سهم اندک بانوان یزدی در اهدای خون به دنبال باورهای غلط
کد خبر: 4188945
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲

سهم اندک بانوان یزدی در اهدای خون به دنبال باورهای غلط

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به سهم اندک بانوان یزدی در اهدای خون، قسمت عمده این مشارکت پایین را مربوط به باورهایی دانست که بین بانوان وجود دارد و گفت: تمامی شرایط برای سلامت بانوان در اهدای خون در نظر گرفته می‌شود.

سید محمدرضا آقایی میبدی، انتقال خون یزدسیدمحمدرضا آقایی، مدیرکل انتقال خون استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به وضعیت اهدای خون بانوان در استان گفت: 80 الی 85 درصد جمعیت آقایان و 70 الی 75 درصد جمعیت بانوان که به انتقال خون استان مراجعه می‌کنند، می‌توانند اهدای خون داشته باشند و لذا فاصله کمی بین اهدای خون بانوان و آقایان مراجعه‌کننده وجود دارد.

وی ادامه داد: جمعیت بانوان می‌توانند اهدای خون داشته باشند که هم برای سلامت خودشان و هم بیماران مفید واقع شود اما باورهای اشتباهی که در بین بانوان وجود دارد، درصد پایینی از اهدای خون در این جمعیت به وجود آمده که شاید 4 الی 5 درصد و در بهترین حالت 9 الی 10 درصد جمعیت بانوان استان را شامل می‌شود و قسمت عمده این مشارکت پایین به باورهایی که بین بانوان وجود دارد، بر می‌گردد.

آقایی افزود: در سال‌های دفاع مقدس بانوان بر این باور بودند که پشت جبهه‌های جنگ هستیم و باید کمک کنیم و برای اینکه به رزمندگان مجروح کمک کرده باشند، تا 40 درصد این جمعیت نسبت به اهدای خون اقدام می‌کردند و لذا باید بر این باور اشتباه که بانوان نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند، مقابله شود.

وی، بیان کم‌خونی بانوان را یکی از این باورهای اشتباه خواند و گفت: وقتی بانویی برای اهدای خون مراجعه می‌کند، کم خونی وی اندازه‌گیری شده و توسط پزشک مشاوره داده می‌شود و اگر بانویی کم‌خون باشد، مشاوره تغذیه نیز توسط پزشکان مجرب ارائه و اهدای خون صورت نمی‌گیرد و لذا تمامی شرایط برای سلامت بانوان در زمینه اهدای خون در نظر گرفته شده و در خواست می‌شود بانوان استان به انتقال خون مراجعه و اگر مشکلی وجود داشته باشد، اهدای خون انجام نخواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اجرای دو پویش استانی و کشوری در این زمینه اظهار کرد: پویش «اعطای نشان بانوی بخشنده حیات» برای اولین بار و به ابتکار استان یزد با هدف ترویج فرهنگ اهدای خون در بین بانوان و همچنین به یاد تمام مادران آسمانی و گرامیداشت مقام زن و خانواده در استان آغاز شده و تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: اعطای نشان بانوی بخشنده حیات در پنج موضوع برترین بانوان و دختران دانشجو که برای اولین بار در امر خداپسندانه اهدای خون شرکت کنند، برترین بانوان اهداکننده خون با بیشترین دفعات اهدای خون، بانوان مکرمه‌ای که همراه با همسر و فرزندان جوان خود در اهدای خون شرکت می‌کند، بانوان و دختران دانشجو که بیشترین فعالیت را در زمینه ترویج فرهنگ اهدای خون دارند و در آخر، نذر خوشبختی که مربوط به زوج‌های جوانی است که کمتر از یک سال از ازدواج آنان گذشته و هر دو اهدای خون داشته‌اند، برگزار خواهد شد.

آقایی میبدی افزود: در پایان این پویش به 14 نفر از برترین‌ها که در بازه زمانی اعلام شده در این امر خداپسندانه شرکت کنند، علاوه بر اعطای نشان بانوی بخشنده حیات، هدایای ویژه‌ای به همراه امتیازات آموزشی و فرهنگی ویژه دانشجویان، اساتید دانشگاه و کارکنان ادارات دولتی و سایر امتیازات تشویقی مادی و معنوی تقدیم می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با تأکید بر همکاری ادارات، نهادها و سازمان‌های دولیت و خصوصی استان گفت: علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت شرایط شرکت و اعلام آمادگی در این طرح با دبیرخانه جشنواره در اداره کل انتقال خون استان یزد مکاتبه یا در شبکه اجتماعی ایتا به شماره ۰۹۹۳۷۶۸۹۰۸۹ پیام درخواست شرکت را به همراه نام و نام خانوادگی، کد ملی و سن و شماره تماس خود و موضوع شرکت را اعلام کنند و همچنین می‌توانند جهت دریافت اطلاعات به کانال باشگاه اهداکنندگان خون یزد در ایتا به آدرس @yazdbtc مراجعه کنند.

وی با اشاره به اجرای پویش کشوری «مهر فاطمی» با شعار بانوی ایرانی، نبض زندگی و اهدای خون گفت: این پویش از شهادت حضرت فاطمه(س) آغاز شده و تا روز میلاد حضرت و گرامیداشت مقام زن و مادر ادامه دارد.  

آقایی از اعلام آمادگی انتقال خون استان برای اعزام تیم سیار بانوان به جلسات و محافل ویژه بانوان خبر داد و اظهار کرد: انتقال خون استان در نظر دارد تیم سیار بانوان را به جلسات و محافلی که بانوان برای اهدای خون آمادگی و تمایل دارند، اعزام کند.

انتهای پیام
captcha