جهاددانشگاهی، نهاد میانی حاکمیت و جامعه است
کد خبر: 4187736
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
کلانتر مهرجردی:

جهاددانشگاهی، نهاد میانی حاکمیت و جامعه است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: مقام معظم رهبری در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان بر تشکیل حلقه‌های میانی تأکید و اصرار ویژه داشتند و این در حالی است که جهاددانشگاهی یک نهاد مجسم عینی تجربه پس‌داده در حوزه نهاد‌های میانی است؛ نهادی که مابین حاکمیت و جامعه است.

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهیعلیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در جریان گردهمایی رؤسای واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی که به میزبانی جهاددانشگاهی واحد قم در روزهای 22 و 23 آذرماه در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد، در گفتگو با ایکنا از قم بیان کرد: طبق سنت حسنه شاهد گردهمایی رؤسای جهاددانشگاهی در دیار کریمه اهل بیت حصرت معصومه(س) بودیم، اجتماعی متبرک که به نام شهید جلیل‌القدر محمدمهدی ایمانی برپا شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این گردهمایی توسط معاونت هماهنگی جهاددانشگاهی، در جهت هم‌افزایی‌ها و مرور اقدامات و بررسی ضعف‌ها و فرصت‌ها در حوزه پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، پشتیبانی و منابع انسانی و فرهنگی است، افزود: قبل از این گردهمایی، شاهد گردهمایی‌های مستقل حوزه‌ای بودیم که بسته‌های سیاستی و موضوعی هر حوزه احصا شده است.

کلانتر مهرجردی ادامه داد: همزمانی برپایی این گردهمایی در میانه دو رخداد مهم سال، هفته استکبارستیزی و ایام دانشجو و دانشگاه(۱۶ آذرماه) و هفته پژوهش، نقطه عطفی در اجرای این برنامه جهاددانشگاهی است که با توجه به مأموریت‌های اصلی این نهاد جای تأمل و توجه دارد.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: در دو مقطع زمانی مأموریت‌های جهاددانشگاهی دستخوش تغییراتی شده است. سال ۱۳۵۹ سالی است که اساسنامه جهاددانشگاهی مصوب شد و وظیفه جهاددانشگاهی را تحقق آرمان‌های انقلاب فرهنگی و مشارکت در مدیریت دانشگاه تبیین کرده است.

کلانتر مهرجردی بیان کرد: در سال ۱۳۶۴ اولین بار مأموریت‌های این نهاد مورد بازبینی قرار گرفت و با حذف مشارکت در مدیریت دانشگاه‌ها، پژوهش و اسلامی شدن دانشگاه‌ها بیشتر موردتوجه قرار گرفت و مجدد در سال ۱۳۶۹ این نهاد به‌عنوان یک نهاد واسط میان جامعه و دانشگاه معرفی شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان بر تشکیل حلقه‌های میانی تأکید و اصرار ویژه داشتند و این در حالی است که جهاددانشگاهی یک نهاد مجسم عینی تجربه پس‌داده در حوزه نهاد‌های میانی است؛ نهادی که به‌مثابه یک نهاد میانی مابین حاکمیت و جامعه بوده است.

کلانتر مهرجردی اظهار کرد: یکی از اتفاقات مثبت جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی طی سالیان گذشته، شکل دادن به نهاد‌های تخصصی در حوزه فرهنگی است؛ به این معنا که چرخه اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی مسئله‌محور شکل گرفته و خواهد گرفت. براساس نهمین معیار، سال‌های گذشته شاهد شکل‌گیری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری بین‌المللی قرآن کریم(ایکنا)، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سازمان ترویج مطالعه و نشر، سازمان دانشجویان به‌عنوان تشکیلات دانشجویی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویان بودیم.

کلانتر مهرجردی ادامه داد: جهاددانشگاهی مبدع اجرای الگو اردو‌های دانشگاهی است که سالیان متمادی در این حوزه فعالیت کرده تا به این واسطه بتواند بدنه دانشجویی امروز را با فضای فناوری، مهارت و فرهنگ بومی و ملی آشنا و مانوس کند و نقش هویت‌آفرین در فرهنگ دانشگاهی اعمال کند. اگر این مسئله‌محوری را اساس شکل‌گیری رویکرد فرهنگی معیار دهیم تا زمانی که مسئله علمی فرهنگی هست جهاددانشگاهی در این حوزه فعال خواهد بود، اما اگر ذی‌نفعان دیگری یعنی نهاد‌های دیگری که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند، درگیری بالایی پیدا کنند و احساس شود که جهاددانشگاهی می‌تواند در عرصه‌های نوین‌تری ورود پیدا کند بدون شک حضور پیدا خواهد کرد.

کلانتر مهرجردی با بیان اینکه جهاددانشگاهی باید با خط‌شکنی الگو‌های کار فرهنگی را در اختیار سایرین قرار دهد، افزود: از توفیقات این مجموعه برگزاری مستمر مناظرات دانشجویی در دانشگاه‌هاست و امروز ۱۲ دوره از مناظرات دانشجویی از سوی جهاددانشگاهی برگزار شده است.

وی بیان کرد: نگاه مالکانه نسبت به اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی نداریم و آنچه که در حیات این مجموعه به‌عنوان فعالیت و مأموریت فرهنگی تلقی می‌شود، نیاز بدنه دانشجویی و جامعه و اعتماد به این نهاد است. همچنین در سال اخیر به پشتوانه اقدامات ریشه‌دار فرهنگی، درگیری دانشجویی و نسل جوان در دانشگاه‌ها بروز جدی‌تر پیدا کرده است.

کلانتر مهرجردی در پایان اظهار کرد: شکل‌گیری فعالیت‌های جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها مبتنی بر دانشجوست، درواقع کمتر از ۱۰ درصد نیرو‌های این نهاد انقلابی در حوزه فرهنگی فعال هستند، زیرا تکیه و پشتوانه اصلی اقدامات فرهنگی این مجموعه بر بدنه دانشجویی و قشر جوان است به عبارت دیگر، طرح ایده، پیگیری فرایند و اجرا تا رسیدن به اختتام با محوریت خود دانشجویان است.

انتهای پیام
captcha