به گزارش ایکنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی با استانداران در محل وزارت کشور با تسلیت شهادت حضرت فاطمه، شهدای غزه، شهدای نیروی انتظامی و گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و سالروز شهادت دکتر مفتح اظهار کرد: ارتباط استانداران با شورای عالی انقلاب فرهنگی به شورای فرهنگی عمومی برمیگردد، به عقیده برخی مصوبات شورای فرهنگ عمومی استانها اجرایی نمیشود و علت آن را ضمانت اجرایی و نداشتن بودجه عنوان میکنند، در حالی که برای برنامههای فرهنگی باید رویکرد جهادی داشت.
وی با اشاره به مسیر هزینهکرد بودجههای فرهنگی در استانها افزود: بودجهها عموماً براساس دستورالعمل وزارتخانهها به ادارات کل هزینه میشود. در این مسیر باید وزارتخانهها بر اساس راهبردهای کلان فرهنگی در کشور اقدام کنند.
حجتالاسلام خسروپناه راهحل اساسی را تبدیل شدن شوراها به قرارگاه دانست و بیان کرد: مقام معظم رهبری همواره به تبدیل شوراها به قرارگاه تأکید دارند؛ چراکه قرارگاه برای انجام عملیات به فرمانده کمک میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام استخراج تجربیات فرماندهان نظامی برای قرارگاهی شدن، گفت: بر مبنای مطالعاتی که انجام شده است، قرارگاه ۵ وظیفه برعهده دارد که شامل رصد و اشراف اطلاعاتی از وضعیت فرهنگی اجتماعی، تعیین اولویتها از میان مسائل متعدد، طراحی و برنامهریزی براساس امکانات مالی و سرمایه انسانی، هدایتگری و هماهنگی، نظارت، ارزیابی و اثرسنجی است.
حجتالاسلام خسروپناه با بیان اینکه شورا بودن آفت است و نمیگذارد کارها پیش رود، گفت: وقتی قرارگاه ایجاد شود مسائل با اولویت مشخص میشود و بر اساس آن تقسیم کار و تدبیر لازم انجام میشود.
وی با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی ادامه داد: در ذیل نقشه مهندسی فرهنگی کشور برشهای استانی بر مبنای پروژهها تدوین میشود، برشهای استانی پروژهمحور هستند، اما نقشه مهندسی راهبردمحور است، بنابراین استانها باید براساس برشهای استانی موضوعات فرهنگی را راهبری کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اصول حاکم بر قرارگاه فرهنگی اجتماعی استانها بیان کرد: اولین اصل تجمیع شوراها به یک قرارگاه است، استاندار باید در شوراهای متعدد حضور یابند که عموما وقتگیر است؛ چراکه برخی شورا تداخل دارند، اما وقتی یک قرارگاه باشد از همان جا امور پیش میرود.
خسروپناه اصل دوم را تقسیم کار دانست و افزود: تقسیم کار باید به درستی انجام شود و با سپردن امور به دستگاههای متعدد اهداف مورد انتظار محقق نمیشود.
وی پیشنهاد کرد؛ مصوبات ناظر به دستگاهها از سوی استانداران ابلاغ شوند؛ چرا که در این صورت ضمانت اجرایی بیشتر میشود، وقتی استانداران مصوبات را ابلاغ میکنند، معاون اجتماعی استاندار، هدایتگری دستگاهها را برعهده میگیرد و مدیر ارشاد نیز مسئولیت اثرسنجی را برعهده داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اصل سوم مشارکت حداکثری مردمی است، پروژهها از سوی دستگاه مدیریت شود، اما تصدیگری با جبهههای مردمی باشد. اگر فعالان فرهنگی مردمی کار کنند اثربخشی آن بیشتر است.
حجتالاسلام خسروپناه در ادامه توزیع عادلانه بودجه در شهرستانها، تسهیلگری دستگاههای غیرفرهنگی برای کارهای فرهنگی، تحکیم خانواده، اخوت، وحدت اجتماعی و امانتداری را به عنوان سایر اصول حاکم بر قرارگاه فرهنگی اجتماعی عنوان کرد.
انتهای پیام