«کاظمی آشتیانی» باعث جهش ایران در حوزه درمان ناباروری شد
کد خبر: 4188591
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
مسئول مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل:

«کاظمی آشتیانی» باعث جهش ایران در حوزه درمان ناباروری شد

فردین محمودی گفت: سعید کاظمی آشتیانی با قدم گذاشتن در حوزه ناباروری و تأسیس پژوهشگاه رویان در یکی از عرصه‌های جدید علمی دنیا ورود پیدا کرد و باعث جهش ایران در حوزه رویان و درمان ناباروری و حرکت جهادی به سمت خانواده‌های محروم از نعمت فرزند شد.

دکتر کاظمی آشتیانیبه گزارش ایکنا، به نقل از جهاددانشگاهی اردبیل، فردین محمودی، مسئول مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل، در سخنانی با اشاره به هجدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی، بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: این دانشمند والامقام با قدم گذاشتن در حوزه ناباروری و تأسیس پژوهشگاه رویان در یکی از عرصه‌های جدید علمی دنیا ورود پیدا کرد و باعث جهش ایران در حوزه رویان و درمان ناباروری و حرکت جهادی به سمت خانواده‌های محروم از نعمت فرزند شد.

وی افزود: زنده‌یاد کاظمی آشتیانی با خدمات و مجاهدت‌های علمی خود در زمینه سلول‌های بنیادی نام ایران را در جهان پرآوازه کرد و کشور را در زمره کشور‌های دارای تکنولوژی سلول‌های بنیادی قرار داد. این دانشمند فقید در سال ۱۳۶۱ با همکاری دو تن از همکارانش جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران را تأسیس و از سال ۱۳۷۱ با تغییرات ساختار مدیریتی جهاددانشگاهی به سمت ریاست جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب شد که این مسئولیت تا پایان دوره حیاتش بر عهده وی بود.

محمودی بیان کرد: پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی خردادماه ۱۳۷۰ با مدیریت دکتر کاظمی رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون هزاران زوج نابارور با بهره‌مندی از خدمات این مرکز پیشرفته درمان ناباروری صاحب فرزند شده‌اند.

مسئول مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای سیاست‌های جمعیتی و حمایت از جوانی جمعیت اظهار کرد: در این راستا مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی اردبیل جهت خدمت به مردم استان اردبیل و استان‌های هم‌جوار و کمک به استحکام خانواده‌ها فعالیت خود را به سمت سلول‌های بنیادی و ایجاد مرکز درمان ناباروری منسجم کرد.

محمودی بیان کرد: مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل ۲۳ آذر ۱۳۸۹ با همکاری پژوهشگاه رویان افتتاح شد، این مرکز فعالیت رسمی خود را به‌عنوان اولین و مجهزترین مرکز درمان ناباروری در سال ۱۳۹۱ شروع کرد. در حال حاضر این مرکز با ۲۵ نفر کادر متخصص و تکنسین ثابت و نزدیک ۲۰ نفر نیروی پرکیس پزشک و متخصص فعالیت تشخیصی و درمانی انجام می‌دهد و درصد موفقیت این مرکز هم‌تراز با مراکز معتبر کشوری و جهانی است.

مسئول مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل با اشاره به اینکه فعالیت مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی به رفع دغدغه‌های استانی در این حوزه کمک شایانی کرده است، یادآور شد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در سطح کشور متأسفانه میزان ناباروری در استان اردبیل بیش از میانگین کشوری است به همین خاطر توسعه این مرکز در اولویت برنامه‌های این واحد قرار دارد.

محمودی افزود: فعالیت در زمینه سلول‌های بنیادی و ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد از فعالیت‌های دیگر این مرکز است. خون بندناف مملو از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که در بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند همچون انواع سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی‌های مادرزادی و… با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف قابل درمان هستند.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه کلیه خدمات مرکز درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار دارد، لذا باعث تسهیل خدمات به بیماران شده و از بابت هزینه‌های درمان کمک شایانی به مراجعان مرکز شده است. همچنین در راستای مساعدت به خانواده‌های نیازمند، مرکز نیکوکاری جهاددانشگاهی تشکیل و از محل کمک‌های خیرین و همچنین مجموعه جهاددانشگاهی تاکنون نزدیک سه میلیارد و 500 میلیون ریال به این خانواده‌ها از بابت درمان ناباروری و حوزه سلامت کمک کرده است.

محمودی توانمندی‌های مرکز را شامل انجام روش‌های درمان ناباروری و لقاح آزمایشگاهی شامل IUI، IVF، ICSI، بهره‌گیری از جدیدترین امکانات و تکنیک‌های آزمایشگاهی، سونوگرافی و اتاق عمل در تشخیص و درمان ناباروری، بهره‌گیری از تکنیک‌های آزمایشگاهی LaserHatching جهت افزایش شانس لانه‌گزینی جنین در رحم، فریز و نگهداری جنین، تخمک و اسپرم به مدت طولانی، روش نمونه‌گیری PESA , MICRO TESE، استفاده از انکوباتور‌های Gas جهت نگه‌داری جنین در آزمایشگاه و تکنیک‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری از مراحل لقاح و جنین، فریز و نگهداری اسپرم، تخمک و جنین، روش نمونه‌برداری PESA و TESE عنوان کرد.

وی بخش‌های تشخیصی و درمانی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل را شامل کلینیک زنان و زایمان و نازایی (سه پزشک متخصص زنان و زایمان دوره دیده و فلوشیب نازایی ثابت و نزدیک به ۲۰ پزشک زنان و زایمان جهت iui)، کلینیک مردان (سه پزشک متخصص ارولوژی دوره دیده درمان ناباروری)، آزمایشگاه تشخیص طبی مجهز به بخش‌های هورمون‌شناسی، هماتولوژی، آندرولوژی، بیوشیمی، ایمونولوژی و سرولوژی و میکروب­‌شناسی، آزمایشگاه ژنتیک پزشکی، آزمایشگاه جنین‌شناسی (ART) (سه نفر متخصص جنین‌شناس)، بخش جراحی محدود و سرپایی، مشاوره مامایی، مشاوره ژنتیک، مشاوره تغذیه، مشاوره روان‌شناسی، دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان، عنوان کرد.

مسئول مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل فعالیت‌های شاخص این مرکز را مشتمل بر تشکیل پرونده پزشکی برای بیش از ۳۵ هزار نفر مراجعه‌کننده به مرکز، موفقیت‌آمیز بودن درمان بیش از دو هزار و ۷۰۰ زوج نابارور، تولد بیش از یک هزار نوزاد با استفاده از روش‌های درمانی، معرفی زوجین به بانک‌ها برای بهره‌مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه، بهره‌مندی زوجین نابارور از طرح حمایت مالی بنیاد برکت و تهیه زمین به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع و آغاز عملیات احداث مجتمع سلامت جهاددانشگاهی استان اردبیل برشمرد.

انتهای پیام
captcha