو با اخلاق‌مداری نیاز فعلی جامعه به‌ویژه در جامعه دانشگاهی است
کد خبر: 4187314
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

گفت‌وگو با اخلاق‌مداری نیاز فعلی جامعه به‌ویژه در جامعه دانشگاهی است

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی گفت: گفت‌وگو با اخلاق‌مداری نیاز فعلی جامعه به‌ویژه در جامعه دانشگاهی است و برگزاری مناظرات دانشجویی یک گام مهم در فرهنگ‌سازی گفت‌وگو برپایه اخلاق است.

افشار کبیری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، افشار کبیری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی، در اختتامیه دوازدهمین دوره مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در آذربایجان غربی اظهار کرد: برای رسیدن به هم‌زیستی پیشرفت و توسعه نیازمند گفت‌وگو هستیم، صحبت کردن و گفت‌وگو در دانشگاه و جامعه باید نهادینه و فرهنگسازی شود.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد علمی با برگزاری این مناظرات به سهم خود در نهادینه کردن فرهنگ مناظره و گفت‌‌وگو به‌خوبی عمل کرده است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در دانشگاه دو نوع آموزش پنهان و آشکار داریم اظهار کرد: مناظره و گفت‌وگو از جمله برنامه‌های درسی پنهان است که سهم آن به مراتب بیشتر از برنامه درسی آشکار است که به‌صورت روتین و واحد دانشگاهی در طول سال تحصیلی آموزش داده می‌شود.

 کبیری افزود: برگزاری مناظره به ویژه در مراکز علمی و دانشگاهی موجب تقویت ایده‌یابی و مسئله محوری،  ارتقای اعتماد به‌ نفس و خودباوری و فرهنگ تحمل، مدارا و عقلانیت می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش فرهنگ گفت‌وگو و اخلاق مناظره صحیح، منطقی و علمی در میان دانشجویان از ضروریات دوران دانشجویی است که به کرات مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های نقد و مناظره، کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی به عنوان یک نرم‌افزار اجتماعی و فرهنگی تاکید فرموده‌اند.

کبیری گفت: در شرایطی قرار داریم که مناظره و گفت‌وگو نیاز اساسی جامعه است و اگر از نعمت گفت‌وگو بی بهره باشیم و قدر ندانیم در واقع به جایگاه انسان بی‌تفاوت شده‌ایم، هر آنچه در جامعه از نظم و تفکر و توسعه وجود دارد محصول زبان و گفت‌وگو  است.

وی خاطرنشان کرد: گفت‌وگو با اخلاق‌مداری نیاز فعلی جامعه به‌ویژه در جامعه دانشگاهی است و برگزاری مناظرات دانشجویی یک گام مهم در فرهنگ‌سازی گفت‌وگو برپایه اخلاق است.

کبیری در پایان با تقدیر از جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی بابت برگزاری رویدادهای وزین فرهنگی از جمله مسابقات مناظره در سطح دانشگاه‌ها اظهار کرد: برگزاری موفقیت‌آمیز دوازده دوره مناظره دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها توسط جهاددانشگاهی، نشان از تاثیر و کارکرد مثبت جریان گفت‌و‌گوی اخلاقی، مستدل، منطقی و اثربخش بوده است و استقبال دانشجویان از این رویداد، نشان می‌دهد که دانشجویان، به عنوان موتور محرکه توسعه جامعه و آینده آن، ضرورت گفت‌وگو را دریافته‌‎اند و این مسابقات نیز به خوبی به نیاز به گفت‌وگو پاسخ داده است.

انتهای پیام
captcha