«رصدخانه فرهنگی» یزد با نگاه فرصت محور تشکیل شود
کد خبر: 4188378
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶

«رصدخانه فرهنگی» یزد با نگاه فرصت محور تشکیل شود

استاندار یزد با تأکید بر تشکیل «رصدخانه فرهنگی» گفت: با توجه به اینکه این مرکز مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را داراست، لذا مسائل با نگاه فرصت‌محور و توجه به تهدیدات موجود در رصدخانه فرهنگی مطرح شود.

مهران فاطمی، استاندار یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، 25 آذرماه در نشست شورای فرهنگ عمومی، با تأکید بر ضرورت تشکیل رصدخانه فرهنگی استان، گفت: ایجاد این رصدخانه‌ها موضوع جدیدی نیست و مرکز پژوهش‌های مجلس هم با همین نگاه رصد و پایش و ارائه گزارش‌های کارشناسی با استفاده از نظریات حوزویان، دانشگاهیان، نخبگان و حتی مردم شکل گرفته است. 

فاطمی با بیان اینکه مراکز رصد و پایش در هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه وجود دارد، گفت: در مجموعه دولت، مرکز تحقیقات راهبردی و در دستگاه قضایی مرکز پژوهش‌ها از قدیم الایام فعال بوده است. 

وی با اشاره به وجود قریب به 90 کارگروه، شورا و ستاد در استان با حضور افراد ثابت، تصریح کرد: این امر به شدت بار کارشناسی جلسات و تصمیمات عالمانه و دانایی محور را کاهش داده لذا باید با چاره‌اندیشی اساسی باعث ایجاد تحول در این حوزه شویم.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم رصد دقیق موضوعات مختلف، گفت: باید با تشکیل مجموعه‌ای جهت تولید محتوای علمی و کارشناسی در حوزه‌های گوناگون، وضعیت موجود و مطلوب بررسی و مسیرهای منتهی به آن مشخص شود. 

وی با اشاره به راه اندازی مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت و ذیل آن رصد خانه توسعه و پیشرفت استان در قالب سند یزد نوین بیان کرد: در این راستا محتوای کارشناسی تولید شده توسط صاحب نظران متعدد از گروه‌های اداری و نخبگانی در اسناد برنامه‌ای استان قرار گرفته و در جلسات استان ارائه می‌شود.

فاطمی در ادامه با بیان اینکه تقویت هسته‌های اندیشه‌ورز و اندیشکده‌ها ذیل مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت، در دستور کار استان قرار گرفته است، عنوان کرد: بر این اساس اولویت‌ها و نظام مسائل در این رصدخانه‌ها مشخص خواهد شد.

وی با تأکید بر تشکیل «رصدخانه فرهنگی» ذیل «رصدخانه توسعه و پیشرفت» و به عنوان زیر مجموعه‌ای از «مرکز راهبرد پیشرفت و عدالت استان» یادآور شد: با توجه به اینکه این مرکز مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را داراست، لذا مسائل با نگاه فرصت محور و توجه به تهدیدات موجود در رصدخانه فرهنگی مطرح شود.

استاندار یزد با بیان اینکه مسائل مذکور باید به صورت تقاضامحور و سفارش‌محور به مجموعه‌های نخبگانی و مردمی ارائه شود، گفت: محصول این پروسه گزارشات مستندی خواهد شد که در سطح شورای فرهنگ عمومی و اجتماعی استان از آن استفاده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به استفاده از اعتبارات پژوهشی سالانه استان جهت تأمین منابع مالی طرح رصدخانه فرهنگی گفت: در فرآیندی کاملاً قانونی، از این اعتبارات پژوهشی که درصدی از اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی استان است به عنوان مقوم و تأمین‌کننده مالی طرح استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha