جهاددانشگاهی ظرفیت بزرگ تمدن‌سازی است
کد خبر: 4187618
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۳
آیت‌الله کعبی:

جهاددانشگاهی ظرفیت بزرگ تمدن‌سازی است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ظرفیت انقلابی و تحولی جهاددانشگاهی که با روحیه انقلابی و جهادی همراه است، می‌تواند ظرفیت بزرگی برای تمدن‌سازی باشد، گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند با روحیه جهادی و علمی تحول را در وزارتخانه در دست بگیرد، چراکه جهاد تبدیل ضعف به قدرت و تهدید به فرصت است.

آیت‌الله کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دیدار حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و هیئت همراه که شب گذشته، 21 آذرماه انجام شد، با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی است، اظهار کرد: ظرفیت انقلابی و تحولی جهاددانشگاهی همراه با روحیه انقلابی و جهادی، ظرفیت بزرگی برای تمدن‌سازی است و یکی از اهداف بحث وحدت حوزه و دانشگاه که امام(ره) مطرح کردند، تلاش برای تحقق آرمان مشترک تمدن‌سازی است.

مؤلفه‌های تمدن‌سازی

وی تمدن‌سازی را دارای چند مؤلفه دانست و تصریح کرد: مؤلفه اصلی این حوزه تمدن است که رهبر معظم انقلاب ۳۵ سال است تلاش می‌کنند این مؤلفه عملیاتی شود. مؤلفه بعدی علم و فناوری است که محور اصلی آن دانشگاهیان هستند؛ معدل رشد علمی کشور بالاست و این مهم باید به‌عنوان اولویت در دهه پنجم انقلاب مورد توجه باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هفت راهبرد داشتند که اولین آن علم و پژوهش است و اولین انتظار از دانشگاه‌ها بود. جهاددانشگاهی و از جمله پژوهشگاه رویان نیز در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، دستاورد‌های خوبی در حوزه درمان ناباروری، ساخت ربات‌هایی با هوش مصنوعی، نخستی سانان، حوزه علوم انسانی و فرهنگی داشتند.

وی مقاومت و اقتدار کشور را دیگر مؤلفه تمدن‌سازی خواند و گفت: اگر این مؤلفه‌ها نباشد از لحاظ پیشرفت علم و فناوری به ما اجازه نمی‌دهند به جایی برسیم؛ باید بتوانیم عقلانیت و معنویت را با هم جلب کنیم و روحیه انقلابی نیز حفظ شود؛ جهاددانشگاهی می‌تواند با روحیه جهادی و علمی تحول را در وزارتخانه در دست بگیرد، چراکه جهاد تبدیل ضعف به قدرت و تهدید به فرصت است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری مؤلفه بعدی جهاددانشگاهی را تلاش در جهت تحقق منافع عمومی دانست و بیان کرد: این تلاش در مقیاس عمومی، امنیت و انسجام ملی، و پیشرفت کشور و خودکفایی است و مؤلفه بعدی جهاد دشمن‌ستیزی و تضعیف دشمن و حرکت در مسیر مقابله با برنامه‌های دشمن است.

جهاددانشگاهی در درمان ناباروری به مشورت فقهی توجه کند

کعبی با اشاره به اینکه باید ابتکار عمل را در مقابله با دشمن در دست بگیریم و اینکه تمامی این حرکت‌ها باید تحت راهبرد‌های ولی فقیه باشد و جهاددانشگاهی کوشش کند فرمان ولی فقیه را عملیاتی کند، اظهار کرد: در حوزه سلول‌های بنیادی ناباروری و هوش مصنوعی، خطوط قرمز شرعی رعایت شود، باید در این خصوص مشورت فقهی گرفته شود و با استفتائات پیش رفت.

وی بر کاربردی‌سازی علوم نیز تأکید کرد و گفت: در حوزه‌های علوم مهندسی، علوم انسانی و... این مقوله بسیار مهم بوده و به معنی پر کردن شکاف‌هاست که نوآوری حرف اول را در این حوزه می‌زند و جهاددانشگاهی از همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک‌های علم و فناوری استفاده کرده و از ایده‌های نوآورانه حمایت کند. همچنین بانک اطلاعاتی برای این ایده‌ها تهیه کنید، چراکه تمام این موضوعات به حل مسئله تبدیل می‌شود.

کعبی با تأکید بر توسعه‌محوری گفت: این موضوع باید تبدیل به منظومه‌ای فکری شود، یکی از مشکلات کشور بیکاری است و باید به اقتصاد دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری توجه شود. باید مشورت شغلی و نظارت بر مقوله استعدادیابی مورد توجه نهادهایی مانند جهاددانشگاهی قرار گیرد.

وی بهره‌مندی از علوم انسانی در حل مسائل را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: صد‌ها مسئله در کشور داریم که مربوط به حوزه علوم انسانی است که باید به حوزه آموزش توجه کنیم و جهاددانشگاهی ظرفیت‌های خود را به دولت در عرصه‌های مختلف عرضه کند. با کارآمدسازی، امیدآفرینی شکل می‌گیرد و رها کردن پروژه‌های نیمه‌کاره باعث هدررفت بیت‌المال شده و آسیب‌زاست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: جهاددانشگاهی باید بر مأموریت محوری خود تمرکز کرده و از روزمرگی پرهیز کند؛ ضمن اینکه با بسیج و بخش‌های مختلف دانشگاه تعامل داشته باشد و از همه ظرفیت‌ها با روحیه جهادی تحول‌گرایی استفاده کرده و به جوانان اهمیت دهد.

یادآور می‌شود، همزمان با سفر رئیس جهاددانشگاهی به استان قم، گردهمایی رؤسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، ۲۲ و ۲۳ آذرماه در قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha