مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در اردبیل آغاز شد
کد خبر: 4187542
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در اردبیل آغاز شد

رقابت‌های مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل و با همکاری دانشگاه‌های این استان آغاز شد.

رقابت‌های مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در اردبیل آغاز شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، رقابت‌های مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل و با همکاری دانشگاه‌های این استان آغاز شد.

در مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات که امروز، 21 آذرماه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط تقی قاسمی‌خادمی، مهران محمدی، مسئول هماهنگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان در این مراسم با بیان اینکه 24 تیم دانشجویی از شش دانشگاه استان در مسابقات مناظره دانشجویی شرکت کرده‌اند، گفت: دوازدهمین دوره مناظره دانشجویی همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل برگزار می‌شود.

وی مناظرات دانشجویی را فرصتی برای دانشجویان جهت گفت‌وگو در رابطه با گزاره‌های تعریف شده عنوان کرد و گفت: هشت تیم از دانشگاه محقق اردبیلی، چهار تیم از دانشگاه علمی و کاربردی، هفت تیم از دانشگاه فرهنگیان، یک تیم از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دو تیم از دانشگاه پیام نور و یک تیم از دانشگاه آزاد اسلامی در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

مسئول هماهنگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: از سه تیم تجلیل به‌عمل خواهد آمد و همچنین تیم منتخب به رویداد نهایی در تهران اعزام و از یک تیم نیز به‌عنوان تیم اخلاق قدردانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در چینش داوران از دانشگاه‌ها برای این مسابقه، جانب عدالت رعایت شده است، ادامه داد: تیم‌های بازنده حذف نخواهند شد و در شانسی دوباره فرصت بازگشت به مسابقات خواهند داشت.

دین اسلام، دین مناظره است 

در ادامه این مراسم، عباس فنی‌اصل، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: دین اسلام، دین مناظره است و از جدل باید دوری کنیم. دین ما دین صحبت و گفتمان است و همواره سفارش ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین اسلام به مناظرات منطقی و توأم با استدلال بوده است، به‌طوری‌ که متانت امامان شیعه در برخورد با منتقدین و رویکرد منطقی آنان، بارها در روایات بیان شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه افزایش خشونت و درگیری شایسته شهر اردبیل نیست و می‌توانیم این فضای درگیری را به فضای گفتمان و صحبت تبدیل کنیم، ادامه داد: جامعه باید ظرفیت مناظره و صحبت را داشته باشد و مناظرات دانشجویی می‌تواند این بستر را در میان دانشجویان فراهم کند. برگزاری مناظره دانشجویی برنامه‌ای شایسته است و از مجریان تلاشگر این برنامه قدردانی می نماییم.

جهاد یعنی روی مین رفتن

حجت‌الاسلام محمدرضا مصلح‌نیا، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این مراسم جهاد را روی مین رفتن دانست و گفت: در دوران مسئولیت داشتن نیز باید روی برخی از مین‌ها رفت. مناظره دانشجویی کف مناظرات دینی است و نباید در برگزاری مناظرات بستری فراهم شود که مناظره‌کننده لکنت زبان بگیرد. 

وی بیان کرد: دوری از افراط و تعصب در مناظره و داشتن صعه صدر ضروری است و محیط مناظره باید گفتمان‌محور باشد. دانشگاه باید محلی برای تربیت انسان‌های یونیورسال و جهانی باشد، چراکه چنین انسان‌هایی برای سعادت بشر مفید خواهند بود. 

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: اشخاص و افرادی که در طول تاریخ دعوای دین و علم را به راه انداخته‌اند، بشر ار به ورطه نابودی کشانده‌اند.

یادآور می‌شود، در مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران 24 تیم با گزارههای مختلف از 21 تا 25 آذرماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی به رقابت خواهند پرداخت.

انتهای پیام
captcha