رد درخواست پلیس سوئد برای شناسایی تظاهرات‌‌کنندگان حامی قرآن
کد خبر: 4187777
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

رد درخواست پلیس سوئد برای شناسایی تظاهرات‌‌کنندگان حامی قرآن

رسانه‌های سوئد از تحویل عکس‌های شرکت‌کنندگان در تظاهرات علیه قرآن‌سوزی به پلیس این کشور امتناع کردند؛ امری که با حمایت قوه قضاییه این کشور نیز همراه بود.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سوئد، پلیس سوئد بار دیگر از رسانه‌های این کشور خواست تصاویر و فیلم‌های تظاهراتی که در آغاز سال جاری در جریان قرآن‌سوزی در شهرهای سوئد رخ داد، در اختیار آنها قرار دهند، اما رسانه‌های سوئدی از ارائه این تصاویر خودداری کردند. رسانه‌های سوئدی تأکید کرده‌اند که این تصاویر و فیلم‌ها را برای ارائه به پلیس تهیه نکرده‌اند و ارائه آنها می‌تواند حفاظت از منابع و استقلال این رسانه‌ها را تهدید کند.  

با این حال، پلیس سوئد و دادستان عمومی به دستگاه قضایی این کشور متوسل شدند تا با صدور دستوری این رسانه‌ها را ملزم به تسلیم هرگونه فیلم و عکسی کنند که ممکن است چهره تظاهرات‌کنندگانی را که مرتکب خشونت و شورش شده‌اند، برملا کند. با این حال، دادگاه منطقه مالمو درخواست پلیس و دادستان عمومی سوئد را رد کرد و گفت که رسانه‌های سوئدی را موظف به ارائه عکس‌ها و فیلم‌هایی نخواهد کرد که از ناآرامی‌های رخ داده در شهر مالمو دارند. این تجمعات در اعتراض به سوزاندن قرآن و در سپتامبر گذشته برگزار شد.  

در این تصمیم، دادگاه اعلام کرد که برای اکثر مظنونان این رویدادها اتهاماتی مطرح شده بود و دلایل خودداری رسانه‌ها از تحویل ویدئوها قوی‌تر از دلایل ارائه شده توسط پلیس و دادستان عمومی است.

رسانه‌ها از این تصمیم دادگاه استقبال کرده است و رئیس انجمن ناشران سوئد تأکید کرده است: هیچ‌کس نباید چنین باوری داشته باشد که خبرنگاران باید با پلیس همکاری کنند، ما نقش‌های متفاوتی داریم و باید مورد اعتماد جامعه باشیم.  

گفتنی است که سلوان مومیکا تبعه عراقی در ماه‌های اخیر چند بار به سوزاندن قرآن کریم در سوئد اقدام کرد که با واکنش شدیدی از جانب مسلمانان جهان روبرو شده بود.

دولت عراق پیش‌تر از مقامات سوئدی خواست تا این مهاجر عراقی‌الاصل را که چنین جنایاتی انجام می‌دهد، برای محاکمه تحویل این کشور دهند‌. اقدامات جنایتکارانه او در هتک حرمت مقدسات اسلام باعث خشم عراقی‌ها نیز شده بود.

انتهای پیام
captcha